چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: در چند روز گذشته قیمت گوشت گوسفندی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و به 13هزار و500 تا حدود 17 هزار تومان در فروشگاه‌های سطح شهر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ما،  گرچه پس از واگذاری تنظیم بازار مواد پروتئینی به وزارت بازرگانی، مسئولان این وزارتخانه با تکیه بر اتخاذ تدابیری از کاهش قیمت گوشت قرمز خبر می‌دادند اما در هفته جاری قیمت گوشت قرمز افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است.

با این روند قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی با استخوان (شقه) از حدود 12 هزار تومان به 13 هزار و 500 تومان و هر کیلو ران گوسفندی از 14 هزار و 800 تومان به 16 هزارو 800 تا 17 هزار تومان افزایش یافت.

از سوی دیگر قیمت هر کیلو گوشت گوساله بدون استخوان که تا پیش از این از 10 هزارو 500 تا 11 هزار تومان در نوسان بود این روزها به بیش از 12 هزار تومان افزایش یافته است.
افزایش قیمت‌های اخیر گوشت قرمز در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان وزارت بازرگانی پس از بر عهده گرفتن تصدی تنظیم بازار مواد پروتئینی از عرضه گوشت تازه گوساله به قیمت 7 هزار و 300 تومان برای کاهش قیمت‌ها خبر داده بودند.

بنابراین گزارش، بسیاری از عرضه‌کنندگان گوشت قرمز در سطح شهر معتقدند که اقدامات انجام شده برای عرضه محدود گوشت گوساله توسط وزارت بازرگانی از کارآمدی لازم برخوردار نبوده و گوشت‌های عرضه شده گاو‌های پیر و ماده زابلی فاقد کیفیت لازم برای تامین نیاز مصرف‌کنندگان است.

فروشندگان گوشت همچنین معتقدند، رنگ تیره و درصد چربی بالای گوشت‌های مذکور موجب شده تا مصرف‌کنندگان تمایلی به خرید این نوع گوشت‌ها نداشته باشند و در واقع افزایش عرضه گوشت گوساله و گاو زابلی و گوشت منجمد گاوی تاثیری در کاهش یا ثبات قیمت گوشت قرمز در بازار نداشته است.

جریمه گرانفروشان مواد پروتئینی

با وجود افزایش قیمت مواد پروتئینی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام کرد: برای ایجاد تعادل پایدار قیمت فراورده‌های پروتئینی در بازار واحدهای عرضه گوشت قرمز با تخلف گرانفروشی به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند.

به گزارش این سازمان، طی بازرسی‌های متعددی از مراکز عرضه عمده و خرده اقلام پروتئینی، کشتارگاه‌ها و مرغداری‌های سراسر کشور با واحدهایی که به‌صورت خودسرانه و غیرقانونی اقدام به افزایش نرخ گوشت قرمز کرده‌اند،

برخورد قانونی صورت گرفته و از 28 مرداد تا پایان آبان ماه سال‌جاری 3 هزار و 251 فقره واحد عرضه‌کننده گوشت قرمز به اتهام گرانفروشی متخلف شناخته شده و پرونده آنها برای سیر مراحل قانونی و صدور رای نهایی به هیات‌های رسیدگی به تخلفات صنفی و شعب تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

تخم مرغ و میوه‌جات ارزان شد، سبزیجات گران

در یک ماه منتهی به 11دی، قیمت تخم مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران 18درصد کاهش یافت.براساس گزارش هفتگی بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران، قیمت سبزیجات به‌طور میانگین 10درصد افزایش یافته که بیشترین گرانی مربوط به لوبیا سبز با 22درصد، پیاز با 20درصد، سبزی‌های برگی با 19درصد و گوجه‌فرنگی با 14درصد بوده است.

بانک مرکزی از ثبات قیمت گوشت قرمز در یک ماه منتهی به 11 دی خبر داده، اما گوشت مرغ 6درصد ارزان شده است و از هر کیلو 2800 تومان در ماه قبل به 2630تومان در ماه جاری رسیده است. قیمت قندوشکر هم نسبت به ماه قبل افزایش یافته؛

به‌طوری که هر کیلو قند از 10هزار و 900 تومان به 11هزار و 700تومان و شکر از 8900 تومان به 9300تومان رسیده است. چای، حبوبات، برنج، لبنیات و روغن نباتی هم طی یک ماه اخیر از ثبات قیمت برخوردار بوده‌اند.

براساس آمار بانک مرکزی، انواع میوه به‌طور متوسط 10درصد ارزان شده که بیشترین کاهش قیمت در پرتقال با 26درصد صورت گرفته است. تخم مرغ هم نسبت به ماه قبل 18درصد ارزان شده و از هر کیلو 1950تومان به 1600تومان رسیده است.

کد خبر 98942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز