گروه سلامت - سمیه شرافتی: کارشناسان در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از ثبت 34 روز ناسالم، یک روز بسیار ناسالم و یک روز بسیار خطرناک در کمتر از یکسال در کنار 19 روز سالم و 215 روز پاک از مجموع 270 روز ثبت شده، خبر می‌دهند.

این در حالی است که به گفته آنها در پاییز امسال که برودت هوا به نسبت سال گذشته بالاتر بوده است، تنها 14 روز پاک به ثبت رسیده که در کنار آن باید به 68‌روز سالم و 2 روز ناسالم از مجموع 84‌روز ثبت‌شده اشاره کرد.

اگرچه این آمار در مقایسه با سال گذشته علائم مثبتی را از خود نشان می‌دهد که طی آن در سال گذشته 7 روز پاک، 67 روز سالم و 10 روز ناسالم ثبت شده است اما در مسیر سلامت هوای تهران گامی به جلو محسوب نمی‌شود.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند تهران دیگر شهر مناسبی برای زندگی بیماران قلبی و به‌خصوص تنفسی نیست؛ چون در حال حاضر شیوع آسم در تهران افزایش و سن آغاز آن کاهش یافته است.

با این اوصاف مسئولان در سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه یکی از علل عمده شیوع آسم، ذرات گوگرد موجود در گازوئیل است که این ذرات می‌تواند به راحتی وارد ریه شده و این بیماری را تشدید کند، نسبت به بی‌توجهی به حل مشکل آلودگی هوای تهران هشدار می‌دهند.

با این‌حال، متخصصان ریه تاکید می‌کنند بی‌توجهی به آلودگی هوای تهران، در سال‌های آینده تاثیر خود را نمایان‌تر خواهد ساخت.دکتر مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه و معاون پژوهشی دانشکده علوم پزشکی بقیه‌الله، با تایید این افزایش شیوع و با تاکید بر اینکه تهران نیز مانند دیگر کلانشهر‌ها با این بیماری دست به گریبان است، به همشهری می‌گوید: استنادات و پژوهش‌هایی که در کشورهای پیشرفته در حال انتشار هستند،

نشان می‌دهند که به موازات صنعتی شدن و استفاده از افزودنی‌ها در مواد غذایی، همچنین به‌کار بردن انواع آلاینده‌ها در خانه، بیماری آسم در حال افزایش است.

دکتر قانعی با اشاره به اینکه مراجعه این افراد بیشتر متعاقب استنشاق هوای سرد، آلاینده‌ها و داشتن استرس است، در ادامه می‌گوید: البته در بسیاری از آنها زمینه بیماری از دوران کودکی وجود داشته است.

باید مطالعه کنیم

اما در این میان دکتر روزبه نقشین، فوق‌تخصص ریه، دبیر انجمن علمی متخصصان ریه ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با تاکید بر اینکه آلاینده‌ها منجر به ایجاد بیماری آسم نمی‌شود، به همشهری می‌گوید: اینکه بگوییم آلاینده‌های موجود در شهر تهران منجر به افزایش شیوع بیماری آسم شده‌اند، اصلا درست نیست؛ چون هنوز تحقیقی در این رابطه انجام نشده است.

وی با بیان اینکه انواع آلاینده‌های شهری به هیچ وجه نقشی در ایجاد بیماری آسم ندارند، ادامه می‌دهد: در بیمارانی که مبتلا به آسم هستند، این آلاینده‌ها علائم بیماری را تشدید می‌کند.

به گفته وی، در حال حاضر در تهران رقم دقیقی که نشان‌دهنده افزایش بیماری آسم باشد نداریم ولی به‌طور کلی طی چند دهه گذشته در تمامی کلانشهرهای دنیا بیش از حد شدن ذرات معلق، آسم را بیشتر کرده است و علاوه بر آن این بیماری نسبت به قبل بیشتر تشخیص داده می‌شود.

کودکان همچنان در صدر

دبیر انجمن علمی متخصصان ریه ادامه می‌دهد: به‌طور کلی این بیماری را در کودکان بیشتر می‌بینیم و این طبیعی است؛ چون ذات بیماری آسم طوری است که مثل خیلی از بیماری‌های دیگر ابتدا در دوران کودکی دیده می‌شود.

به عقیده این فوق‌تخصص ریه در همه گروه‌های سنی افرادی هستند که به‌طور مقطعی به‌خصوص در برخورد با مواد‌ شیمیایی، شوینده‌ها، اسید‌ها، دود سیگار و دیگر آلاینده‌ها دچار سرفه‌هایی حتی طولانی مدت می‌شوند یا افرادی که به‌دنبال عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفس، دچار سرفه‌هایی می‌شوند که این سرفه‌ها بیش از 10 روز طول می‌کشد.

دکتر نقشین با تاکید بر اهمیت تشخیص آسم توضیح می‌دهد: همچنین برخی از افراد هم در اثر آلودگی یا حین فعالیت‌های ورزشی دچار علائم شبه‌آسم می‌شوند که برای تشخیص قطعی این بیماری حتما باید به پزشک مراجعه کنند و از آزمون‌‌های تعیین عملکرد ریه (اسپیرومتری) استفاده کنند.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه در حال حاضر متأسفانه بیماری آسم در همین جمعیت 5 تا 10 درصدی هم تشخیص داده نشده و این بدان دلیل است که علائم بیماری آسم در رفت و برگشت است،

می‌گوید: این یعنی بیمار بعد از تحمل 2 تا 3 هفته‌ای علائم این بیماری، ماه‌ها از این علائم به‌دور است برای همین به‌علت عدم‌مراجعه به پزشک بیماری نیز در او تشخیص داده نمی‌شود و این در حالی است که نشانه‌های رفت و برگشت این بیماری در طول سال و در فصول مختلف به‌خصوص در فصل سرد که با وارونگی هوا و افزایش آلاینده‌ها همراه است، تشدید می‌شود.

وی خاطرنشان می‌کند: بسیاری از افراد، مبتلا به آسم خفیف هستند؛ مثل افرادی که در اثر برخورد با آلاینده‌ها علائم این بیماری در آنها دیده می‌شود.

کد خبر 97784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز