همشهری آنلاین: هواپیمای RQ-170 که از مدرن‌ترین پهپادهای ارتش آمریکا به شمار می‌رود، دارایی سنسوری ویدئویی با قابلیت حرکت کامل، کنترل از راه دور، استراق سمع و همچنین تصویربرداری با لنزهای پیشرفته است.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با اشاره به موفقیت ایران در زمینه در اختیار گرفتن هواپیمای جاسوسی آمریکا، از نگرانی مقام‌‌های واشنگتن از دستیابی تهران به فناوری ساخت این هواپیمای فوق مدرن از طریق مهندسی معکوس خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه جرزالم پست، هواپیمای RQ-170 که از مدرن‌ترین پهپادهای ارتش آمریکا به شمار می‌رود، دارایی سنسوری ویدئویی با قابلیت حرکت کامل، کنترل از راه دور، استراق سمع و همچنین تصویربرداری با لنزهای پیشرفته است.

این هواپیما همچنین دارای قابلیت مقاومت در برابر افشای اطلاعات خود از طریق انفجار یا بازگشت به محل اولیه در صورت بروز خطر است.

بنا بر این گزارش، این هواپیما برای نخستین بار در ماه دسامبر سال 2009 میلادی توسط نیروهای هوایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفت.

برخی گزارش‌ها حاکی است که این هواپیما همچنین در سال جاری میلادی و پیش از حمله آمریکا به مخفیگاه «اسامه بن لادن» رهبر سابق گروه القاعده در پاکستان، برای شناسایی محل اختفای وی مورد استفاده قرار گرفته بود.

این هواپیما زمانی که در حال انجام ماموریت در غرب افغاسنتان بود، وارد حریم هوایی ایران شد و مسئولان این کشور موفق شدند آن را به زمین بنشانند.

کد خبر 153696
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز