کاملیا مافی: با توجه به تراکم خودروها و افزایش بیماری‌های قلبی و ریوی در میان شهروندان قصد داریم دوچرخه‌سواری را گسترش دهیم،

  وسیله نقلیه‌ای که در دهه 60 بالغ بر 4/15 درصد از سفرهای شهری به وسیله آن انجام می‌گرفت اما متاسفانه هم‌اکنون این رقم به کمتر از 8 درصد تقلیل یافته است، به همین دلیل هم قصد داریم تا دوچرخه‌سواری را در فرهنگ ترددهای شهری شهروندان و به‌عنوان ارزشی ماندگار و موثردر جامعه نهادینه کنیم.

اینها بخشی از صحبت‌های معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در سال 1385 است. زمانی که مصطفی نوریان محدوده مرکزی شهر اصفهان را به‌عنوان اصلی ترین و مهمترین کانون جذب و تولید سفرهای درون شهری وبرون شهری معرفی کرد و تصمیم گرفت بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های مدیریت مطالعات و برنامه‌ریزی حوزه حمل و نقل و ترافیک، طرح شبکه مسیرها و ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری در محدوده مرکزی شهر را در آن زمان اجرا کند.

اکنون 3 سال از آن روز‌ها می‌گذرد. این طرح نه تنها اجرایی شد، بلکه مورد بهره‌برداری هم قرار گرفت. گسترش فرهنگ دوچرخه‌سواری علاوه بر ترویج یک ورزش مفرح توانست تا اندازه‌ای مشکلات بخش زیست‌محیطی و ترافیکی شهر اصفهان را که 2 مشکل اصلی این کلانشهر است، کاهش دهد. این را هم اضافه کنیم که مسئولان همچنان قصد دارند تا بازهم بر تعداد ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری در مرکز شهر بیفزایند.

معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به 4 شریان عبوری پرحجم و کم عرض ورودی به میدان عتیق در این باره می‌گوید: وجود بازار بزرگ و تداخل مراکز مهم تجاری مذهبی و علمی در محدوده میدان عتیق موجب شکل‌گیری مهمترین مراکز جمعیتی و نقاط جذاب سفر شده است.

 با توجه به اینکه این معابر از توان و ظرفیت مناسبی برای گسترش و توسعه دوچرخه‌سواری در این محدوده بهره‌مند هستند، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار شد تا ایستگاه‌های دوچرخه در این منطقه افزایش پیدا کند.

مهندس مصطفی نوریان هممچنین با تا کید بر اینکه اگر طرح میدان عتیق اجرایی نمی‌شد اکنون با مشکلات زیادی مواجه بودیم می‌افزاید: با توجه به لزوم ایجاد تسهیلات حمل و نقل عمومی در محدوده تاریخی میدان عتیق، طرحی در این معاونت در زمینه رفع مشکلات دسترسی‌های محلی در حال بررسی است که درصورت تایید اجرایی خواهد شد.

هم‌اکنون در برخی از نقاط شهر همچون میادین انقلاب و امام حسین(ع) شاهد وجود ایستگاه‌های کرایه دوچرخه هستیم و شهروندان می‌توانند با استفاده از کارت هوشمند از این ایستگاه‌ها دوچرخه کرایه کنند و فاصله میان ایستگاه مبدا و ایستگاه مقصد را با دوچرخه بپیمایند و در ایستگاه مبدا دوچرخه را تحویل دهند.

 جالب است بدانید که دوچرخه‌های استفاده شده در این طرح از لحاظ مدل و رنگ دوچرخه با همه‌جا تفاوت دارد زیرا به گفته سرپرست واحد آموزش معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری مهندس محمدرضا کلینی، این دوچرخه‌ها مختص و بومی شهر اصفهان است وحتی به کشورهای سازنده و طراح دوچرخه‌های مورد نظر نیز این موضوع اعلام
 شده است.

همشهری استانها

کد خبر 96997

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز