دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشتاد و نهمین شماره فصلنامه نگاه نو با مطالب متنوعی از اهل فرهنگ و قلم در زمینه های تاریخ و فرهنگ ایران و البته گفت وگویی تفضیلی سردبیر نگاه نو با دکتر شهیندخت خوارزمی منتشر شد.

kharazmi

به گزارش همشهری آنلاین این شماره با مقاله‌ای از آیزایا برلین آغاز می‌شود با عنوان «تاریخ روشنفکری روسیه»، به ترجمة دکتر عزت‌الله فولادوند.

بخش «چهره‌ها» در این شماره به زنده‌یاد ایرج افشار اختصاص داده شده است با دو مقاله: «ایرج افشار: پوینده‌ای از تبار بیهقی» به قلم فخرالدین‌ عظیمی، و «37 یادمانده از ایرج افشار» به قلم سیّد ‌فرید قاسمی.

در بخش «مسائل اجتماعی» ابتدا مصاحبه با شهیندخت خوارزمی آمده است با عنوان «دیدار با بانوی امید»، و سپس مقاله‌ای با عنوان «نظام‌ تدبیر جامعه‌ای منضبط در شرایط بحرانی» دربارة رویدادهای پس از سونامی و زلزلة ژاپن و تصمیمات دولت آن کشور. نویسندة این مقاله بایزید مردوخی است.

هشتمین بخش از سلسله‌ مقاله‌های محمد دهقانی، زیر عنوان «یادداشت‌های پکن» و نوشته‌های خانم‌های اصفهانی باعنوان «داستان ازدواج من» که گردآوری و تنظیم آنها را نفیسه نفیسی انجام داده مطالب دیگر بخش مسائل اجتماعی این شمارة نگاه‌نو است.

 در بخش تاریخ این شماره مقاله‌ای آمده است دربارة اندیشه‌های فرنان برودل، با عنوان «فرنان برودل: تاریخ‌نگار بزرگ فرانسوی» به قلم هاشم صالح، به ترجمة سیداحسان موسوی خلخالی؛ و در بخش «تحلیل و نقد»، مقالة مفصل و ریز‌بینانه‌ و انتقادی فخرالدین عظیمی را می‌خوانیم با عنوان «شاه در پیشگاه تاریخ» دربارة کاستی‌ها و ایرادهای کتاب The Shah نوشتة عباس میلانی.

در بخش ادبیات و هنر آثاری از ری‌ برادبری، پرویز دوایی، وجیهه رضوانی، مرضیه مالمیر، گور ویدال، حسن کامشاد، جلیل دوستخواه و شاهین سپنتا به چاپ رسیده است.

در بخش اسناد، سندی می‌خوانیم مربوط به دورة علی‌‌اکبر داور، با یادداشتی از هاشم‌ بناءپور.

کتاب مردجهانی از بیرجند، نوشتة حسن گنجی، را فرهاد طاهری معرفی کرده است.

«تازه‌های کتاب» را به قلم مهشید جعفری می‌خوانیم و «دنیای موسیقی» را به قلم سید‌ابوالحسن مختاباد.

بخش‌های پایانی نگاه‌نو شمارة 89 اختصاص دارد به یادداشتی به قلم بابک احمدی با عنوان «آخر بهار» به یاد امیرحسین جهانبگلو، و یادداشتی به یاد دکتر جهانشاه درخشانی به قلم هنگامه ایرانی، و یادداشتی به یاد ناصر نیّرمحمدی.

 گزارشی هم از «ورلد پرس‌ کارتون» 2011 آمده است با عنوان «بگذار دنیا بخندد!». در این گزارش خبر موفقیت حسن کریم‌زاده و نگاه‌نو را می‌خوانید.

«نامه به نگاه‌نو»، «20 سال با نگاه‌نو» و «خبرسازان»‌از دیگر مطالب نگاه‌نو شمارة بهار 1390 است و پایان بخش این شماره، کاریکاتوری است از حسن کریم‌زاده.

چهارمین شمارة انتقاد کتاب با نوشته­هایی از مهشید جعفری، محمد دهقانی، علیرضا اکبری، محسن فرجی، فرشاد مزدرانی، غلامحسین صدری­ افشار، نگار مفید، م. ع. آتش­برگ، آبتین گلکار، علیرضا کیوانی ­نژاد، و رضا زنگی­ آبادی ضمیمة رایگان این شمارة نگاه‌نو است.

نگاه‌نو شمارة 89 در 132 صفحه، به بهای 4000 تومان، از روز دوشنبه 30 خرداد 1390 در روزنامه‌فروشی‌های تهران و از روز سه‌شنبه 31 خرداد 1390 در کتاب‌فروشی‌های تهران در دسترس شماست

کد خبر 138086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز