پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۴:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس انجمن آسم و آلرژی ایران با بیان این که آسم در کشور حدود 1/5 تا 5/7 درصد افراد را مبتلا کرده است، به شیوع روزافزون این بیماری در کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران اشاره کرد.

به گزارش ایسنا دکتر مصطفی معین چهارشنبه 18 اردیهشت در همایش روز جهانی آسم در بیمارستان امام خمینی (ره) افزود: "تا سال 2020 ده میلیون نفر در جهان بر اثر آسم جان خود را از دست می‌دهند که 90 درصد این افراد در کشورهای جهان سوم زندگی می‌کنند."

دکتر معین گفت: "میزان شیوع علائم بیماری آسم سال گذشته در تهران 35 درصد برآورد شد و به طوری کلی شیوع علائم این بیماری در کشور بین 8 تا 12 درصد یعنی به طور میانگین ده درصد است."

وی با اشاره به اینکه شیوع 35 درصدی علائم این بیماری ر تهرانی‌ها تقریبا در حد بالایی است، خواستار توجه بیشتر  مسئولان بهداشت و درمان سراسر کشور  به این بیماری شد.

رییس انجمن آسم و آلرژی بابیان اینکه قربانیان اصلی بیماری آسم را کودکان و نوجوانان هستند، ولی کهنسالان نیز در معرض آسیب این بیماری قرار دارند، بر لزوم تدوین برنامه ملی برای کنترل آسم تاکید کرد.

معین گفت: "هر کشور باید بر اساس شرایط بومی برنامه کنترل این بیماری را تدوین کند چرا که طی سه دهه گذشته شاهد افزایش رو به رشد آسم در جهان بوده‌ایم."

وی همچنین با اشاره به هزینه‌های سنگین اجتماعی و اقتصادی ناشی از این بیماری در جهان افزود: "به طور مثال در آمریکا سالانه 17 میلیارد دلار هزینه برای کنترل این بیماری صورت می‌گیرد. همچنین این بیماری در ایران نیز صدها میلیون دلار هزینه را به خود اختصاص می‌دهد."

وی افزود با وجود  قابل کنترل بودن علائم  آسم، سالانه 15 میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلا به این بیماری ناتوان می‌شوند.

رییس انجمن آسم و آلرژی تعداد مبتلایان به این بیماری را در حال حاضر300 میلیون نفر در جهان برشمرد و گفت:" تا سال 2020 تعداد این افراد به 400 میلیون نفر افزایش خواهد یافت."

کد خبر 51238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز