گروه سیاسی: درپی ادامه اختلافات مرزی ایران و عراق، منوچهر متکی در سفری اعلام نشده صبح پنجشنبه به بغداد رفت و با هوشیار زیباری همتای عراقی خود، جلال طالبانی رئیس‌جمهوری، ایاد سامرایی رئیس مجلس و نوری مالکی نخست‌وزیر عراق دیدار کرد.

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانسی مطبوعاتی به همراه همتای عراقی خود، به 3 توافق مهم با طرف عراقی اشاره کرد و افزود: 3 توافق مهم داشتیم، یکی اینکه ظرف یک هفته کلانتران مرزی با یکدیگر دیدار کنند، دوم اینکه ظرف 2 هفته گروه‌های فنی جلسه خود را در منطقه مرزی قصرشیرین برگزار کنند و سوم اینکه ظرف 3 هفته کمیته مختلف فنی در موضوع مرزهای آبی 2 کشور در خرمشهر برگزار شود.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه در حال حاضر نیروهای مرزی طرفین در نزدیکی چاه‌های نفتی فکه در جایگاه خود قرار دارند، گفت: ان‌شاءالله گروه‌های فنی میله‌گذاری مرزی را آغاز کنند و پس از آن همه چیز روال طبیعی خود را خواهد داشت.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران، در پاسخ به یک خبرنگار عراقی که از وی پرسید اگر نیروهای ایرانی در نزدیکی چاه‌های نفتی، از آن محل عقب‌نشینی نکنند، آیا عراق به سازمان ملل مراجعه می‌کند، گفت: نیازی به این کار نیست و ما از طریق روابط دو جانبه موضوعات را حل می‌کنیم.

حرکات مشکوک

وزیر امورخارجه در ملاقات با نوری مالکی نخست‌وزیر، حرکات مشکوک و سؤال‌برانگیز برخی رسانه‌ها در جهت تخریب روابط خوب و همه‌جانبه ایران با عراق را به‌منظور تحت‌الشعاع قرار دادن انتخابات و هدف قرار دادن امنیت و دمکراسی در این کشور برشمرد.

نوری مالکی نیز در این دیدار روابط خوب 2کشور را به‌نفع مردم ایران و عراق و کل منطقه دانست و از توافقات به عمل آمده بین وزرای خارجه 2کشور در زمینه تشکیل نشست کلانترهای مرزی ظرف یک هفته، برگزاری نشست کمیته‌های فنی و تخصصی مرزی ظرف 2 هفته و تشکیل کمیته مرزهای آبی ظرف 3هفته آینده استقبال کرد و بر برگزاری این نشست‌ها تاکید کرد.

نخست‌وزیر عراق همچنین از تشکیل جلسه‌ای درخصوص محیط‌زیست بین ایران، عراق، سوریه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس که به پیشنهاد طرف ایرانی صورت گرفته، حمایت کرد.

منوچهر متکی وزیر امورخارجه همچنین با جلال طالبانی رئیس‌جمهوری عراق دیدار کرد.
رئیس‌جمهوری عراق در این دیدار توافقات به عمل آمده بین وزرای خارجه 2 کشور درخصوص تشکیل کمیته‌های فنی و تخصصی مرزی را مهم و قابل توجه خواند و بر همکاری‌ها در این زمینه تاکید کرد.

توافقات یک سفر اعلام نشده

1- دیدار کلانترهای مرزی ظرف یک هفته
2- تشکیل گروه‌های فنی ظرف 2 هفته
3- برگزاری جلسه کمیته فنی درباره مرز آبی 2 کشور در خرمشهر در 3 هفته

کد خبر 99033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز