همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که نوزادانی که شش ماه یا بیشتر به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌کنند، با احتمال کمتری ممکن است در اوائل دوران کودکی دچار علائم آسم شوند.

asthma

به گزارش هلث‌دی نیوز گرچه بررسی‌های قبلی رابطه‌ای میان تغذیه باشیر مادر و کاهش خطر آسم دوران کودکی را نشان داده‌اند؛ این بررسی همچنین نشان داد که احتمال دچار شدن به آسم همچنین به مدت تغذیه کودک با شیر مادر بستگی دارد. برای مثال کودکانی که برای مدت کوتاه از شش ماه شیر مادر خورده‌اند، یا فقط شیر مادر نخورده‌اند، با احتمال بیشتری ممکن است تا 4 ماهگی علائم مربوط به آسم را نشان دهند.

پژوهشگران دانمارکی اطلاعات درباره چگونگی تغذیه بیش از 5000 کودک را در طول سال اول زندگی‌شان جمع‌آوری کردند. آنها به طور خاص می‌خواستند بدانند آیا این کودکان به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه کرده‌اند یا نه، و اگر این طور است چه مدتی شیر مادر خورده‌‌اند.

این پژوهشگران این کودکان را هر سال تا چهار سالگی مورد معاینه قرار دادند تا علائم مربوط به آسم را در آنها وارسی کنند.

این بررسی نشان داد که کودکانی که هرگز شیر مادر نخورده‌‌‌‌‌‌اند، در مقایسه با کودکانی بیش از شش ماه شیر مادر خورده‌اند، در معرض خطر بیشتر خس خس کردن، تنگ نفس، سرفه خشک و خلط مداروم در طول اولین چهار سال زندگی هستند.

در واقع کودکانی که هرگز شیر مادر نخورده بودند تا 1.5 برابر با احتمال بیشتر ممکن بود دچار خس خس سینه و خلط مداوم شوند.

به علاوه کودکانی که با سایر شیرها یا سایر غذاها علاوه بر شیر مادر در چهار ماه اول زندگی تغذیه شده بودند، نسبت به آنهایی که در این مدت تنها شیر مادر خورده بودند، با احتمال بیشتری ممکن بود دچار خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه خشک و خلط مداوم در طول چهار سال اول زندگی شوند.

دکتر آگنس ساننچاین ون در وورت، سرپرست این پژوهش، و پژوهشگر در مرکز پزشکی اراسموس در هلند در یک بیانیه خبری گفت: "این رابطه میان تغذیه انحصاری با شیر مادر و علائم مربوط به آسم در حین چهار سال اول زندگی مستقل از تاثیر عفونت‌ها و بیماری آلرژیک ناشی از استعداد ارثی به آنها ست. این نتایج از راهبردهای سیاست بهداشتی فعلای درباره تشویق تغذیه انحصاری با شیر کادر در شش ماه اول زندگی حمایت می‌کند.

این دانشمندان همچنین یادآور شدند که پژوهش بیشتری مورد نیاز است تا اثر حفاظتی تغذیه با شیر مادر بر انواع گوناگون آسم در بزرگسالی مورد بررسی قرار دهد.

کد خبر 141201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز