گروه شهری: نمایندگان مجلس اعلام کردند که بازپرداخت 2میلیارد دلاری - که برای توسعه مترو به تصویب رسیده - به صندوق ذخیره ارزی، می‌تواند در بودجه سال آینده دولت دیده شود

حسن غفوری‌فرد، عضو هیأت رئیسه مجلس به سما گفت: در حال حاضر متروی تهران سالانه ظرفیت جذب بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار را دارد، حال آنکه بودجه‌های کنونی بسیار کمتر از ظرفیت ساخت و توسعه متروست.

وی افزود: هنگامی که مجلس طرحی را تصویب می‌کند، راه‌های تامین بودجه را نیز اعلام می‌نماید؛ بنا براین در مورد طرح برداشت 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای توسعه مترو، بازپرداخت این اعتبارات می‌تواند در بودجه سال آینده دولت پیش‌بینی شود.

غفوری‌فرد اظهار امیدواری کرد که با توجه به ظرفیت‌سازی‌ بسیار خوبی که در مترو صورت گرفته، اجرایی شدن هرچه سریع‌تر طرح برداشت مترو از صندوق ذخیره ارزی، تا حدی اعتبارات مورد نیاز این بخش را تامین کند.

وی ادامه داد: پس از چند سال نیز با صرفه‌جویی‌هایی که در مصرف سوخت از ناحیه توسعه مترو صورت می‌گیرد، تمام هزینه‌های صرف شده برای مترو عملا قابل بازگشت است.
عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: با توجه به اجرایی شدن طرح هدفمندکردن یارانه‌ها باید بیش از پیش و به‌طور جد به حمل‌ونقل عمومی و تامین یارانه‌های مورد نیاز این بخش توجه شود.

پیش‌تر، محمد اسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته بود که اگر شورای نگهبان ابهامی در مورد بازپرداخت اعتبارات ارزی مترو از سوی دولت داشته باشد، مجلس موضوع را پیگیری و رفع می‌کند. کوثری در مورد اینکه آیا بازپرداخت این اعتبارات در بودجه 88 دیده شده است یا نه، گفت که مجلس آماده رسیدگی و رفع ابهام در این مورد است.

تأکید مجلس بر طرح برداشت مترو از صندوق ذخیره ارزی

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس نیز با بیان اینکه طرح برداشت مترو از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی و تامین اعتبارات مورد نیاز مترو مورد اقبال و تاکید نمایندگان مجلس است، گفت: امیدواریم این طرح هرچه سریع‌تر به تایید شورای نگهبان برسد و درصورتی که ایرادی بر این طرح وارد باشد به سرعت در مجلس موضوع را پیگیری و حل خواهیم کرد.

علی اصغر زارعی، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس نیز در حاشیه بازدید از خطوط در حال ساخت مترو افزود: طی ماه‌های گذشته نمایندگان مجلس چندین بار از خطوط در دست ساخت مترو بازدید داشتند و شاهد توسعه سریع و اقدامات گسترده‌ای بوده‌اند که در حال اجراست.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس تاکید کرد: به‌رغم محدودیت‌ها و کمبود اعتبارات مورد نیاز در بخش عمرانی و ساخت، متروی تهران پیشرفت خوبی داشته و سرعت کار در مترو قابل تقدیر است.

وی افزود: در بخش بهره برداری نیز طی چند ماه اخیر مشکلاتی به‌دلیل کمبود واگن وجود داشته که خوشبختانه این مشکلات نیز تا حدی حل شده است و امیدوارم روز به روز خدمات رسانی در مترو بهبود یابد و سبب رضایتمندی شهروندان شود.

زارعی گفت: توسعه مترو برای رفع معضل ترافیک یک ضرورت محسوب می‌شود و همه مسئولان باید برای توسعه خطوط مترو در تمام شهرهایی که با معضل ترافیک مواجهند نهایت تلاش و همکاری را داشته باشند.

کد خبر 98242

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز