چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: استاد فرامرز پایور آهنگساز، تصنیف‌سرا، ردیف‌دان و نوازنده نامی سنتور از جمله چهره‌های ماندگار موسیقی سنتی ایران صبح چهارشنبه 18آذر در بیمارستان باهنر درگذشت.

به گزارش همشهری‌آنلاین استاد پایور اواخر دهه هفتاد به دلیل سکته مغزی تحرک خود را از دست داده بود و به گفته استاد هوشنگ ظریف، از شاگردان و همراهان همیشگی وی،در یک سال اخیر قدرت تکلم هم نداشت.

استاد فرامرز پایور را باید آغازگر گروه‌نوازی موسیقی به معنی امروزی کلمه دانست، مردی که در مکتب صبا پرورش یافت و از معدود بازماندگان آن مکتب بزرگ و شاخص به شمار می‌رود.

 شاگردپروری و حفظ و گردآوری ردیف موسیقی ایران و آنچه که از گذشتگاه برجای مانده بود از جمله تلاش‌های ارزشمند و ماندگار وی در عرصه موسیقی به شمار می‌رود.

علاوه بر همه اینها وی اخلاق و انضباطی شگفت انگیز داشت و کمتر هنرمندی‌است که از همکاری با این بزرگ و اسطوره موسیقی ایرانی ، خاطره‌ای خوش نداشته و درس زندگی نگرفته باشد.

بعد از درگذشت پرویز مشکاتیان که از جمله چهره‌های نامی عرصه سنتورنوازی به شمار می‌رود،‌درگذشت استاد پایور نیز ثلمه‌ای بزرگ برای جامعه  فرهنگی و موسیقایی ایران به شمار می‌رود.

همشهری‌آنلاین درگذشت این چهره  نامی و متخلق  به اخلاق را به جامعه موسیقی ایران تسلیت گفته و برای آن زنده‌یادآمرزش الهی و برای بازماندگانش صبر و‌ شکیبایی مسئلت دارد.

کد خبر 96976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز