همشهری آنلاین: نویسنده آمریکایی گفت، نقض حریم هوایی و جاسوسی آمریکا از ایران بخشی از جنگ سری واشنگتن و متحدانش از جمله اسرائیل علیه ایران به شمار می‌آید.

آمریکا

دیو لیندورف پنج شنبه ۲۴ آذر در گفت‌وگو با بخش آمریکای وب سایت پرس تی‌وی گفت، آمریکا با پرواز هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین بر فراز ایران، حریم هوایی این کشور را نقض کرده است.

وی گفت، اگر حاکمیت کشوری به هر نحو از طریق کشتی، هواپیما و یا جاسوسی نقض شود؛ و اگر دست شما رو شود، باید هزینه آن را پرداخت کنید.

لیندورف تاکید کرد، اگر شما حاکمیت کشوری را نقض کنید، دیگر نباید انتظار رعایت حقوق خود را داشته باشید و باید هزینه اقدام خود را بپردازید.

لیندورف گفت: ایران کاملا در حدود قانونی خود عمل کرده است، ایران نه تنها حق دارد این هواپیمای جاسوسی را هدف قرار دهد، بلکه حق دارد آن را نگه داشته و از تکنولوژی ساخت آن استفاده کرده و یا آن را بفروشد.

وی در پایان گفت، ادامه سیاست آمریکا در جاسوسی از دیگر کشورها سبب می­شود کشورهای دیگر نیز به این سیاست بپردازند که این مسئله می‌تواند جهان را به مکانی خطرناک تبدیل کند.

واحد جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی ارتش ایران روز یکشنبه (۴ دسامبر، ۱۳ آذر) یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی از نوع آر کیو-۱۷۰ را که به مناطق مرزی شرق این کشور تجاوز کرده بود، هدف قرار داد و آن را به کنترل خود درآورد.

دو روز بعد، دو مقام امریکایی که خواسته بودند نامشان فاش نشود، تایید کردند که این هواپیمای بدون سرنشین در قالب بخشی از ماموریت شناسایی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) فعالیت می‌کرده است. جامعه اطلاعاتی امریکا که در افغانستان مستقر است نیز در این ماموریت مشارکت داشت.

این مقامات مدعی‌اند، توانایی شناسایی هواپیمای بدون سرنشین اسنتینل مدل آر کیو- ۱۷۰ درحدی است که قادر است با پرواز در امتداد مرز افغانستان با جمهوری اسلامی ایران، اطلاعاتی از درون خاک ایران جمع آوری کند.

هواپیمای بدون سرنشین مدل آر کیو-۱۷۰ در شرکت لاکهید مارتین طراحی و ساخته شده است.

کد خبر 153972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز