همشهری آنلاین: متخصصان تغذیه در گزارش جدیدی هشدار دادند که چیپس سیب‌زمینی از خوراکی‌های بسیار موثر در افزایش وزن و بروز چاقی است.

چیپس سیب‌زمینی و چاقی زیاد

به گزارش ایسنا، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که چیپس بیش از هر خوراکی دیگری مثل شکلات، بستنی و سودا می‌تواند موجب افزایش وزن شود.

این مطالعه از سوی متخصصان هاروارد انجام گرفته و تشریح می‌کند که افزایش وزن بیش از هر عامل دیگری از عادات تغذیه‌ای ناشی می‌شود.

این متخصصان تاکید کردند که عادات تغذیه‌ای بیشتر از ورزش و رژیم‌های غذایی گوناگون در اضافه وزن افراد موثر هستند.

این بررسی‌ها حاصل مطالعه طولانی مدت و حدود دو دهه آزمایش روی تقریبا 12 هزار و 887 شرکت کننده است. این شرکت‌کنندگان در آغاز مطالعات دچار چاقی نبودند. در طول این چند سال، عادات تغذیه‌ای آنها به دقت مورد بررسی قرار گرفت و هر 4 سال یکبار وزن آنها اندازه‌گیری شد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، این متخصصان دریافتند که شرکت کنندگان طی این دوره به طور متوسط 17 پوند افزایش وزن داشتند. تقریبا هر 4 سال یکبار غذایی که این افراد می‌خوردند، 4 پوند به وزن آنها اضافه می‌کرد.

اما نکته قابل توجه این بود که چیپس سیب‌زمینی در هر 4 سال 69/1 پوند موجب افزایش وزن این افراد می‌شد که این رقم فقط برای یک ماده غذایی بسیار قابل توجه و تامل است.

این میزان افزایش وزن در مقایسه با سایر خوردنی‌ها مثل شیرینی‌ها و دسرها که فقط 41 درصد پوند در هر 4 سال موجب افزایش وزن می‌شوند، بسیار قابل ملاحظه و رقم بالایی است.

جزئیات این بررسی در مجله پزشکی نیوانگلند به چاپ رسیده است.

 

کد خبر 138575
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز