گروه اقتصادی: با وجود تأکید دست‌اندرکاران صنعت کشور به رفع مشکلات صنایع نساجی و تخصیص تسهیلات ارزی بازسازی و نوسازی صنایع نساجی، در سال‌های گذشته بازسازی این صنایع از روند مطلوبی برخوردار نبوده و تنها بخشی از تسهیلات مذکور توسط این صنایع جذب شده است.

با هوشنگ قادریان مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنایع و معادن در زمینه روند بازسازی و نوسازی این صنایع گفت‌وگو کرده‌ایم.

***

  • با وجود تخصیص اعتبارات نوسازی و بازسازی صنایع نساجی چرا روند نوسازی این صنایع مطلوب نبوده است؟

برای نوسازی و بازسازی صنایع نساجی درمجموع 600 میلیون دلار ارز طی دو مرحله اختصاص یافته است.

طی برنامه سوم توسعه 50 میلیون دلار ارز برای این صنایع در نظر گرفته شد که 283 میلیون دلار آن جذب شده و با پایان برنامه سوم نیز براساس مصوبه اخیر دولت امکان استفاده از حدود 220 میلیون دلار اعتبار باقی‌مانده در برنامه چهارم فراهم شده است.

همچنین برخی کارخانجات که طی برنامه سوم در اثر طولانی شدن مراحل ثبت سفارش و تخصیص اعتبارات بانکی به مرحله نهایی استفاده از این تسهیلات نرسیده‌اند در اولویت قرار گرفته‌اند و در مصوبه دولت برای تخصیص باقیمانده اعتبارات بازسازی صنایع نساجی در برنامه چهارم مقرر شده درصورتی‌که نوسازی صنعت نساجی با این اعتبارات انجام نشد، وزارت صنایع و معادن اعلام کند تا نسبت به افزایش اعتبار اقدام شود.

اکنون در حال جمع‌بندی هستیم تا با جذب باقیمانده اعتبارات نوسازی نساجی، اعتبارات مورد نیاز جدید را به وزارت صنایع اعلام کنیم تا در دولت پیگیری شود.

  • برخی این اعتبارات را کم و تخصیص عادلانه آن‌را عامل ناکارآمدی می‌دانند، نوسازی صنایع نساجی نیازمند چه میزان اعتبار است؟

معتقدم باتوجه به قدمت این صنایع و تأثیر آن در رفع مشکلات بیکاری و فرهنگی از طریق تأمین پوشاک مورد نیاز در داخل کشور به هر میزان که اعتبارات برای این صنایع در نظر گرفته شود جایز است.

گرچه هنوز 600 میلیون دلار اعتبارات در نظر گرفته شده از حساب ذخیره ارزی جذب نشده اما معتقدم در صورت نیاز به اعتبارات بیشتر نیز مشکل چندانی برای تأمین این اعتبارات نباشد.

گرچه نمی‌توان رقم دقیقی را برای اعتبارات مورد نیاز بازسازی و نوسازی صنایع نساجی تعیین کرد.

  • تفاوت نرخ یورو و دلار از عوامل عدم جذب تسهیلات تخصیص یافته در صنایع نساجی عنوان می‌شود. روند پیگیری و رفع این مشکل چگونه است؟

این موضوع از طریق وزیر صنایع و معادن در حال پیگیری است. از آنجا که صنعت نساجی به هیچ عنوان توان بازپرداخت این مابه‌التفاوت را نداشته و در صورت تأیید الزام این صنایع به بازپرداخت این مابه‌التفاوت، صنایع نساجی با زیان غیرقابل جبرانی روبه‌رو می‌شوند به احتمال زیاد در هیأت دولت عدم پرداخت این مابه‌التفاوت به تصویب خواهد رسید.

چراکه پرداخت این مابه‌التفاوت فشار زیادی را به صاحبان صنایع نساجی تحمیل خواهد کرد.

  • شیوه تخصیص این اعتبارات به کارخانجات مختلف چگونه بوده است. برخی معتقدند این اعتبارات قادر به تأمین نیاز کارخانجات بزرگ برای نوسازی و بازسازی نبوده است؟

برای تخصیص اعتبارات به کارخانجات مختلف پروژه‌ها به‌طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در یک مرحله پروژه‌ها توسط کارشناسان صنایع و معادن مستقر در استان‌ها بررسی می‌شود.

در شهرهای بزرگی مانند اصفهان که بازبینی صورت گرفته گروه کاری و کارشناسان رسمی مشخصی تعیین شده‌اند که این بررسی‌ها مجدداً در دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنایع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای تخصیص این اعتبارات درجه‌بندی خاصی در زمینه تعداد ماشین‌آلات یا نیروی کار شاغل مورد توجه قرار نگرفته و پس از بررسی‌ها، اعتبارات مذکور تخصیص یافته است.

در تخصیص این اعتبارات به اولویت‌ها توجه کرده‌ایم. وزارت صنایع در بودجه 85 کمک ویژه‌ای را برای تأمین نیاز نقدینگی ریالی این صنایع در نظر گرفت.

گرچه در سال‌جاری هنوز این اعتبارات به‌دلیل شکل نگرفتن تعامل مورد انتظار در بانک‌ها پرداخت نشده اما اعتبارات مذکور توسط دولت و نیمی دیگر توسط واحدهای نساجی پرداخت خواهد شد.

کد خبر 9952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز