گروه سیاسی: سفیر ایران در عراق تاکید کرد: بارها اعلام شده است سیاست جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق در مورد مسائل مرزی بر اعتماد متقابل، حسن همجواری و پایبندی بر عهدنامه‌های مرزی استوار است که مورد توافق و امضای 2 کشور است.

حسن کاظمی قمی، با اشاره به ادعاهای مطرح شده در مورد چاه نفتی فکه و ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق تاکید کرد: هیچ نیروی ایرانی وارد خاک عراق نشده است؛ بلکه صرفا بحث حضور نیروهای ایرانی در نزدیکی این چاه نفتی بوده است؛

چرا که ایران در نزدیکی این چاه یک پاسگاه مرزی دارد و این پاسگاه مرزی از مدت‌ها قبل وجود داشته و فعال است.وی افزود: نیروهای ایرانی در واکنش به حضور نیروهای عراقی تا نزدیکی مرز رفته‌اند و بعد برگشته‌اند.

ادعاهای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه نیروهای ایرانی وارد خاک عراق شده‌اند، صحت ندارد. به گفته وی، جوسازی‌های رسانه‌ای و شانتاژهای تبلیغاتی برخی عواملی که به دنبال تخریب روابط 2 کشور هستند در شرایط کنونی با اهداف خاصی شکل می‌گیرد و دنبال می‌شود و بیشتر مربوط به مسئله انتخابات پیش روی عراق است.

کاظمی قمی در مورد اخباری مبنی بر افزایش حضور نیروهای نظامی عراق در مرزهای 2 کشور تاکید کرد: امروز ایمن‌ترین مرزهای عراق با جمهوری اسلامی است. سفیر ایران در بغداد در مورد اظهارات مخبر کمیسیون نفت و گاز عراق مبنی بر تمایل پارلمان عراق برای انتقال ترسیم مرزهای میان 2 کشور به سازمان ملل گفت: در مورد تمامی مسائل مربوط به مرزهای 2 کشور خوشبختانه هم عهدنامه داریم هم توافقاتی که مکانیسم‌های فعال سازی آنها روشن است.

در چارچوب همین عهدنامه‌ها و توافقات، اجلاس کارشناسان نفتی مشترک در یکسال اخیر
 3 جلسه کارشناسی داشته که پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.وی تاکید کرد: 2 کشور اجازه چنین دخالتی را در مورد مسائل فی‌مابین نمی‌دهند؛ ضمن اینکه در روابط 2 کشور نیازی به هیچ دخالت خارجی نیست.

211 ایرانی در زندان‌های بغداد

بر اساس آخرین آمار های موجود 211 نفر از ایرانیان که برای زیارت اماکن متبرکه به عراق وارد شده اند، در بازداشت به سر می‌برند. تلاش ها برای آزاد کردن این افراد تا کنون بی نتیجه بوده است.

تمامی ایرانیان زندانی در عراق به دلیل ورود غیرقانونی به این کشور به قصد زیارت اماکن متبرکه بازداشت شده اند و در بین این افراد هیچ‌کس به اتهام دیگر و یا اختلال در امنیت عراق بازداشت نشده است.

به گفته قشقاوی معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه، نامه آزادی اتباع ایرانی در بند در عراق توسط نخست وزیر و رئیس‌جمهوری عراق امضا شده اما طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور این کشور تا کنون از امضای این نامه خودداری کرده است.

کد خبر 98607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز