همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند تغییرات آب و هوایی، سلامت جهانی را از طریق شیوع مالاریا، وبا، امواج گرما و گرسنگی، را در معرض خطر قرار می‌دهد

اما بسیاری از این مشکلات اگر کشورها سیاست‌های عاقلانه‌ای را برگزینند، می توان برطرف کرد یا تخفیف داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه چهارشنبه 25 نوامبر (4 آذر) کارشناسان در رشته‌ای از مقالات که در آستانه کنفرانس‌ آب و هوای سازمان ملل در کپنهاک، منتشر شد کارشناسان دولت‌ها را فراخواندند تا هنگامی پذیرفتن یک طرح مقابله با گرمایش جهانی، بهداشت عمومی را نیز به عنوان یک عامل در نظر بگیرند.

 این گزارش‌ها در نشریه پزشکی انگلیسی "لنست" (Lancet) در آستانه اجلاس کپنهاک در 7 تا 18 دسامبر که هدف آن انعقاد یک پیمان گسترده در مورد تغییرات آب و هوایی کره زمین از سال 2013 است، منتشر می‌شود.

 مارگرت چان، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در شرحی بر این مقالات نوشت:‌"سیاست‌گذاران در بازشناسی در این حقیقت که اصل موضوع در مورد تغییرات آب و هوایی در خطر آنها برای سلامت انسان و کیفیت زندگی اوست، کند عمل کرده‌اند."

او نوشت تغییرات آب و هوایی "سوء‌تغذیه، و اثرات ناشی از آن بر سلامت کودکان را خواهد افزود."

"بدترشدن سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها و توفان‌ها باعث مرگ و میر و جراحات بیشتری خواهد شد. امواج گرما تعداد بیشتری را به خصوص در میان سالمندان خواهد کشت."

 "نهایتا، تغییرات آب و هوایی می‌تواند توزیع جغرافیایی جانوران ناقل بیماری از جمله حشراتی که مالاریا و تب دنگ را منتقل می‌کنند، تغییر دهد."

پرونده نشریه لنست می‌گوید سیاستگذاران می‌توانند از طریق "انتخاب معقولانه" اقداماتی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای هم به محیط زیست و هم به سلامت کمک کنند،- و با انجام این کار عموم مردم را نیز به اتخاذ چنین اقداماتی تشویق کنند.

پروفسور آندرو هینز از دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن که این پرونده در آن ارائه شد، گفت: "گفتمان کنونی در مورد تغییرات آب و هوایی بیشتر گرایش دارد به وضعیت مصیبت‌باری که در آینده در انتظار ماست، بپردازد."

 "اما به نظر من پیام مثبتی وجود دارد که می‌گوید کاهش دادن شدید خروجی گازهای گلخانه‌ای عملی است. ممکن است چنین اقدامی، هزینه‌‌هایی داشته باشد، اما برخی از این هزینه‌ها با منافع بهداشتی به دست آمده جبران خواهد شد."

 لنست این نمونه‌ها در این راستا ارائه می‌دهد:

 انرژی خانگی: رفتن به سوی انرژی‌های کم‌‌کربن در کشورهای فقیرتر باعث خواهد شد  که میلیون‌ها تن دی ‌اکسید کربن که از اجاق‌های که از سوخت‌های آلی مانند پهن استفاده می‌کنند، به جو وارد نشود و در عین حال افراد از خطر ذات‌الریه،‌ بیماری ریوی و سرطان ریه ناشی از ذرات و بخارات این اجاق‌هاست در امان بمانند.

 این گزارش نمونه هند را متذکر می‌شود، که تخمین زده می‌شود در آن در  نتیجه سوزاندن سوخت‌های آلی هر سال 400000 مرگ زودرس رخ می‌دهد.

یک برنامه 10 ساله برای ارائه اجاق‌های کم‌دود، چه با استفاده از سوخت‌های فسیلی پاک‌تر یا اجاق‌هایی سوخت آلی پیشرفته‌تر، کمتر از 50 دلار به ازای هر خانواده خرج برمی‌دارد، و پس از پنج سال هزینه‌اش را بازمی‌گرداند.

در طول یک دهه، این ابتکار عمل جان 1.8 میلیون نفر بزرگسال و 240000 کودک زیر پنج سال را نجات خواهد داد.

کشاورزی: غذا و کشاورزی مسئول 10 تا 12 درصد خروجی جهانی گازهای گلخانه‌ای هستند، در حالیکه جنگل‌زدایی و تغییرات در کاربری زمین‌ها شش تا 17 درصد به این میزان اضافه می‌‌کند.

انتظار می‌رود تا سال 2030 تقاضای فزاینده برای گوشت، به خصوص در آسیا، نسبت به سالا 2000 تولید دام را تا 85 درصد افزایش دهد.

اما 30 درصد کاهش در تولید در اقتصادهای بزرگ پرورش‌دهنده دام، به همراه بهبود تکنولوژی‌های که به رسیدن به اهداف کاهش خروجی گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند و در عین حال از تلفات ناشی از بیماری‌های قلبی که چربی‌های اشباع‌شده حیوانی در ایجاد آن دخیل‌ هستند، کم می‌کند. با این اقدام می‌توان از مرگ 18000 انگلیسی در سال جلوگیری کرد.

 حمل و نقل: طراحی شهرها به نحوی که افراد بتواند پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری کنند، بیش از ارائه کردن وسائل‌نقلیه‌ای که گازهای کربن‌دار کمتری وارد جو می‌کند، به سلامت افراد نفع خواهد رساند.

الگوسازی‌هایی در شهرهای لندن و دهلی، در سناریوهایی که در آنها ترافیک موتوری کمتر و "حمل و نقل فعال" بیشتر در نظر گرفته شده بود، نشان داد که به این ترتیب کاهش خروجی گازهای کربن‌دار و کاهش حملات قلبی، سکته مغزی و زوال عقل رخ خواهد داد.

 همچنین در روز چهارشنبه متخصصان بالینی برجسته اعلام کردند که شبکه‌ای جهانی را به نام "شورای بین‌المللی آب و هوا و سلامت" International Climate and Health Council, ایجاد کرده‌اند تا آگاهی متخصصان را در مورد پیوند میان تغییرات آب و هوایی و به خطر افتادن سلامت انسان‌ها بالا ببرند.

مجموعه‌ گزارش‌های لنست را در این آدرس می‌توانید ببینید:http://www.thelancet.com/series/health-and-climate-change

کد خبر 96189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز