همشهری‌آنلاین: جیمی ساویل (Sir James Wilson Vincent "Jimmy" Savile) در سال ۱۹۲۶ در شهر لیدز انگلیس به دنیا آمد. او در سال ۲۰۱۱ مرد و پس از مرگ به سوژه رسانه‌ای تبدیل شد: رسوایی جنسی

جیمی سویل که مجری قدیمی رادیو و تلویزیون بی بی سی و شخصیتی رسانه‌ای در انگلیس بود و لقب سر هم گرفته بود پس از مرگ با صدها پرونده شکایت به خاطر تجاوز به کودکان مواجه شد و این بار لقب یکی از وحشتناک‌ترین مجرمان انگلیس را به خود اختصاص داد.

در سال 2012 پلیس انگلیس با همکاری یک نهاد خیریه که در زمینه حفاظت از کودکان فعالیت می‌کند، گزارش 30 صفحه‌ای تکان دهنده‌ای از ابعاد گسترده تجاوزات و سوءاستفاده‌های جنسی این مجری مشهور بی بی سی منتشر کرد.

در این گزارش حداقل 600 قربانی سوءاستفاده‌های جنسی جیمی ساویل شناسایی شده‌اند که طی بیش از 50 سال مورد آزار و اذیت این مجری فاسد قرار گرفته بودند.

اولین سوءاستفاده جنسی او مربوط به سال 1955 است که در شهر منچستر واقع در شمال انگلیس اتفاق افتاده و آخرین آن نیز مربوط به سال 2009 می‌باشد که در شهر لندن به وقوع پیوسته است.

حداقل هفت نفر از قربانیان آزار و اذیت جنسی جیمی ساویل در زمانی که این مجری سابق بی بی سی همچنان زنده بود به پلیس مراجعه و علیه او شکایت کرده بودند ولی این شکایت ها به درستی مورد رسیدگی قرار نگرفت تا منجر به دستگیری و مجازات متجاوز شود.

سوءاستفاده‌های جنسی جیمی ساویل علاوه بر ادارات بی بی سی در بیمارستان‌ها، مدارس، هتل‌ها، مراکز بازپروری و برخی محل‌های دیگر روی داده و نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف جامعه انگلیس در برخورد با سوءاستفاده‌های جنسی طی نیم قرن گذشته ناکام مانده‌ بودند.

درپی انتقادات رسانه‌ای از رسوایی اخلاقی ساویل، مدیرکل بی بی سی مجبور به استعفا شد. جورج اِنت ویستِل که 23 سال سابقه فعالیت در رده‌های مختلفِ بی بی سی را داشت و کمتر از دو ماه  به این سمت منصوب شده بود؛ استعفا داد و در بیانیه کوتاهی گفت: کار شرافتمندانه این است که از سمت خود کناره گیری کند.

جیمی ساویل در سال 2011 و در سن 84 سالگی مرد و هرگز به خاطر این همه جرایم خود مورد بازخواست قرار نگرفت.

کد خبر 197545
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز