جمعه ۱۶ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: این شش دارو که از هم اکنون در دسترس قرار دارند، در آینده‌ای نه چندان دور نحوه زندگی کردن، و حتی نحوه مردن ما را تغییر خواهند داد.

pills

1- واکسن سرطان

پژوهش‌های فعلی درباره سرطان، به جای طراحی داروهایی برای علاج سرطان، بر تولید داروهایی برای کمک به بدن برای اینکه خودش با سرطان مقابله کند، متمرکز می‌شوند.

واکسن‌های سرطان پاسخ‌های طبیعی ایمنی خود بدن را تشدید می‌کنند، به طوری که آنتی‌بادی‌ها (پادتن‌ها) به سلول‌های سرطانی هجوم می‌برند و بیماری را علاج می‌کنند.

در حال حاضر پژوهشگران این واکسن را تنها بر روی سرطان پوستی ملانوم آزمایش کرده‌اند، و برای این روش درمانی هنوز لازم است که سلول‌های ایمنی مقابله‌کننده با سرطان در آزمایشگاه تغییر داده شوند و بعد دوباره به بدن وارد شوند. اما هنگامی که پژوهشگران دریافتند که چگونه سلول‌های ایمنی را "درون بدن" تغییر دهند، تنها یک قرص یا یک تزریق کافی خواهد بود که بدن شما را وادارد خودش سلول‌های سرطانی را نابود کند.

2- قرص کنترل باروری مردان

در حالیکه ویاگرا در صدر فهرست داروهای پرفروش در همه زمان‌ها قرار گرفته است، روشن است که در دنیای داروسازی چه چیزی محبوب است. اما اگر قرص کنترل باروری مردان در دسترس قرار گیرد، احتمالا از ویاگرا هم جلو خواهد زد.

با وجود پیشرفت‌های اخیر در تولید قرص‌های هورمونی که بر تولید اسپرم موثرند و داروهایی که از انزال جلوگیری می‌کنند، هنوز دارویی مطمئن که از باروری مردان جلوگیری کند، در دسترس نیست.

تلاش‌ها برای رسیدن به چنین دارویی هم با مشکلات فنی مانند میزان بالای عدم پاسخ به دارو و هم با مشکلات اجتماعی روبه‌رو بوده است. عده‌ای معتقدند که مردان ممکن است به زنان بگویند داروی‌شان را خورده‌اند، بدون اینکه واقعا دارو را خورده باشند.

3- قرص ضداعتیاد

پیشرفت‌ها در درک عصب‌شناسی اعتیاد مشخص کرده است که اعتیاد به الکل و مواد مخدر بیش از آنکه یک ضعف شخصی باشد، یک بیماری است و شرکت‌های دارویی به دنبال راهی هستند اعتیاد را نیز مانند هر بیماری دیگری درمان کنند.

در حالیکه پیشرفت‌هایی که برای درمان اختصاصی اعتیاد به الکل و مواد مخدر به عمل آمده است، پژوهشگران امیدوارند قرصی را تولید کنند که "همه" انواع اعتیاد از قماربازی تا بی‌بندوباری جنسی را درمان کند.

پژوهش‌ها بر تاثیرگذاری بر ناقل عصبی، دوپامین" و ناقل عصبی مهارکننده GABA متمرکز بودهاند. دوپامین یکی از مواد شیمیایی است که احساس لذت را منتقل می‌کند و پزشکان امیدوارند که با مهار کردن دوپامین، مانع لذت ناشی از مصرف ماده اعتیادآور شوند و به این ترتیب اعتیاد را درمان کنند.

4- قرص ورزش

چرا وقت و پول‌مان را صرف رفتن به سالن ورزش کنیم، وقتی با بالا انداختن یک قرص می‌‌توان به همان نتیجه رسید؟ پژوهش برای تولید یک داروی آشکارا پرفروش آینده قرصی خواهد بود که اثرات ورزش در بدن را تقلید کند، مدتی است که در جریان بوده است.

این قرص که در انستیتوی سالک در کالیفرنیا تولید شده است باعث می‌شود که موش‌های بی‌حرکت - بدون توجه به اینکه تا چه حد تنبل هستند- چربی‌ بیشتری بسوزانند. چنین قرصی بالقوه می‌تواند راهی برای مقابله با چاقی باشد که یکی بزرگترین مشکلات بهداشتی در جهان بدل شده است.

چنین قرصی به هم نظام‌های مراقبت‌های بهداشتی کمک خواهد کرد و همه به شما امکان خواهد داد از شر شکم گنده‌تان خلاص شوید بدون اینکه پا به سالن ورزش گذاشته باشید.

5- قرص ضدپیری

در گذشته گفته می‌شد اگر می‌خواهید برای همیشه جوان بمانید یا باید نقاشی از خودتان را در گنجه پنهان کنید یا به دنبال چشمه جوانی بگردید. اما کارآزمایی‌های بالینی بر روی قرصی در حال انجام است که نشانه‌های پیری را متوقف می‌کند و حتی به عقب باز می‌گردانند.

این ماده شیمیایی با نام رزرواتول در پوسته انگور قرمز وجود دارد، ژنی را فعال می‌کند که تصور می‌شود مسئول اثر ضدپیری ناشی از کم کردن کالری دریافتی از راه رژیم غذایی باشد. نشان داده شده است که تحریک این ژن طول عمر مگس سرکه و موش‌های آزمایشگاهی را می‌افزاید، و دانشمندان امیدوارند که این قرص بتواند اثر مشابهی در انسان‌ها داشته باشد.

6- قرص حافظه

آیا یادتان نیست که کلیدهای‌تان را کجا گذاشته‌اید؟ ناراحت نباشید، ممکن است در آینده نزدیک دارویی در اختیار شما قرار گیرد که باعث شود هیچگاه چیزی را فراموش نکنید. پژوهشگران بر روی طبقه جدیدی از داروها کار می‌کنند که ناقل‌های عصبی مسئول تشکیل حافظه درازمدت را تقویت می‌کنند.

این داروها در اصل برای کمک به بیماران مبتلا به آلزایمر و معلولیت روانی طراحی شده بودند. برخی نگراننند که چنین قرص‌هایی در دنیای دانشگاهی وضعیتی مانند دوپینگ با استروئیدها در دنیای ورزش پیدا کند.

در حالیکه ریتالین و سایر داروهای درمان‌کننده اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی (ADHD) هم اکنون به طور گسترده‌ای بوسیله دانشجویان برای افزایش تمرکز مورد سوءاستفاده قرار می‌‌گیرند، دور از انتظار نیست که این قرص‌ها به داروی مصرفی دانشجویان در ایام امتحانات بدل شود.

Popular Science

کد خبر 155439
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز