جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: آرتور پن (Arthur Hiller Penn) در ۲۷ سپتامبر سال ۱۹۲۲در فیلادلفیای آمریکا به دنیا آمد. از ۴ سالگی به مغازه پدر می‌رفت و با دقت آنچه را پدر روی ساعت‌های ظریف انجام می‌داد، تماشا می‌کرد.

آرتور پن

 در ۲۱سالگی در جنگ جهانی دوم شرکت کرد و در ژوئیه ۱۹۴۵توسط جاشوا لوگان کشف و به گروه تئاتری او ملحق شد.

پن پیش از آن که به همگروهی‌هایش ، نظیر مارلون براندو و پل نیومن در آکتورز استودیو ملحق شود، در کارولینای امریکا به تحصیل سینما و هنرهای نمایشی پرداخت . او در اوایل دهه ۵۰جذب تلویزیون شد و با ۳نمایشنامه یا تله تئاتری که به صورت اریژینال نوشت ، موقعیتش در ۳۰سالگی در تلویزیون تثبیت شد؛ ضمن این که در همان سالها کارگردانی صحنه و کارگردانی هنری در تلویزیون NBCرا تجربه کرد.

در سال ۱۹۵۶، فیلم داستانی تلویزیونی "معجزه گر" او را تا ردیف بهترین کارگردانان هنری تلویزیون بالا برد؛ از این رو بین ۱۹۵۸تا ۱۹۶۱به برادوی بازگشت و و اجرای تئاتری این اثر را به روی صحنه برد.

از ۱۹۵۸ کارگردانی در سینما را آغاز کرد. اولین فیلم مهم او در همین سال با نام "تیرانداز چپ دست"برایش موفقیت های بسیاری را به دنبال داشت .

معجزه‌گر را نیز که چند سال پیش از آن به صحنه برده بود، این بار در ۱۹۶۲و در قالب فیلم سینمایی ساخت . با این حال وقتی در سال بعد کارگردانی فیلم سینمایی "قطار" را شروع کرد، پس از یک هفته عذرش خواسته شد. این اتفاق سبب شد عزمش را بیشتر جزم کند تا این که در سال  ۱۹۶۵"میکی" و یک سال بعد آن "تعقیب" را با بازیگری مارلون براندو بسازد و تمام شبهات را در خصوص توانایی اش در کارگردانی سینما از اذهان پاک کند.

آرتور پن در سال ۱۹۶۷فیلم تاریخی و مطرح "بانی و کلاید" را ساخت که این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم ، بهترین کارگردانی ، بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد، بهترین بازیگر نقش دوم زن و مرد و بهترین فیلمنامه شد؛ اما فقط اسکار بهترین فیلمبرداری (برای برنت گافی ) و اسکار بهترین بازیگری نقش دوم (برای استل پارسونز) نصیب آن شد.

به هر روی ، آرتور پن کارگردانی است که در ساخت فیلم های اکشن و تعقیب و گریز، از استادان مهم به شمار می آید. این در حالی است که پن می تواند با توجه به گونه های مختلف فیلمسازی ، انگاره های عشق ، عطوفت و مردم دوستی را لابلای فیلم های خشن و اکشن خود جای دهد؛ بی آن که محکوم به بی منطقی و آشفته سازی شود. ضمن این که این نوع فیلمسازی منجر به سبک خاصی شد که تنها پن و معدود کارگردانانی دیگر از آن پیروی می‌کنند.

آرتور پن کارگردان و تهیه‌کننده سینمای آمریکا به خاطر کارگردانی فیلم‌های کلاسیک خود هنوز در اذهان سینما دوستان باقی مانده است.

  • فیلم‌های عمده:

تیرانداز چپ دست/۱۹۵۸

معجزه گر/ ۱۹۶۲

میکی وان/ ۱۹۶۵

تعقیب/ ۱۹۶۶

بانی و کلاید/۱۹۶۷

بزرگمرد کوچک/۱۹۷۰

میسوری از هم می‌پاشد/۱۹۷۶

هدف/۱۹۸۵

مرگ زمستان/۱۹۸۷

  • افتخارات

۳ بار نامزدی اسکار برای فیلم های معجزه گر ۱۹۶۳/ / بانی و کلاید ۱۹۶۸ / رستوران آلیس۱۹۷۰

۱ نامزدی گلدن گلوب برای فیلم بانی و کلاید ۱۹۷۰

کد خبر 306036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha