همشهری آنلاین: وزارت بارزگانی اعلام کرددولت با اختصاص یارانه فرهنگی به تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی از تولید داخلی این کالا حمایت خواهد کرد.

روابط عمومی وزارت بازرگانی اعلام کرده کاهش تعرفه واردات پارچه چادرمشکی به منظور حمایت از مصرف کنندگان این کالا صورت گرفته است که با توجه به جایگاه ویژه این کالای فرهنگی در جامعه ما، به منظور حمایت از تولیدات داخلی دولت با اختصاص یارانه فرهنگی به تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی حمایت از تولید داخلی را نیز مدنظر خواهد داشت.

با توجه به کاهش تعرفه واردات پارچه چادر مشکی اظهارنظرهای مختلفی از سوی صاحبنظران مختلف در روزنامه‏ها و رسانه‏های جمعی درج گردیده است.

روابط عمومی وزارت بازرگانی اضافه کرده با توجه به وظیفه اصلی این وزارت درخصوص مسوولیت کمیسیون ماده یک و تعیین تعرفه‏های واردات کالا بر خود لازم می‏داند توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی خصوصاً تولیدکنندگان این محصول بیان نماید. سالهاست که از سوی تولیدکنندگان مختلف پارچه چادر مشکی وعده تولید این کالا در داخل کشور به مردم داده شده است.

از سوی دیگر با وضع تعرفه کالایی بالا قیمت تمام شده این کالای وارداتی برای‏مصرف‏کنندگان داخلی همواره افزایش پیدا کرده است. اخیراً با دستیابی پژوهشگران صنعت نساجی کشور به فرایند رنگ‏آمیزی پارچه چادر مشکی که یکی از گلوگاههای تولیدی این محصول بوده است روزنه امیدی برای تولید این کالا در کشور بوجود آمده است.

اما با توجه به آمار و ارقام موجود در کشور و سرمایه‏گذاریهای انجام یافته توان بالقوه درخصوص تولید این کالا حدود 5/1 میلیون متر مربع در سال می‏باشد که این میزان تنها 4 درصد مصرف داخلی این کالا را پوشش می‏دهد، و برآورد انجام یافته از مصرف واقعی داخلی کشور حاکی از مصرف حدود 35 میلیون متر در سال می‏باشد.

به منظور حمایت از این کالای فرهنگی که جایگاه ویژه‏ای در بین خانواده‏های مسلمان دارد و در جهت کاهش قیمت این محصول در بازار داخل، وزرای محترم عضو کمیسیون ماده یک تصمیم به کاهش تعرفه وارداتی آن گرفتند.

تقارن کاهش تعرفه این کالا با افتتاح و راه‏اندازی و حل بعضی از مشکلات تولید آن در کشور کاملاً اتفاقی بوده است و وزارت بازرگانی بعنوان مسوول تنظیم بازار کشور درخصوص عدم اجحاف به مصرف‏کنندگان کالا مسوولیت ذاتی داشته و دارد.

روابط عمومی وزارت بازرگانی افزوده است تولیدکنندگان  اطمینان داشته باشند با توجه به سیاست های دولت نهم درخصوص حمایت و صیانت از صنایع داخلی، هر زمان که کالای مورد نظر تولید ، توزیع و مورد اقبال عمومی و رضایت مردم قرار گیرد از سوی سازمان حمایت مصرف‏کنندگان و تولیدکنندگان بر مبنای قیمت تمام شده کالای داخلی و اختلاف حاشیه سود با مشابه خارجی به منظور حمایت از تولید برای تولیدکنندگان محترم و محاسبه سود مورد انتظار و ایجاد زمینه رقابت سالم با اختصاص یارانه فرهنگی نسبت به حمایت از تولید داخل اقدام لازم صورت خواهد پذیرفت.

کد خبر 7772

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز