همشهری آنلاین: نوکیا کمتر از یک سال است که خبر از ساخت اولین کامپیوتر قابل حمل خود به نام Booklet 3G را داده‌است

این کامپیوتر از سری کامپیوترهای قابل حمل "نت‌بوک" است. نت‌بوک به کامپیوترهای ارزان قیمت و ساده‌ای گفته می‌شود که برپایه "پردازش ابری / Cloud Computing" ساخته می‌شوند. در این نوع پردازش تمام برنامه‌ها تحت وب و از طریق یک سرور اجرا و تمام اطلاعات بر روی سرور ذخیره می‌شوند.

این نت‌بوک دارای قابلیت پهن‌باند موبایل (Mobile Boradband) شرکت AT&T در آمریکا و O2 در آلمان (به زودی در چند کشور دیگر) است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهید تا از ارتباط بی‌سیم اینترنت (برپایه شبکه تلفن همراه) در هر جایی که پوشش موبایل در دسترس است، از اینترنت بهره‌مند شوید. این کار تنها با وارد کردن سیم کارت موبایل شرکت طرف قرارداد نوکیا در داخل درگاه سیم‌کارت بوکلت قابل انجام است.

مارک‌های دیگری نیز اقدام به ایجاد این قابلیت در کامپیوترهای خود کرده‌اند ولی وصل شدن به این شبکه با بوکلت نوکیا به قدری سریع و آسان است که به هیچ وجه متوجه آن نمی‌شوید و نیازی به روشن و خاموش کردن دکمه‌ها و ایجاد تنظیمات نیست.

صحبت از قدرت پردازش که می‌شود بوکلت پیش رقبای خود کم می‌آورد. قلب تپنده نت‌بوک نوکیا یک پردازشگر اتم اینتل Z530 است که چنگی به دل نمی‌زند. علاوه بر این یک RAM یک گیگابایتی و هارددیسک ضعیف آن با سرعت 4200 دور در دقیقه نکته منفی برای این نت‌بوک به حساب می‌آید.

طراحی فیزیکی بوکلت بسیار مستحکم و باکیفیت است و با وجود دارا بودن مودم پهن‌باند موبایل، بین 1.23 و 1.45 کیلوگرم وزن دارد و بسیار کم‌مصرف است. بوکلت در سه رنگ سیاه، سفید و آبی عرضه می‌شود.

صفحه نمایش LCD ده و یک دهم اینچی آن دارای یک قاب مستحکم است و به هیچ وجه موقع باز و بسته کردن، از شدت فشار موج روی آن نمی‌افتد.

تاچ پد ماوس بوکلت بزرگ و حساس است ولی صفحه کلید بی‌کیفیت و کلید‌های کوچک آن خیلی برای تایپ کردن مناسب نیست.

علاوه بر پهن‌باند موبایل شرکت خدمات تلفن همراه، بوکلت یک مودم وای‌فای با استانداردهای b،g و n هم دارد.

نوکیا بوکلت فعلاً در آمریکا، آلمان و به زودی چند کشور محدود توزیع می‌شود و یک سال گارانتی تعویض دارد. در آمریکا اگر آن را مستقیماً با یک سیم کارت از AT&T خریداری کنید، فقط 299 دلار قیمت دارد و در غیر این صورت 599 دلار.

پردازشگر اینتل اتم z530، سرعت 1.6 گیگاهرتز
حافظه یک گیگابایت، DDR2، گذرگاه 533 مگاهرتز
هارددیسک 120 گیگابایت، 4200 دور در دقیقه
تراشه اینتل US15W
کارت گرافیک اینتل GMA 500، درگاه HDMI
درگاه‌ها 3 عدد USB، کارت‌خوان SD، درگاه سیم کارت موبایل
شبکه 802.11b/g/n، مودم وای‌فای، بلو‌توث، پهن‌باند موبایل (3G)
دیسک نوری ندارد
ابعاد 2.6 سانتی‌متر طول، 18.5 سانتی‌متر عرض، 2 سانتی‌متر ضخامت
وزن بین 1.23 و 1.45 کیلوگرم
سیستم عامل ویندوز 7

کد خبر 96390

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز