همشهری‌آنلاین: یکی از آثار تاریخی دنیا، بنای استون هنج است که قدمت این بنا به 3100 سال پیش از میلاد بر می‌گردد، درست زمانی که عصر نوسنگی و عصر مفرغ بوده است

استون‌هنج در جنوب انگلستان، قرار دارد و یکی از بناهای بزرگ سنگی است که توسط مردم باستان در اروپا ساخته شده‌است.

این بنا در دشت «سالزبری» انگلستان واقع شده و پس از مایل‎ها عبور از تپه و دشت در ییلاقات انگلیس، منظره این بنای غیر عادی و عجیب، انسان را به سکون و حیرت وا می‌دارد که چگونه در این بنا از تخته سنگ‌های بسیار بزرگ که ارتفاع هریک 6 متر و وزن هریک به حدود 50 تن می‎رسد، استفاده شده است.

نکته حیرت‎آور دیگر اینجاست که این تخته سنگ‎ها به صورت یک دایره متحدالمرکز در کنار یکدیگر قرار گرفته‎اند چنانکه برخی می‎گویند حرکت دادن سنگ‌های عظیم الجثه به محل استقرارشان، یک کار بسیار بزرگ بوده است.

یک مطالعه نشان می‎دهد که یک هزار نفر در مدت 3 هفته می‎توانستند فقط یک قطعه سنگی را به «استون هنج» حمل کنند که حتی با استفاده از چنین نیروی کار عظیمی، ساخت قسمت مرکزی بنا بیش از 10 سال طول می‌کشد.

در مورد اینکه گذشتگان از «استون هنج» چه استفاده‎ای می‎کرده‌اند تعبیرهای متفاوتی وجود دارد؛ عده‌ای معتقدند که این بنا به عنوان معبد در گذشته استفاده می‌شده است و عده‎ای دیگر هم بر این اعتقادند که این بنا در گذشته برای بهبود بیماران کاربرد داشته و بیماران زمان بیماری در این بنا حضور پیدا می‎کردند. همچنین برخی معتقدند این بنا یک بنای نجومی است و از آن استفاده‎های نجومی می‌شده است.

نکته اسرار آمیز در مورد این بنا این نیست که چرا این بنا ساخته شده است بلکه مهم‌تر این است که قرارگیری این سنگ‌ها در کنار یکدیگر به چه صورت بوده است و با چه قدرتی توانسته‎اند سنگ‎هایی با این وزن و حجم را در کنار یکدیگر قرار دهند.

مطالعات کارشناسی که به تازگی در مورد این بنای تاریخی صورت گرفته، نشان می‌دهد برای انتقال این سنگ‌های 50 تنی از «مارلبرو داون» به محل فعلی‌شان، باید لااقل 600 مرد قوی‌هیکل در عملیات انتقال این سنگ‌ها شرکت می‌کردند.

غول‎های سنگی انگلیس با 5000 سال قدمت مانند بسیاری از آثار معماری دنیا (اهرام ثلاثه) رازهای فراوانی در دل خود دارد که پاسخ به آن‌ها نیازمند سال‎ها تحقیق در حوزه تاریخ و معماری است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز