چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

گروه ورزشی- محمدجواد پاینده: یکشنبه‌شب سکوهای تماشاگران در ورزشگاه آزادی یک صدا خواستار تغییر در کادر مدیریتی و به تبع آن کادر فنی باشگاه استقلال بود

این اتفاق تنها در پی یک تساوی دیگر و از دست رفتن 2 امتیاز خانگی مقابل سایپا روی نداد بلکه حاصل پروسه ناکام واعظی آشتیانی و تداوم نتایج ضعیف استقلال با مربیگری صمد مرفاوی بود. هواداران استقلال نتایج تیم محبوب خود در رقابت‌های این فصل را برنمی‌تابند و بارها اعتراض‌شان را با صدای بلند به گوش مدیران و مربیان استقلال رسانده‌اند اما از ابتدای فصل تا همین هفته، نارضایتی تماشاگران استقلال به مسائل حاشیه‌ای ارتباط داده شده است. واعظی آشتیانی و صمد مرفاوی هر هفته این ادعا را تکرار می‌کنند که شعارهای تماشاگران از سوی برخی عناصر خارج از تیم خصوصا اعضای سابق باشگاه طراحی می‌شود و اصطلاحا هواداران استقلال برای شعار دادن علیه مدیرعامل و سرمربی تیم خط و البته پول می‌گیرند.

این ادعا در نگاه هواداران استقلال هم نخ‌نما به نظر می‌رسد. تیم آبی‌پوش در 11 بازی اخیر تنها 11 امتیاز به دست آورده و در طول این تعداد بازی تنها 2 بار پیروز شده است. در این شرایط چگونه می‌توان انتظار داشت که استقلالی‌ها از نتایج تیم‌شان راضی باشند و چگونه می‌توان اعتراض آنها را با عوامل دیگر در ارتباط دانست؟

همچنین تصور واعظی و مرفاوی این است که قلعه‌نویی و اطرافیانش می‌خواهند در مجموعه استقلال تنش ایجاد کنند و زمینه را برای بازگشت خود فراهم کنند اما زمانی که استقلال خوب نتیجه نمی‌گیرد و خوب بازی نمی‌کند چگونه می‌توان اعتراض هواداران این باشگاه را ناحق و غیرمنصفانه و برگرفته از تمایلات شخصی برخی افراد که به ادعای آشتیانی منافعشان در استقلال قطع شده دانست؟

 ژست استعفا، تکذیب واعظی

صبح روز دوشنبه اعلام شد صمد مرفاوی استعفا داده، چند ساعت بعد خبر استعفا تکذیب شد اما دانشجو، رئیس هیات‌مدیره باشگاه استعفای مرفاوی را تایید کرد و گفت تا ساعتی دیگر متن مکتوب آن هم به دست اعضای هیات‌مدیره می‌رسد. نفریه از دیگر اعضای هیات‌مدیره استقلال هم استعفای شفاهی مرفاوی را ابتدا تکذیب و چند ساعت بعد تایید کرد. آشتیانی هم استعفای کتبی و شفاهی را تکذیب کرد، مرفاوی هم مدعی شد که با قدرت به کار خودش ادامه می دهد.

اصل ماجرا اما در نشست مدیرعامل و سرمربی مشخص شد. موضوع اصلی این بود که مرفاوی در نشست با واعظ ژست استعفا گرفت و اعلام کرد که در مقابل تصمیمات باشگاه تسلیم است و هرچه که مدیرعامل و هیات مدیره بخواهد می‌پذیرد. او البته با صراحت کناره‌گیری خودش را اعلام نکرد و طبیعتا انتظار داشت آشتیانی هم به حمایت طولانی مدت خودش از کادر فنی ادامه بدهد.

بر اساس توافق اعضای هیات مدیره قرار شد این حمایت دو هفته دیگر هم ادامه داشته باشد. استقلال هفته بیست و سوم در آزادی میزبان تراکتورسازی است و هفته بعد در همین ورزشگاه با استیل‌آذین بازی می‌کند. آبی‌های پایتخت تا هفته بیست و هفتم همه بازی‌های خود را در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کنند و انتظار می‌رود در 5 مسابقه خانگی، استقلال وضعیت بهتری در جدول پیدا کند اما در 10 هفته گذشته بازی خانگی و خارج از خانه تفاوت زیادی برای تیم مرفاوی نداشته است.

جدال آشتیانی و فردوسی‌پور در 90

عادل فردوسی‌پور طبق معمول، اتفاقات مهم هفته و موضوع داغ استعفای مرفاوی را در 90 مورد بررسی قرار داد و در تماس تلفنی با آشتیانی قصد داشت مسئله را مورد بررسی دقیق‌تر قرار بدهد اما مدیرعامل استقلال واکنش و پاسخ‌های کاملا منفعلی به همه سئوالات مجری 90 داشت.

واعظی‌‌آشتیانی باز هم بر مواضع قبلی خودش در این جهت که شعار تماشاگران جهت‌دار بوده تاکید کرد و تداوم بحث جدی دوطرف موجب ایجاد یک جدال کلامی تند بین فردوسی‌پور و آشتیانی شد. مجری 90 البته برخلاف همیشه در مقابل بسیاری از گفته‌های طرف مقابل سکوت کرد و به دنبال تشدید جدال نبود اما در نهایت مدیرعامل استقلال به صورت یک طرفه تماس را قطع کرد و در نهایت پاسخ روشنی به سئوالات فردوسی‌پور نداد.تقابل باشگاه استقلال و بخش ورزشی شبکه سوم سیما البته بعد از بازی با سایپا آغاز شد.

استقلالی ها به اینکه شعارهای تماشاگران به روشنی از سیما پخش شده  و حتی جواد خیابانی در گزارش خودش به آن اشاره کرده معترض بودند اما فردوسی‌پور در برنامه 90 از خیابانی و گروه ورزش شبکه سوم سیما در این خصوص حمایت کرد. او در این زمینه گفت: «وقتی همه ورزشگاه یک صدا شعار می‌دهند چطور می‌توان صدای آنها را خاموش کرد و از پخش فریاد تماشاگران جلوگیری نمود؟»

مذاکره با مربی برزیلی

آشتیانی دو هفته به صمد مرفاوی فرصت داده تا با کسب نتایج مطلوب جایگاه خودش را تثبیت کند اما استاندارد مشخصی برای این نتایج مطلوب اعلام نشده است. در فوتبال معمولا زمانی که به یک مربی دو هفته فرصت داده می‌شود زمینه برکناری آن مربی فراهم شده است.  آخرین نمونه کرانچار بود. مربی کروات پرسپولیس دو هفته فرصت گرفت و اتفاقا در این دو هفته 4 امتیاز به دست آورد اما مهلت دو هفته‌ای در واقع زمانی بود که مدیران باشگاه برای انتخاب و توافق با مربی جدید نیاز داشتند.

کرانچار بعد از دو هفته با اینکه نسبتا نتایج خوبی هم به دست آورده بود کنار رفت و دایی جای او را گرفت.حالا باید از مدیرعامل استقلال پرسید نتایج مورد انتظار شما در این دو بازی خانگی چیست؟ احتمالا مرفاوی اگر در دو بازی آتی امتیازی از دست بدهد برکنار خواهد شد و مدیران استقلال هم در همین فرصت به دنبال انتخاب گزینه جایگزین خواهند بود.

منابع غیر رسمی از مذاکره استقلالی‌ها با یک مربی برزیلی خبر داده‌اند، هرچند مذاکرات فعلا در مراحل اولیه قرار دارد. باشگاه استقلال البته در صورت برکناری مرفاوی به دنبال انتخاب یک مربی خارجی بزرگ و مطرح است اما بودجه این باشگاه برای جذب مربی محدود شده و مبلغ مورد درخواست مربی جدید مهمترین موضوع خواهد بود. اگر استقلالی‌ها نتوانند با یک گزینه خارجی به توافق برسند باز هم بررسی شرایط گزینه‌های موجود در داخل کشور مورد توجه قرار می‌گیرد.

 ورود نامجو مطلق و محصص

مرتضی محصص به عنوان مشاور فنی باشگاه استقلال با مرفاوی همکاری می‌کند و قرار است مشکلات فنی این تیم را با آنالیز بازی‌های اخیر استقلال تشخیص داده و در این خصوص به مرفاوی مشاوره بدهد.

البته محصص خیلی امیدوار است و با شرایط روحی خوبی به استقلال آمده تا آنجا که حتی مدعی است این تیم هنوز برای کسب عنوان قهرمانی شانس دارد. مشاور فنی باشگاه استقلال روز گذشته در این خصوص گفت: «هنوز 12 هفته تا انتهای لیگ برتر باقی مانده و هر پنج تیم بالای جدول برای رسیدن به عنوان قهرمانی شانس زیادی دارند که استقلال نیز یکی از این تیم‌ها ست.»

محصص با اشاره به دیدار دو تیم استقلال و سایپا تاکید کرد: «استقلال در این دیدار بازی زیبایی از خود به نمایش گذاشت و اگر کمی شانس داشت پیروز می‌شد. به نظرم اگر این روند ادامه داشته باشد و کادر فنی تمرینات بیشتری را برای خط دفاع و حمله در نظر بگیرند این تیم می‌تواند بازی‌های آینده خود را با پیروزی پشت‌سر بگذارد.»

مرفاوی: اگر من مقصرم، می‌روم

صمد مرفاوی، سرمربی استقلال در مراسم معارفه مجید نامجو مطلق و مرتضی محصص گفت:« با توجه به ناکامی‌های استقلال طی چندهفته اخیردر جلسه‌ای با واعظی آشتیانی به ایشان گفتم که اگر مقصر ناکامی‌های استقلال و عدم نتیجه‌گیری تیم من هستم، حاضرم استعفا بدهم و بروم اما ایشان قبول نکردند.» به نظر می‌رسد هرچند آشتیانی استعفای شفاهی مرفاوی را نپذیرفته اما سرمربی جوان استقلال 180 دقیقه دیگر فرصت دارد تا نیمکت مربیگری استقلال را برای خود حفظ کند. 

کد خبر 99377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز