همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: هنرمند چینی که با رنگ و نقاشی،‌ هنر استتار انسانی را برای بیان ناگفته‌های‌خود انتخاب کرده است.

 

استتار هنر و ترفندی است که موجودات زنده برای حفظ بقا و امنیت خود در طبیعت به آن دست می‌زنند. مانند آفتاب پرست. با این وجود، انسان هنرمند به تبعیت از این ترفند و توانایی‌حیوانات‌می‌خواهد، توجه و بیانی زیبا برای ناگفته‌های خود  بیابد.

تصاویری که مشاهده می کنید، توسط هنرمند چینی به نام لیو بولین 36 ساله هنرنمایی شده است. این هنرمند با نقاشی بدن انسان به رنگ زمینه هنر استتار انسانی را به سبک‌های هنری اضافه کرده است.

استتار انسانی نام هنر این مرد چینی جوان است. یعنی پنهان کردن فردی در زمینه حاضر یا به رنگ محیط و  زندگی در‌ آمدن! جالب نه؟

 "مرد نامرئی" لقبی است که مردم به این هنرمند چینی داده‌اند که در حال حاضر این لقب جهانی شده است. او هنر خود را در کشورهایی چون امریکا، ایتالیا و... به نمایش گذاشته است.استقبال بسیار مردم دنیا، افراد هنرمند و عکاس‌ها او را به ادامه کار دلگرم‌تر کرده است.

استفاده از هنر نقاشی، ترکیب و انتخاب رنگ‌های صحیح، قرار گرفتن در موقعیت‌های مناسب برای استتار هر چه بهتر او با محیط به مانند یک آفتاب پرست، بی نظیر است.

تصاویر فوق جزء جدیدترین و آخرین کارهای لیو در نیویرک، سال 2011 محسوب می‌شود. او آثار بسیاری در این زمینه دارد. لیو در پکن زندگی و کار می‌کند. این هنرمند از خود به عنوان نقطه کانونی استفاده می کند. گاهی او به مدت 10 ساعت بر روی یک تکه کار می‌کند.

more

  هنر باورنکردنی لیو بولین

او می‌گوید؛ من این کارها را از احساس طرد شدگی، احساس رانده ‌شدن از اجتماع و حس تنهایی الهام می‌گیرم. وقتی کار می‌کنم با یاد و احساس بی‌خانمان‌ها، نوازندگان خیابانی و افرادی که در جامعه مورد توجه نیستند، هستم. همین حس به من کمک می کند تا بهترین کار را انجام دهم هر چند که سخت و طاقت فرسا باشد.

نکته جالب این است که در‌آمد نمایشگاه‌ها و فروش آثار لیو به نفع بی‌خانمانها و افراد طرد شده جامعه‌اش است. او در بورشور نمایشگاه‌هایش نیز همیشه به این نکته اشاره کرده است.

او با کار‌های خود نه تنها در تصاویر بلکه در زندگی روزمره نیز مردم را به شک و شبهه می‌اندازد. مانند آثار هنری که او در سوپر مارکت‌ها انجام داده است. ببینید! برخورد مردم جالب و پر از تعجب است.

شاید او با این کار می‌خواهد به مردمی که تنها به دغدغه‌های خود می‌اندیشند و به هیچ چیز دیگری حتی آنچه که در نزدیکی آنهاست، توجه نمی‌کنند؛ بگوید، آهای! به من توجه کنید، من همین‌جا هستم، در کنار شما.

هنگام خرید روزانه، هنگام خرید مجله یا روزنامه روزانه،‌ هنگامی که سخت مشغول کار یا گذر از مسیری یا هنگامی که در حال نیاش و تفریح هستید، من وجود دارم، مرا ببینید، به من توجه کنید!

او با هر شات خود به این فکر می‌کند که تا چه اندازه توانسته، توجه مردم را به همنوعان تنها و طرد شده یا به آنچه که در دنیای اطراف آنها در گذر و اتفاق افتادن است، جلب کرده است. او تا چه اندازه موفق شده است تا ذهنیت افراد را نسبت به محیط اطراف خود به تفکر و چالش بکشاند. به تصاویر نگاه کنید، او همین نزدیکی‌هاست، حتی می‌توانید او را لمس کنید. ولی ما دوریم حتی از خود خود.

لیو هنرمندی توانا با ذهنیت هنری انسان دوستانه است که با هدف قرار دادن استتار اجتماعی، پنهان شدن، دیده نشدن یا طرد شدن مخاطب را به چالش می‌کشاند. او با پنهان کردن خود می‌خواهد حس کنجکاوی مردم عادی را به محیط اطراف خود جلب کند.

این روش، انتخاب و خلاقیت لیو هنرمند است تا در قالب هنر تجسمی، نظر و اعتراض خود را در جامعه بسته چین بیان کند. او با استتار در تابلو‌های تبلیغاتی نشان می‌دهد که چگونه مد و تبلیغات در سرتاسر جوامع بشری نفوذ کرده ‌است و چگونه همه ما در حال از دست دادن فردیت خود هستیم و...

راستی شما در کارها و آثار او چه می‌بینید، تنها هنر ترکیب رنگ، مهارت در نقاشی و یا یک گفتگوی پنهانی...؟!

www.telegraph.co.uk

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز