شنبه ۸ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

محمد ملاحسینی: جورج والتون لوکاس جونیور (George Walton Lucas.Jr) در سال ۱۹۴۴ در کالیفرنیا به دنیا آمد

جورج لوکاس

والدین او صاحب یک خرده فروشی و یک مزرعه گردو در میدستوی کالیفرنیا بودند. لوکاس از دوران کودکی علاقه ‌فراوانی به ماشین و موتور داشت. بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان، وارد دانشکده‌ علوم اجتماعی شد و در این مدت علاقمند به فیلمسازی و فیلمبرداری شد.

او در این دوران به همراه چند فیلمساز آماتور دیگر، گروهی به نام کانیون سینما راه انداخت و شروع به ساختن فیلم‌های ۱۶ میلی‌متری کرد.

بعد از مدتی به سان‌فرانسیسکو رفت و با هاسکل وکسلر آشنا شد. این فیلمساز نسبت به فیلمبرداری لوکاس بسیار علاقمند بود و عقیده داشت نحوه‌ بدست گرفتن دوربین او، زاویه‌های منحصر به فردی را نشان می‌دهد.

پس از آن، لوکاس به دانشگاه هنرهای سینمایی در کالیفرنیای جنوبی رفت و بعد از فارغ‌التحصیلی در سال ۱۹۶۷، تلاش کرد به نیروی هوایی آمریکا بپیوندد ولی موفق نشد. سپس بعنوان یک دانشجوی فارغ التحصیل، دوباره در دانشکده‌ سینمایی کالیفرنیای جنوبی در رشته‌ تولید فیلم ثبت کرد.

کمپانی برادران وارنر در سال ۱۹۶۸ به او اجازه داد تا شاهد مراحل ساخته شدن فیلمی به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا باشد.

لوکاس به همراه فورد کاپولا کمپانی فیلمسازی تاسیس کرد به این امید که محیطی آزاد برای فیلمسازان جوان مهیا کند تا فارغ از قید و بندهای فیلمسازی هالیوود، به کار خلق فیلم بپردازند.

لوکاس بعد از موفقیت‌ فیلم‌های دیوارنویسی آمریکایی (۱۹۷۳) و جنگ ستارگان (۱۹۷۷) کمپانی فیلمسازی خود با نام لوکاس فیلم را تاسیس کرد.

در سال ۱۹۹۱، موسسه‌ آموزشی جورج لوکاس بعنوان یک موسسه غیر انتفاعی به منظور تشویق و ترویج ابتکار و نوآوری در مدارس تاسیس شد.

انستیتوی فیلم آمریکا در ۹ ژوئن ۲۰۰۵ به پاس یک عمر فعالیت هنری، از لوکاس قدردانی کرد. در ۵ ژوئن ۲۰۰۵، کانال تلوزیونی دیسکاور، لوکاس را یکی از ۱۰۰ نفر برگزیده آمریکایی قرن گذشته دانست.

سینما

وی نامزد دریافت جایزه‌ اسکار بخاطر بهترین کارگردانی و نویسندگی برای فیلم دیوارنویسی آمریکایی بوده است. همچنین جورج لوکاس نامزد دریافت جایزه‌ اسکار بخاطر بهترین کارگردانی و نویسندگی برای فیلم جنگ ستارگان شناخته شده است.

در مراسم اهدای اسکار ۲۰۰۷، لوکاس به همراه استیون اسپیلبرگ و فرانسیس فورد کاپولا جایزه‌ بهترین کارگردانی را به برنده‌ انتخاب شده از سوی هیئت داوران اهدا کردند.

در سال ۲۰۰۵، او برای ساخت بنای یادمان مارتین لوترکینگ در واشنگتن دی.سی یک میلیون دلار اهدا کرد. در ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۶ نیز اعلام شد او ۱۷۵ میلیون دلار برای توسعه‌ یک مدرسه‌ فیلمسازی زیر نظر دانشکده‌ سینمایی کالیفرنیای جنوبی اهدا کرده‌است.

او عنوان کرده‌است به زودی قصد دارد مجموعه‌ای تلوزیونی بسازد که موضوع آن، بین ماجراهای جنگ‌های ستاره‌ای قسمت سوم و چهارم رخ می‌دهد.

وی کارگردان، تهیه کننده و فیلمنامه نویس آمریکایی است که ۴ مرتبه کاندید دریافت جایزه اسکار شده‌است. لوکاس بخاطر ساخت مجموعه جنگ‌های ستاره‌ای و ایندیانا جونز شهرت بسیاری دارد.

جرج لوکاس خالق مجموعه فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» با ۱۷۰ میلیون دلار پردرآمدترین مرد هالیوود در فاصله ژوئن ۲۰۰۸ تا ژوئن ۲۰۰۹ بوده است.

برخی از آثار جورج لوکاس:

  • دیوار نویسی آمریکایی - کارگردان- ۱۹۷۳
  • جنگ ستارگان - کارگردان - ۱۹۷۷
  • ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین - تهیه‌کننده
  • جنگ ستارگان ۱ - کارگردان - ۱۹۹۹
  • جنگ ستارگان ۲ - کارگردان - ۲۰۰۲
  • جنگ ستارگان ۳ - کارگردان - ۲۰۰۵
  • جنگ ستارگان: جنگ های کلون - تهیه‌کننده - ۲۰۰۸
  • دم قرمز - تهیه‌کننده - ۲۰۱۰
کد خبر 119397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز