چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشتاد و هشتمین شماره نگاه نو هم همانند 20 سال گذشته،بدون یک روز تاخیر و البته با مطالبی پر و پیمان کیفی و خواندنی در حوزه اندیشه و فرهنگ و ادب و هنر ،منتشر شده است تا ضرب‌المثل «دود از کنده بلند» می‌شود،‌مصداق مطبوعاتی هم بیابد.

نگاه نو88

به گزارش همشهری آنلاین شروع این شماره‌ی نگاه‌نو با مقاله‌‌ی مفصلی است از آیزایا برلین با عنوان «انقلابگری باتعصب» درباره‌ی الکساندر هرتسن، نویسنده و اندیشمند روس، به ترجمه‌ی دکترعزت‌الله  فولادوند  که آثارش پای ثابت نشریه نگاه نو است.

 مقاله‌ی «عدم مقابله با شر از طریق خشونت از دیدگاه لف تالستوی» به قلم آبتین گلکار، و مقاله‌ی کوتاهی با عنوان «سقراط عزیز» به ترجمه‌ی هومن پناهنده دو مقاله‌ی دیگری است که بخش اندیشه و جامعه را کامل می‌کند.

بخش تاریخ با ترجمه‌ی شعری از فاروق جویده، شاعر مصری، باعنوان «برو!» خطاب به حسنی‌مبارک آغاز می‌شود. مترجم این شعر الوند بهاری است. سپس مقاله‌ای از فخرالدین عظیمی در این شماره‌ی نگاه‌نو آمده با عنوان «فرجام خودکامگی: شبح دموکراسی و فروپاشی دولت‌ها، از شاه تا مبارک» که به تغییر سلطنت در ایران و تحولات اخیر خاورمیانه و شمال افریقا می‌پردازد.

 مقاله‌ی «ابن‌بطوطه و زمانه‌ی او» به قلم محمدعلی موحد، روایت حضور دکتر محمدعلی موحد و محمد زهرایی است در «همایش بین‌المللی ادبیات سفر در میان عرب‌ها و مسلمانان» و متن سخنرانی دکتر موحد در این‌ همایش.

«نظام تدبیر و اولویت‌ها را بازبینی کنید!» عنوان مصاحبه‌ی مفصلی است با بایزید مردوخی که سالها در سازمان برنامه و بودجه به عنوان کارشناس و مدیر و مشاور خدمت کرد.

مقاله‌ی تحلیلی داریوش آشوری درباره‌ی کتاب پختستان (نشر کارنامه، 1389) و زمانه‌ای که این کتاب نوشته شد، مقاله‌ی بعدی است و سپس مقاله‌ای را می‌خوانید از مرتضی ثاقب‌فر باعنوان «بن‌بست کیخسرو و فساد قدرت‌سیاسی».

«زایش و مرگ سوژه، با نگاهی به داش‌آکل صادق هدایت» را محمدرفیع محمودیان نوشته است، و سپس نوشته‌های علی‌محمد رشیدی، محمدرضا شجریان  و سیدعلیرضا میرعلینقی آمده است در تجلیل از استاد جلیل شهناز، نوازنده‌ی بی‌همتای تار.

مقاله‌ای با عنوان «مارک تواین، بنیادگذار ادبیات جدید امریکا» به ترجمه‌ی حسن کامشاد، و سه داستان باعنوان‌های «صدف دریایی» (ترجمه‌ی پرویز دوایی)، «ناموس‌کشی» (نوشته‌ی فهیمه محفوظ)، «شبی در هتل» (ترجمه‌ی علی‌اصغر حداد) و ترجمه‌ی «شعرهای ناظم حکمت» از احمد پوری بخش‌های بعدی نگاه‌نو را تشکیل می‌دهند.

 مقاله‌‌ای دربار‌ه‌ی فروغ فرخ‌زاد، مصاحبه با کامران فانی (درباره‌ی دانشنامة دانش‌گستر)، بخش خواندنیِ «یک‌سال، یک‌کتاب»، مصاحبه‌ی مرتضی هاشمی‌پور با دکتر محمدتوکلی طرقی با عنوان «ایران‌شناسی» کامل‌کننده‌ی این شماره‌ی نگاه‌نو هستند.

 در این شماره مانند شماره‌های گذشته کاریکاتوری از حسن کریم‌زاده آمده ؛ و در بخش دنیای موسیقی هم«الف. نجوا» دو آلبوم موسیقی را معرفی کرده، و علاوه بر آن  گزارش‌ها و یادداشت‌هایی درباره‌ی فتح‌الله مجتبایی، کیوان سپهر، و ناصر وثوقی هم در این شماره آمده است. 

همانند چند شماره اخیر سال 89   جزوه‌ی انتقاد کتاب در 34 صفحه پیوست رایگان این شماره‌ی نگاه‌نو است.

کد خبر 129647
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز