گروه سیاسی: سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در ابتدای جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، گزارشی از نحوه به کنترل درآوردن هواپیمای فوق مدرن بدون سرنشین جاسوسی آمریکا توسط نیروهای مسلح کشورمان را به اطلاع اعضا رساند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پیش از این اعلام کرده بود که اخیرا با اطلاعات جمع‌آوری شده و مراقبت‌های دقیق الکترونیک مشخص شد هواپیمایی قصد نفوذ و جاسوسی بر فراز کشورمان را دارد که پس از ورود این هواپیما به فضای شرق کشور، این هواپیما در کمینگاه الکترونیک نیروهای مسلح قرار گرفت و با حداقل خسارت در ایران به زمین نشانده شد. سردار سید مسعود جزایری رئیس ستاد تبلیغات دفاعی کشور نیز دیروز در ارتباط با نقض حریم هوایی کشور توسط آمریکا، اظهار داشت: دولت آمریکا هر چه زودتر از این اقدام غیرقانونی و مخاصمه‌آمیز عذرخواهی کند.

جزایری همچنین تاکید کرد اقدامات دفاعی جمهوری اسلامی ایران محدود به مرزهای جغرافیایی نخواهد بود.معاون ستاد کل نیروهای مسلح افزود: رفتارهای غیرقابل‌قبول دولت آمریکا هزینه‌های این کشور را بالا می‌برد. وی در پایان اظهار داشت: آمریکا امنیت جهانی را با چالش مواجه ساخته است و بایستی با ابزار هدفمندتر و سخت‌گیرانه‌تری در برابر آن واکنش نشان داده شود. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم روز گذشته با اعلام اینکه در جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اقدام اخیر آمریکا در تجاوز به حریم جمهوری اسلامی ایران بررسی شد، گفت: اعضای این کمیسیون از وزارت امورخارجه درخواست کردند تا ابعاد حقوقی این مسئله را به‌صورت دقیق پیگیری کند.

علاء‌الدین بروجردی درخصوص تجاوز هواپیمای جاسوسی آمریکا به حریم هوایی کشورمان به مهر گفت که از نظر مقررات بین‌المللی اقدام اخیر آمریکا یک تجاوز آشکار به حریم فضای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید. وی افزود: به همین دلیل وزارت امور خارجه هم از طریق سفیر سوئیس به‌عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران، مراتب اعتراض رسمی و شدید خود را نسبت به تجاوز آشکار آمریکا به خاک کشورمان اعلام کرده و هم طی نامه‌ای به دبیرکل، رئیس شورای امنیت و رئیس مجمع عمومی سازمان ملل شکایت کرده است.

واحدهای جنگ الکترونیک و پدافند هوایی نیروهای مسلح، 13آذرماه اعلام کردند که موفق شده‌اند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع RQ170 را که به‌طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند. پهپاد RQ170 تصاحب شده توسط نیروهای مسلح ایران از مدرن‌ترین پهپاد‌های ارتش آمریکاست که طراحی آن شبیه به جنگنده بمب‌افکن‌های رادارگریز است و از سال 2009 به‌صورت رسمی شروع به کار کرده است.این پهپاد فوق پیشرفته با توجه به قابلیت‌های جاسوسی آن تا پیش از این صرفا در اختیار سازمان سیا قرار داشته است.

واکنش شرکت سازنده به کشف و کنترل پهپاد

در حالی که جمهوری اسلامی ایران در حال جداسازی قطعات این هواپیمای بدون سرنشین رادارگریز باارزش است، شرکت لاکهید سعی دارد تا براین خسارت وارده سرپوش بگذارد. سایت وار این کانتکست (warincontext) در گزارشی به قلم پل وودوارد نوشت: همیشه زمانی که خبر اصلی اخبار یک خبر واقعی نیست کمی عجیب به‌نظر می‌رسد.

هر چند که بخشی از کسب و کار روزنامه نگاری به‌نحوی کنترل اذهان است؛ شناسایی چیزهایی که ما نباید خودمان را با فکر کردن در مورد آنها در معرض مشکل قرار دهیم . این گزارش می‌افزاید: به محض اینکه ایران با افتخار اعلام کرد که هواپیمای بدون سرنشین رادار گریز سنتینل RQ170 لاکهید را که از افغانستان به پرواز درآمده بود را فرود آورده است، جریانی از گزارش‌ها در مورد نتایج بی‌ارزش و کم‌اهمیت این اقدام به‌راه‌افتاد. متأسفانه حادثه بدی اتفاق افتاده است.

در کل ایالات متحده یک هواپیمای بدون سرنشین را از دست داده است. چه کار باید کرد؟ بهتر است از این قضیه بگذریم چون ارزش فکرکردن ندارد. لورن تامپسون، تحلیلگر سیاست‌های دفاع در مؤسسه لکسینگتون در آرلینگتون ویرجینیا، چنین می‌گوید: من فکر نمی‌کنم این اقدام به مثابه خنجر تیزی در قلب دمکراسی باشد. اطلاعات زیادی از این هواپیما در اختیارمقامات اطلاعاتی - نظامی قرار دارد. 

کد خبر 153417
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز