شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

هرگز نمی‌توانیم اهمیتی که نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه برای سفر بشار اسد، همتای سوری خود، به این کشور قائل است را بفهمیم مگر اینکه این سفر را در کنار تاخیر مبهم سفر حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری مصر به فرانسه قرار بدهیم.

سفر هفته گذشته بشار اسد به فرانسه با استقبال گسترده رسانه‌های این کشور رو‌به‌رو شد و سارکوزی هم درباره این سفر و پیامدهای آن اظهارنظرات زیادی کرد. همه اینها نشان می‌دهد که این سفر برای پاریس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده‌است.

اگر چه رسانه‌ها، دیدار بشار اسد را به پیامی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، نزد سارکوزی نهاده، ربط دادند ولی در واقع این خبر پوششی برای تأخیر سفر حسنی مبارک به فرانسه است.

روزنامه لبنانی الاخبار در تحلیلی درباره این سفر می‌نویسد: از آنجا که فرانسه در سایه حضور کمرنگ ایالات متحده، به‌دنبال یافتن جایگاهی در منطقه است و کلید منطقه همواره نزد مناقشه با اسرائیل است، فرانسه به‌دنبال کسب موفقیت‌هایی برای اسرائیلی‌هاست تا در مقابل آن امتیازهای حقیقی را در منطقه کسب کند زیرا ایالات متحده تنها در سایه رضایت اسرائیل است که می‌تواند با نفوذ کشور دیگری در منطقه موافقت کند.

این امر بدیهی است که مصر با روند کنونی فرانسه و بهبود روابط سارکوزی با بشار اسد، موافق نباشد و ملک عبدالله، پادشاه عربستان نیز تا حدودی همین دیدگاه را دارد. آنها تمایل داشتند فشارهای بیشتری علیه سوریه اعمال شود ولی فرانسه تمایل دارد روابط خود را به سریع‌ترین وجه ممکن با سوریه بهبود بخشیده و اقدام به بهره‌برداری از این روابط در پرونده‌های مهم منطقه کند؛ به‌خصوص با توجه به اینکه باراک اوباما در شرایط کنونی با بن‌بست سیاسی در مذاکرات اعراب و اسرائیل روبه‌روست. در واقع سفر رئیس‌‌جمهوری سوریه به فرانسه با سفر قریب‌الوقوع سارکوزی به عربستان و با سفر جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری عراق به فرانسه کاملا ارتباط دارد.

سارکوزی که هوشمندانه موانع حقیقی پیشرفت مذاکرات بین فلسطینی‌ها و اسرائیل را تشخیص داده و دریافته که این موانع ناشی از اصرار اسرائیل بر شهرک‌سازی و دیدگاه‌های رادیکالی افکار عمومی اسرائیل و ضعف روزافزون طرف فلسطینی است، زمینه را برای راهکارهای دیگر باز خواهد کرد.

سارکوزی اکنون بر این باور است که سیاست‌هایش مبنی بر بهبود رابطه با سوریه، نتایج زیادی را در برداشته و اکنون همه به جایگاه مهم سوریه در معادلات منطقه پی برده‌اند. بدون شک کشورهای غربی به‌دنبال قرار دادن منافع و مصالح ایران و سوریه در مقابل یکدیگر هستند. فرانسه همواره تاکید کرده از هر اقدامی که در استقرار امنیت و آرامش در منطقه می‌تواند مفید باشد، نباید دریغ کرد.

شاید رئیس‌جمهوری فرانسه آغاز مجدد مذاکرات غیرمستقیم بین سوریه و اسرائیل را راهی مناسب برای خروج از رکود فعلی می‌داند. وی همواره تاکید می‌کرد که کشورش حاضر است مذاکراتی که ترکیه با همکاری اتحادیه اروپا بر آن نظارت می‌کرده را در هر زمان مناسبی مورد حمایت قرار دهد. سارکوزی امید داشت کنفرانس کشورهای حاشیه دریای مدیترانه که مدتی پیش برگزار شد، چارچوب خوبی برای مذاکرات درباره محورهای فلسطین، سوریه و لبنان باشد ولی بحران ناشی از استمرار شهرک‌سازی، مانع تحقق این آرزوها شد.

با این وجود سارکوزی می‌گوید که نباید دست روی دست گذاشت و باید به‌دنبال هر راهی بود تا این موانع را برطرف کرد؛ البته کارشناسان بر این باور هستند که نتانیاهو خوب می‌داند که امیدی در این تلاش‌ها نیست ولی در این شرایط ممکن است سارکوزی باز هم برنده این تلاش‌ها باشد زیرا این تلاش‌ها باعث می‌شود روابط سوریه و فرانسه همچنان قوی و مستحکم باشد.

کد خبر 95720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز