حمید هامون: ما که نوجوان بودیم تیم‌های شرق آسیا در والیبال قاره‌ی کهن حکم‌رانی می‌کردند و ما حسرت پیروزی در برابر آن‌ها را داشتیم.

كارشناسان واليبال در تلويزيون مي‌گفتند تيم‌هاي كره‌ي جنوبي، ژاپن و چين، تيم‌هايي سرعتي‌اند و تيم ملي ما هنوز با سطح بازي آن‌ها فاصله دارد.

اما حالا شما كه نوجوانيد، مي‌توانيد بازي بهترين تيم ملي واليبال تاريخ ايران را تماشا كنيد. مي‌توانيد در نوجواني پيروزي قاطعانه‌ي سرو قامتان ايراني را در خاك ژاپن و در جام بزرگ واليبال قهرمانان جهان ببينيد. مي‌توانيد در نوجواني شاهد دريافت اولين مدال جهاني تاريخ تيم ملي واليبال كشورمان باشيد و برايش جشن بگيريد.

حالا شما نوجوان‌هاي امروز اين امكان را داريد كه براي نسل‌هاي بعد و بچه‌هايتان خاطره‌ي طلايي‌ترين مدال برنز تاريخ واليبال كشورمان را تعريف كنيد و پز بدهيد كه اين صحنه را ديده‌ايد؛ صحنه‌ي بالارفتن پرچم كشورمان در كنار پرچم كشورهاي برزيل و ايتاليا، پس از پشت سر گذاشتن كشورهاي صاحب‌نام واليبال آسيا و جهان.

«جام بزرگ واليبال قهرمانان جهان» كه در سطح جهاني و در رده‌ي مردان و زنان برگزار مي‌شود، از سال 1993 ميلادي آغاز شده است. اين جام، پيشنهادي بود كه فدراسيون ژاپن به فدراسيون جهاني واليبال داد و پس از پذيرش اين پيشنهاد، هردوره يك سال پس از بازي‌هاي المپيك به ميزباني ژاپن برگزار مي‌شود.

اين رقابت‌ها كه به جام‌جهاني كوچك هم مشهور است و در هردوره، بين شش كشور برتر قاره‌ها برگزار مي‌شود، پس از بازي‌هاي المپيک، قهرماني جهان، جام‌جهاني و ليگ‌جهاني واليبال، پنجمين تورنومنت بين‌المللي معتبر واليبال در جهان به‌شمار مي‌رود.

از سال 1993 ميلادي تا حالا، هفت دوره از اين رقابت‌ها در رده‌ي واليبال مردان برگزار شده كه تيم ملي واليبال برزيل، پنج‌بار در سال‌هاي 1997، 2005، 2009، 2013 و 2017، قهرمان شده و ركورددار بي‌رقيب اين جام است. به جز برزيل، تيم ملي واليبال ايتاليا در سال 1993 و تيم ملي واليبال كوبا نيز در سال 2001 ميلادي در اين رقابت‌ها به مقام قهرماني رسيده‌اند.

اما تيم ملي واليبال ايران تا حالا سه دوره در اين رقابت‌ها حاضر بوده است. اولين‌ حضور ايران در جام بزرگ واليبال قهرمانان جهان به سال 2009 ميلادي برمي‌گردد كه به‌عنوان نايب‌قهرمان آسيا به اين رقابت‌ها پا گذاشت.

در آن دوره ايران با يك پيروزي در برابر تيم ملي واليبال مصر، پس از كشورهاي بزريل، كوبا، ژاپن و لهستان در رده‌ي پنجم ايستاد. در دوره‌ي بعد در سال 2013 ميلادي، ايران به‌عنوان قهرمان آسيا در اين رقابت‌ها حاضر شد و سه پيروزي در برابر تيم‌هاي ايتاليا، آمريكا و ژاپن، پس از تيم‌هاي برزيل، روسيه و ايتاليا در رده‌ي چهارم ايستاد و از كسب مدال باز ماند.

اما امسال تيم ملي واليبال ايران قوي‌تر از هردوره‌اي به جام بزرگ واليبال قهرمانان جهان پا گذاشت و با چهار پيروزي شيرين و تاريخي در برابر تيم‌هاي ايتاليا، آمريكا، ژاپن و فرانسه پس از برزيل و ايتاليا در مقام سوم ايستاد و اولين مدال جهاني تاريخ واليبال كشورمان را به‌دست آورد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha