سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: مردم خداجو و عاشق اهل‌بیت ایران، در عاشورای حسینی به سوگواری سرور آزادگان جهان پرداختند.

در این مراسم عبادی، جوانان و نوجوانان با شور و حال وصف‌نشدنی در صفوف منظم و به‌هم پیوسته حضور داشتند.

مردم عزادار حسینی پس از برگزاری آیین‌های عزاداری سید و سالار شهیدان، به یاد آخرین نماز امام حسین(ع) در ظهر عاشورا، نماز ظهر و عصر را به جماعت اقامه کردند.

ائمه جماعت سراسر کشور نیز پس از خاتمه آیین پرفیض نماز ظهر عاشورا، در خصوص واقعه دشت نینوا و اهداف سالار شهیدان حسین‌بن علی(ع) و یاران با وفای آن حضرت سخن گفتند و برضرورت حفظ حرمت ایام محرم و صفر تأکید کردند.

مراسم عاشورا و تاسوعای حسینی با حضور انبوهی از ارادتمندان و دلسوختگان سالار شهیدان حضرت حسین ابن علی(ع) و در میان فریاد‌های یاحسین برگزار شد.

دراجرای این مراسم که بیشتر در برخی نقاط استان خراسان رایج است طبق سنت هر ساله در روز تاسوعا، سینی‌های فلزی را از گل پر می‌کنند و شمع‌ها را در گل‌ها فرو می‌برند.

مردان روستا در غروب روز تاسوعا در محیطی باز و وسیع شمع‌های روشن را بر روی سر قرار می‌دهند و به صورت دایره وار گردش و نوحه‌سرایی می‌کنند.

عزاداران در این مراسم با نوحه‌خوانی و سینه زنی مظلومیت امام حسین (ع) را فریاد می‌زنند.

این مراسم نمادی از واقعه کربلا و خیمه‌های امام حسین (ع) است و حرکت دایره وار مردم با شمع‌های روشن، نشان از حرکت محافظین خیمه‌های امام حسین (ع) در شب عاشورا دارد. 

خیمه‌های امام حسین (ع) در صحرای کربلا به صورت دایره برپا شده بود و در شب عاشورا محافظین با شمع‌های روشن در بین خیمه‌ها رفت و آمد می‌کردند تا دشمن به حریم خیمه‌ها نفوذ پیدا نکند.

همچنین آیین سوگواری سرور آزادگان جهان در برخی از نقاط کشور با بارش برف و باران همراه بود اما سردی هوا و بارش برف و باران و سردی هوا نیز هیچ تاثیری در سوگواری و ارادت مردم به آن حضرت نداشت وعلاقه مندان عزاداری حسینی در هوای نامساعد منطقه اشک‌های خود را با دانه‌های ریز و درشت برف درهم‌آمیختند.

به طوری که عزاداران مناطق اردبیل و ارومیه مراسم سوگواری سالار شهیدان را به گرمی‌و در هوای سرد برگزار کردند.

این گزارش حاکی است که تمام نقاط کشور در روزهای گذشته غرق در حزن و اندوه بود و آیین‌های مختلف عزاداری سرور و سالار شهیدان که ازاول محرم سراسر کشور رافراگرفته بود.

در این میان شهر‌های مذهبی قم و مشهد از شور و حال دیگری برخوردار بودند. مجالس وعظ و سخنرانی با حضور علما، فضلا و روحانیون و نیز حضور عزادارانی که از اقصی نقاط کشور به این شهر‌ها آمده بودند در دستجاتی منظم و با نوحه‌ها و اشعاری به زبان محلی جلوه‌ای خاص به عزا داری در این شهر‌ها داده بود.

در تهران نیز مراسم سوگواری و عزاداری تاشورای حسینی همراه با سینه‌زنی و زنجیر‌زنی هیئات مذهبی و مرثیه‌سرایی مداحان اهل بیت با حضور انبوهی از عاشقان حضرت امام حسین(ع) و زائران امام راحل(ره) در فضایی آکنده از غم و اندوه در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران برگزار شد.

به همین مناسبت در این مراسم پیش از برنامه سینه‌زنی و زنجیرزنی حجت‌الاسلام والمسلمین دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور درباره‌ مقام و عظمت و زندگانی و آرمان‌های امام حسین علیه‌السلام سخنرانی کرد.

کد خبر 14573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز