چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: هشتمین دوره مسابقات والیبال نوجوانان در قاره کهن با حضور 10 تیم از 23 اردیبهشت‌ماه به میزبانی تهران برگزار خواهد شد.

تیم والیبال نوجوانان به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی برای حضور در هشتمین دوره رقابت‎های قهرمانی آسیا آماده است؛ این مسابقات از 23 تا 30 اردیبهشت‎ماه سال جاری در تهران برگزار می‎شود.

کادر فنی و مسئولین فدراسیون والیبال شرایط بسیار مناسبی را برای نوجوانان ایران فراهم کردند تا آنها بتوانند یک بار دیگر در رقابت‌های آسیایی بدرخشند.

به گزارش فارس، فدراسیون پس از نایب قهرمانی در مسابقات جهانی ایتالیا، یوستا ست‌کوویچ را برکنار و اعضای جدید کادر فنی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران را در تاریخ 19 آبان ماه سال 88 به شرح زیر معرفی کرد:

* محمد حسین حسینی، سرپرست
* جعفر هوتهم، مدیرفنی
* ناصر شهنازی، سرمربی
* امیر حسین منظمی، مربی
* رحمت‌الله نوری، کمک مربی

پیش از این یوستا ست‌کوویچ، هدایت ملی‌پوشان را برعهده داشت و موفق شد همراه این تیم عنوان نایب قهرمانی جهان را کسب کند.

برای رقابت‌های سال‌جاری، فدراسیون جهانی اعلام کرد تنها در این دوره از بازی‌ها متولدین 11دی ماه 1370 تا 9 دی‌ماه 1372 در مسابقات شرکت خواهند کرد. با این شرایط نوجوانانی که در دوره گذشته نایب قهرمان جهان شده بودند می‌توانستند در این دوره در تیم ملی حضور داشته باشند؛ اما از آنجایی که پشتوانه‌سازی و قهرمانی مهم‌ترین اهداف تیم والیبال نوجوانان است، کادر فنی تصمیم گرفت هیچ کدام از بازیکنان سال گذشته را در اختیار نداشته باشد.

ناصر شهنازی، سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران در این خصوص گفت: "با توجه به سابقه ایران نمی‌توانیم به هدفی جز قهرمانی در آسیا فکر کنیم و هدف دیگر ما پشتوانه‌سازی برای والیبال ایران است."

با توجه به تغییر رده سنی، کادر فنی برای انتخاب بازیکنان کمی از زمان آماده‌سازی را از دست داد، اما به هرحال تا پایان اردوی چهارم بازیکنان مد نظر مربیان انتخاب شده و اردوها با حضور بازیکنان اصلی پیگیری شد.

ملی‌پوشان در دی‌ماه چند دیدار تدارکاتی با تیم‌های لیگ برتری پیکان و پرسپولیس هم برگزار کردند که این مسابقات در روند آماده‌سازی آنها تاثیر چشم‌گیری داشت.

تیم ملی 9 بهمن‌ماه عازم کیش شد و پس از چند مرحله تمرین در این جزیره باردیگر 23 بهمن ماه به تهران بازگشت و تا 6 اسفندماه 88 تمرینات خود را در تهران پیگیری کرد.
شهنازی در این رابطه اظهار داشت: "اردوی کیش از لحاظ روحی و روانی برای بازیکنان ایران بسیار مناسب بود. در کیش بیشتر به مسائل هوازی بازیکنان توجه شد."

وی ادامه داد: "نتیجه این اردو برای کادر فنی قابل قبول بود و از شرایط بازیکنان رضایت کامل دارم. در کنار مسائل هوازی، این اردو باعث شد بازیکنان در شرایط جدید قرار بگیرند و همچنین توانستیم بازیکنان را در شرایط اردو مورد سنجش قرار دهیم."

در ادامه و در حالی که قرار بود تیم ملی والیبال نوجوانان ایران برای برپایی اردوی تدارکاتی روز 15 اسفند ماه عازم بلغارستان شود، سرمای هوا و به انسجام نرسیدن بازیکنان، این سفر را لغو کرد.

پس از لغو این اردو قرار شد ملی‌پوشان عازم ایتالیا شوند و در تورنمنت این کشور شرکت کنند. در تورنمنت والیبال ایتالیا 10 تیم از کشورهای بلغارستان، بلاروس، سوئیس، رژیم صهیونیستی، هندوستان، آلمان، اسلوونی، ونزوئلا، الجزایر و ایران به همراه 6 تیم از سری A جوانان ایتالیا حضور داشتند.

تیم ایران در دور مقدماتی موفق به کسب 6 امتیاز از 3 بازی شد که نتایج آن به این شرح است:

ایران 1 - آلمان 2
ایران 3 - سیسیل ایتالیا 0
ایران 2 - اسلونی 1

ملی‌پوشان نوجوان ایران در مرحله دوم پس از غلبه 3 بر 0 مقابل الجزایر برای صعود به دیدار نهایی باید در مقابل رژیم صهیونیستی قرار می‌گرفتند که با تصمیم سرپرست تیم و اعلام به کمیته برگزاری مسابقات، ایران مقابل این تیم حاضر نشد و در نهایت عنوان سومی این رقابت‌ها را از آن خود کرد.

پس از اتمام این تورنمنت ملی‌پوشان ایران بلافاصله عازم صربستان شدند تا طبق هماهنگی‌های انجام شده در این کشور اردو و بازی تدارکاتی برگزار کنند.

اردوی صربستان و کمپ کوپائونیک نقش بسیار موثری در آمادگی بازیکنان و تصمیم گیری کادر فنی در انتخاب نفرات تیم ملی والیبال نوجوانان داشت.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کمپ کوپائونیک در بالا بردن سطح آمادگی جسمانی بازیکنان و بهبود تاکتیک تیمی نقش زیادی داشت. به عقیده برخی از کارشناسان این اردو و بازی‌های تدارکاتی نقش بسیار مهمی در افزایش تجربه بازیکنان نوجوان ایران جهت حضور در مسابقات مختلف و به‌ویژه آسیایی داشت.

تیم ملی والیبال نوجوانان ایران که برای برپایی اردوی تدارکاتی عازم ایتالیا و صربستان شده بود با پایان اردوهای خود 6 اردیبهشت ماه 89 به ایران بازگشت.

ناصر شهنازی در مورد اردوهای ملی‌پوشان نوجوان در کشورهای ایتالیا و صربستان اظهار داشت: "با توجه به این که بازیکنان تیم ملی تجربه حضور در مسابقات خارجی را نداشتند تصمیم گرفتیم اردو‌های خارجی مناسبی را برای آنها برگزار کنیم."

شهنازی با اشاره به اهداف کادر فنی از برگزاری این اردوها تصریح کرد: "هدف ما کسب تجربه برای بازیکنان و هماهنگی بین آنها بود که معتقدم تا حد زیادی به آن رسیدیم."

ملی‌پوشان از روز شنبه 11 اردیبهشت‌ماه با حضور 15 بازیکن اردوی نهایی خود را در تهران برپا کردند که این اردو تا زمان شروع مسابقات آسیایی نوجوانان ادامه داشت.

تیم ملی ایران با تیم‌های چین، کره‌جنوبی، استرالیا، سریلانکا در گروه A قرار دارد؛ تیم‌های ژاپن، هند، چین تایپه، قزاقستان و تایلند هم در گروه B با هم رقابت می‌کنند.

سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران در رابطه با هم‌گروهای ایران در رقابت‌های آسیایی نوجوانان تصریح کرد: "در هشتمین دوره از مسابقات آسیایی با تیم‌های قدرتمندی هم‌گروه هستیم. از تیم‌های رده نوجوانان شناخت کمی داریم، اما معتقدم در گروه ما به ترتیب تیم‌های چین، کره جنوبی و استرالیا پس از ایران شانس صعود دارند."

وی عنوان کرد: "با توجه به اردوهایی که داشتیم بسیار به ملی‌پوشان امیدوار شدم و معتقدم می‌توانیم از عناوین گذشته خود به خوبی دفاع کنیم."

سرمربی تیم والیبال نوجوانان ایران در رابطه با میزبانی ایران عنوان کرد: "این امر صددرصد به سود تیم ما است؛ با توجه به این که بازیکنان تیم ملی بی‌تجربه هستند میزبانی می‌تواند آنها را از نظر روحی در شرایط خوبی قرار دهد."

عناوین کسب شده توسط ایران در مسابقات آسیایی به این شرح است:

در سال 2001 ایران (اصفهان)، ایران قهرمان شد.
در سال 2003 هند، هند قهرمان شد، ایران در مکان دوم قرار گرفت.
در سال 2005 ایران ، ایران قهرمان شد.
در سال 2007 مالزی، ایران قهرمان شد.
در سال 2008 سنگاپور، ایران قهرمان شد.

در رقابت‌های آسیایی تیم ایران با کسب 4 عنوان قهرمانی و یک مقام نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم آسیا است؛ پس از ایران تیم کره‌جنوبی با کسب یک عنوان قهرمانی و 3 عنوان نایب قهرمانی در مکان دوم آسیا قرار دارد. تیم‌های هند، چین تایپه، ژاپن، چین و کره شمالی در رده‌های بعدی قرار دارند.

برنامه مسابقات والیبال آسیایی نوجوانان به این شرح است:

پنج‌شنبه، 23 اردیبهشت‌ماه:

ساعت 10:30، سریلانکا - کره‌جنوبی
ساعت 14:30، قزاقستان - تایلند
ساعت 16:30، برنامه افتتاحییه
ساعت 17، چین - استرالیا
ساعت 19، هند - چین تایپه

جمعه، 24 اردیبهشت‌ماه:

ساعت 11، قزاقستان - هند
ساعت 15، کره‌جنوبی - چین
ساعت 17، ایران - استرالیا
ساعت 19، ژاپن - چین تایپه

شنبه، 25 اردیبهشت‌ماه:

ساعت 11، سریلانکا - چین
ساعت 15، چین تایپه - هند
ساعت 17، ایران - کره‌جنوبی
ساعت 19، ژاپن - قزاقستان

یک شنبه، 26 اردیبهشت‌ماه:

ساعت 11، استرالیا - کره‌جنوبی
ساعت 15، چین تایپه - قزاقستان
ساعت 17، ایران - سریلانکا
ساعت 19، تایلند - ژاپن

دوشنبه، 27 اردیبهشت‌ماه:

ساعت 14، استرالیا - سریلانکا
ساعت 16، هند - ژاپن
ساعت 18، چین تایپه - تایلند
ساعت 20، ایران - چین

مسابقات در روز سه‌شنبه تعطیل خواهد بود و دور دوم از روز چهارشنبه آغاز می‌شود. تمام مسابقات در سالن مجموعه ورزشی آزادی برگزار خواهد شد.

مسئولین فدراسیون والیبال با تدابیری که اندیشیده‌اند امیدوارند بار دیگر بتوانند بر بام آسیا قرار گرفته و همچنان پرافتخارترین تیم قاره کهن لقب بگیرند.

دوره پیشین این مسابقات سال گذشته با قهرمانی ایران در سنگاپور به پایان رسید.

تیم نخست این رقابت‎ها سهمیه بازی‌های المپیک 2010 سنگاپور را از آن خود می‎کند. دو تیم برتر نیز به رقابت‌های قهرمانی جهان صعود می‏کنند.

کد خبر 107263

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز