گروه شهری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی22دی با اصرار بر مصوبه قبلی خود مبنی بر برداشت 2 میلیارد دلار برای تخصیص به متروی تهران و کلانشهر‌ها اعاده شده از شورای نگهبان، این مصوبه را برای بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

نایب رئیس مجلس، که 22دی  در غیاب علی لاریجانی، ریاست جلسه را به‌عهده داشت، در این‌باره تاکید کرد که مصوبه مجلس برای برداشت 2 میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی را مغایر با عدالت و قانون اساسی نمی‌داند.

محمدرضا باهنر در پاسخ به تذکر برخی نمایندگان که اختصاص 2 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی را برای متروی تهران و مراکز برخی استان‌ها خلاف عدالت خوانده بودند، اظهار داشت: بنده طبق آیین‌نامه این ایراد را قبول ندارم چون در هر حال هر شهر به اندازه جمعیتی که در آن حضور دارند باید تسهیلات دریافت کند و این موضوع خلاف عدالت نیست.

باهنر در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان که اصرار بر مصوبه برداشت 2 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای مترو را خلاف قانون اساسی خوانده بود، گفت: بنده طبق آیین‌نامه این ایراد قانون اساسی را قبول ندارم ولی آنچه فرایند قانونی است این است که در صورت مخالفت شورای نگهبان با مصوبه مجلس، نمایندگان حق دارند با اصرار بر مصوبه قبلی آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دهند.

همچنین مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران در جلسه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با مصوبه مجلس برای برداشت از حساب ذخیره ارزی جهت تخصیص به متروی تهران و برخی شهرستان‌ها با اشاره به بودجه‌های کلانی که برای واردات بنزین در کشور تخصیص داده می‌شود تصریح کرد: ما در این مصوبه خواستار برداشت تنها 2 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای هزینه کرد در مترو و سر و سامان دادن به موضوع حمل‌ونقل کشور هستیم.

نماینده لنگرود اضافه کرد: البته در برنامه چهارم آمده بود که باید 75 درصد حمل‌ونقل با وسایل نقلیه عمومی انجام شود و دولت نیز تعهد دارد که 50 درصد از تسهیلات مربوط به حمل‌ونقل را از محل درآمدهای خود پرداخت کند، اگر ما تکلیف و مسئولیت در این حوزه داریم باید مشکل حمل‌ونقل را حل کنیم.

برداشت از حساب ذخیره ارزی مربوط به سال 88 است

مخبر کمیسیون برنامه و بودجه نیز با تاکید بر اینکه بر خلاف برخی اظهارنظرها که برداشت از حساب ذخیره ارزی برای اختصاص به مترو را باعث عدم‌درنظر گرفتن بودجه برای مترو در سال 89 می‌خوانند، گفت: این برداشت در قالب سال 88 است.

محمدمهدی مفتح با اشاره به اینکه کمیسیون برنامه و بودجه وقت مفصلی را برای بررسی برداشت از حساب ذخیره ارزی به‌منظور هزینه کرد در مترو صرف کرده است، اظهار داشت: در بودجه سال 89 می‌توان پیشنهاد دیگری را برای اختصاص بودجه برای مترو لحاظ کرد و اگر روال برداشت 2 میلیاردی از حساب ذخیره ارزی برای مترو پیش برود تا پایان سال این مبلغ را دریافت می‌کنیم و در خدمت حمل‌ونقل کشور قرار می‌دهیم.

وی افزود: وقتی شورای نگهبان ایراد قانونی مغایرت با اصل 75 قانون اساسی در برداشت از حساب ذخیره ارزی برای مترو را عنوان کرد راهکار دیگری برای آن وجود نداشت جز اینکه این مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود.

مفتح با تاکید بر اینکه ارسال مصوبه اعاده شده از شورای نگهبان برای برداشت 2 میلیاردی از حساب ذخیره ارزی برای مترو به مجمع تشخیص مصلحت نظام به معنای ساقط کردن تکلیف از سوی کمیسیون برنامه و بودجه نیست، گفت: نظر کمیسیون، تاکید بر مصوبه قبلی مجلس برای انجام این برداشت و هزینه‌کرد آن در موضوع مترو است.

کد خبر 99371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز