گروه سیاسی: پس از پایان مهلت ثبت‌نام نامزدهای انتخابات در یک‌سو عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان و در طرف دیگر مصطفی محمدنجار وزیر کشور، به نمایندگی از 2 نهادی که متولی برگزاری و نظارت بر انتخابات هستند، نشستی خبری برگزار کردند که نجار آمار و ارقامی از آنچه اتفاق افتاده است داد و کدخدایی به آنچه قرار است در بررسی صلاحیت ثبت‌نام‌کنندگان رخ دهد پرداخت.

کدخدایی گفت اول اسفندماه شورای نگهبان نتیجه نهایی را به وزارت کشور ارائه می‌دهد و براساس آماری هم که نجار داده است در این دوره برای هر کرسی مجلس 19 نفر با هم رقابت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار همشهری کدخدایی افزود که از روز شنبه کار هیات‌های اجرایی برای بررسی صلاحیت‌ها آغاز شده است. وی ادامه داد کار رسمی شورای نگهبان از 20دی ماه به بعد آغاز می‌شود و شورای نگهبان پایان وقت روز اول اسفندماه نتایج نهایی را به وزارت کشور اعلام می‌کند.

خبرنگاری به ثبت‌نام تعداد کمی از اصلاح‌طلبان، اشاره کرد و مدعی شد که انتخابات مجلس رقابتی نخواهد بود و خواستار ارزیابی سخنگوی شورای نگهبان شد که کدخدایی در پاسخ تصریح کرد: اگر آمار ثبت‌نام‌کنندگان را ملاحظه کنید، خلاف نظر شما را نشان می‌دهد. در میان ثبت‌نام‌کنندگان هم گروه‌های اصلاح‌طلب هستند و هم گروه‌های دیگر. تعداد مراجعه‌کنندگان برای ثبت‌نام بالا بوده که امکان مشارکت و رقابت را فراهم می‌کند.وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه برخی اشخاص و گروه‌ها معتقدند که برخی جریان‌های خاص حتی در هیات‌های نظارت شورای نگهبان نیز نفوذ کرده‌اند، گفت: این سؤال را از من نپرسید. باید از کسانی که این موضوع را مطرح کرده‌اند بخواهید تا مستندات خود را ارائه دهند.

ما نیز کسانی را که این مطالب را مطرح کرده‌اند تحت تعقیب قرار داده‌ایم. آنان باید مستندات خود را ارائه کنند و اگر مستندات خود را ارائه نکنند باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند. کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه اخیرا دبیر شورای نگهبان مطرح کرده کسانی وارد عرصه انتخابات شوند که واجد صلاحیت هستند و این اظهارات باعث ایجاد شائبه شده که اینگونه سخنان همراه با موضع است، اظهار داشت: شورای نگهبان براساس قانون و معیارهای قانونی عمل می‌کند و هیچ‌گونه نگاه سیاسی و سلیقه‌ای نخواهد داشت. معیارهای قانونی ملاک بررسی صلاحیت‌ها خواهد بود.

آمارها از زبان وزیر کشور

مصطفی محمد نجار نیز در نشست خبری‌اش با اشاره به اینکه 5 هزار و 405 نفر آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعلام کرد‌ه‌اند که 10 نفر انصراف داده‌اند، گفت:‌ تهران با هزار و 66 نفر و اصفهان با 417 نفر ثبت‌نام شده ‌ بیشترین و هرمزگان با 39 نفر و خراسان شمالی با 37 نفر کمترین ثبت‌نام‌شدگان را به‌خود اختصاص دادند که هر کدام دارای 3 حوزه انتخابیه بودند. وی افزود: از 5 هزار و 395 نفر ثبت‌نام شده، 428 نفر از بانوان و 4 هزار و 967 نفر از آقایان هستند. وزیر کشور ادامه داد: همچنین از 5 هزار و 395 نفر ثبت‌نام شده،4 هزار و 557 نفر دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس به بالا هستند و باقی تحصیلات حوزوی و سایر را دارند.

علت کاهش شرکت‌کنندگان نسبت به دوره قبل

در نشست خبری نجار و کدخدایی یک سؤال مشترک مطرح شد: «چرا در انتخابات مجلس هشتم نزدیک به 7500 نفر ثبت‌نام کردند و در این انتخابات نزدیک به 5 هزار نفر؟» که هر دو مسئول علت اصلی را در شرط مدرک فوق لیسانس برای نامزدها دانستند. در مجلس هشتم سطح کارشناسی به‌عنوان حداقل مدرک برای ثبت‌نام نامزدها درنظر گرفته شده بود.

ثبت‌نام تبلیغاتی مصداق تبلیغات زود هنگام

عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری که به حضور تبلیغاتی برخی نامزدها در حوزه‌های ثبت‌نام اشاره کرده و پرسیده آیا حضور نامزدها با هیات‌های 50 تا 60 نفره‌ یا بعضا به همراه بازیگران سینما در ستادهای ثبت‌نام مشمول تبلیغات زود هنگام نیست گفت: قانونی در این رابطه نداریم و قطعا اگر مصداق تبلیغات زودهنگام باشد در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

کد خبر 155569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز