مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: صبح روز سه‌شنبه 26 آبان مراسم آغاز عملیات اجرایی قطعه شمالی خط 3 مترو با حضور شهردار منطقه یک و مدیران ارشد شهرداری تهران برگزار و اجرای عملیات عمرانی در این خط آغاز شد.

به گزارش سما، خط 3 با استفاده از بودجه‌های غیر نقدی تخصیص یافته در بهره برداری‌های سالانه متروی تهران از طریق سرمایه گذاری و پتانسیل‌های ایجاد شده در خطوط مترو، تامین خواهد شد، به گونه‌ای که منابع مالی از طریق کنسرسیومی که مسئولیت احداث پروژه فوق را دارد تامین می‌شود.

 این کنسرسیوم باید هزینه احداث پروژه و بازگشت منابع را با ظرفیت‌های ایجاد شده در کنار ایستگاه‌های مترو تامین کند.

شایان ذکر است قطعه شمالی این خط به طول 7 کیلومتر با 4 ایستگاه حدفاصل میدان نوبنیاد در شمال بزرگراه شهید بابایی تا انتهای شمالی خط در منطقه ازگل را شامل می‌شود که این بخش پس از عبور از میدان نوبنیاد در محدوده آجودانیه از طریق بزرگراه لشگرک در محدوده میدان شهید محلاتی به میدان اول شهرک قائم منتهی می‌شود.

لازم به ذکر است خط 3 متروی تهران از بزرگراه آزادگان از جنوب غربی تهران آغاز و با گذر از بزرگراه‌های آیت الله سعیدی و جوانه به میدان راه آهن می‌رسد، سپس در امتداد خیابان ولیعصر(عج) به سمت شمال تغییر جهت داده و با عبور از خیابان‌های مولوی و قزوین به میدان منیریه می‌رسد در ادامه با گذر از خیابان‌های امام خمینی و جمهوری به ایستگاه تقاطعی‌ چهارراه ولیعصر در خط 4 و سپس به میدان ولیعصر رسیده و با عبور از تقاطع خیابان‌های ولیعصر و فاطمی وارد خیابان شهید بهشتی می‌شود.

ادامه خط 3 در راستای خیابان شهید بهشتی به ایستگاه تقاطعی شهید بهشتی در خط 1 و سپس به تقاطع خیابان‌های شریعتی و شهید آیت الله قدوسی می‌رسد و در ادامه این خط به طرف بزرگراه شهید صیاد شیرازی حرکت و به سمت شمال تغییر جهت داده و با ورود به بزرگراه شهید بابایی و گذر از میدان نوبنیاد از طریق بزرگراه لشگرک به منطقه ازگل منتهی می شود.

 این خط در ایستگاه مولوی با خط 7 و در میدان ولیعصر با خط 6 تقاطع دارد.

اظهارات مدیر عامل شرکت متروی تهران

مهندس محسن هاشمی در مراسم آغاز عملیات احداث بخش شمالی خط 3 گفت: براساس قانون مصوب مجلس در سال 54 تنها مجری انحصاری ساخت مترو شرکت راه‌ آهن قطارهای شهری (مترو) است و هیچ ارگان دیگری نمی‌تواند در این زمینه وارد شود. 

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: بحث دعوای شهرداری تهران و دولت نیست و بحث قانون است و اگر اصرار به ساخت مترو داریم به دلیل مسئولیتی است که به عنوان مجری در این میان  بر دوشمان است و براساس قانون شرکت مترو تهران تنها مجری انحصاری این کار است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس مطرح است، گفت: با تصویب این طرح در مجلس و ابلاغ آن به دولت وارد بحث پیچیده‌ای می‌شویم، زیرا بخش عمده هدفمند کردن یارانه‌ها به موضوع انرژی و سوخت باز می‌گردد که در این بخش سهم یارانه‌های انرژی و سوخت هزار میلیارد تومان است و می‌توان گفت 95 درصد یارانه‌ها در سال به یارانه انرژی اختصاص پیدا می‌کند.

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه تصریح کرد: بخش عمده این یارانه در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود به نحوی که هم اکنون در تهران بیش از 15 میلیون لیتر سوخت مصرف می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: اگر با اجرایی شدن هدفمند کردن یارانه‌ها سوخت قیمت واقعی پیدا کند، تنش بسیار زیادی به مردم وارد می‌شود و با توجه به اینکه استفاده از وسایل شخصی در این شرایط بسیار گران می‌شود فشار بر روی حمل و‌نقل عمومی خواهد بود.

هاشمی اظهار کرد: باید زود تر از آنکه لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا می‌کردیم قوانین پایین دستی از جمله قانون حمایت از حمل ونقل عمومی را اجرایی می‌کردیم تا با مشکل مواجه نشویم.

وی ادامه افزود: بر اساس قانون مجلس در سال 54 به شهرداری اجازه داده شده است که حمل ونقل ریلی را تاسیس کند وبه بهره برداری برساند و در این میان دولت نیز وظیفه تامین هزینه‌ها رادارد.

مدیرعامل شرکت مترو در باره دیگر مواد قانونی، گفت: همچنین در قانون حمایت از حمل و نقل عمومی به صورت جدی اشاره شده است که شهرداری مسوول مترو است و دولت هم باید سهم خود را در هزینه‌های مترو پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه این قوانین زیربنای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هستند، خاطرنشان کرد: در قانون حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی نیز تصریح شده سالانه 4 هزار میلیارد تومان در حمل ونقل شهری هزینه شود و دولت موظف شده است 100 درصد بودجه‌ها را در این زمینه تخصیص دهد.

هاشمی تصریح کرد: آنقدر قوانین محکمی در خصوص مدیریت مترو با شهرداری وجود دارد که نمی توان از زیر این قوانین شانه خالی کرد چرا که در غیر اینصورت کار غیر قانونی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید دید آیا 4هزار میلیارد تومان در بودجه بندی‌های دولت به مجلس برده شده است و آیا می‌ توان با 160 میلیارد تومان مترو را توسعه داد، گفت : در قانون حمایت از توسعه حمل و نقل عمومی، باید 30 درصد از حمل و نقل عمومی حمل ونقل ریلی باشد، اما اگر زیر ساخت‌هایی که قانون به دولت ابلاغ کرده است اجرا نشود مسلما هدفمند‌ کردن یارانه‌ها مشکلات عدیده‌ای را به دنبال خواهد داشت .

وی تاکید کرد: مترو مزایای بسیار زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به رفع مشکل زیست محیطی شهر از نظر آلودگی هوا، کاهش سوخت، افزایش سلامت مردم، کاهش تصادف و صرفه‌جویی در وقت اشاره کرد و هم‌اکنون در تمام کلان‌شهرهای دنیا، شهری را بدون مترو نمی‌بینید.

محسن هاشمی با اشاره به توسعه‌ مترو در سطح جهان، گفت: کشور ما در ساخت زیر ساخت‌های مترو تاخیر 30 الی 40 ساله دارد و اگر در این زمینه کاری نکنیم نمی‌توانیم لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کنیم  و باید هر چه سریعتر خطوط مترو را بسازیم تا حمل و نقل شهری ساماندهی شود.

مدیرعامل شرکت مترو افزود: در چهار سال گذشته توسعه زیر‌ ساخت‌های مترو به صورت جدی پیگیری شده و طرح‌های تمام خطوط مترو مشخص است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 105 کیلومتر تونل مترو ساخته‌ایم، گفت: تا پایان امسال تعداد سفر با مترو به 500 میلیون می‌رسد.

هاشمی ادامه داد: هم‌اکنون براساس قانون و تحقق سهم 30 درصدی حمل و نقل ریلی باید 217 کیلومتر تونل مترو بسازیم و برای این اقدام به 4 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و در غیر این صورت و تامین نشدن این اعتبار این مساله تحقق پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به سهم 50 درصدی دولت در تامین هزینه‌های ساخت مترو گفت: شهرداری تهران نیز هم‌اکنون با روش‌های مختلفی که ایجاد می‌کند به ما بسیار کمک کرده است و تاکنون سهم خود را به طور کامل پرداخت کرده است.

مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه گفت: هم‌ اکنون نیز در ساخت بخش شمالی خط 3مترو بدون بودجه دولت و تنها با بودجه غیرنقدی شهرداری، خط 3 مترو را احداث می‌کنیم که در این زمینه یک سرمایه‌گذار خصوصی شرکت کرده است. این بخش از خط تا حدود سه سال آینده تکمیل می شود.

هاشمی در ادامه گفت: هم اکنون از 8 هزار کیلومتر حمل و نقل ریلی در جهان فقط 300 کیلومتر منو‌ریل وجود دارد که از این میزان نیز 200 کیلومترش فانتزی است و برای مکان‌هایی مانند شهر‌بازی و فرودگاه استفاده می‌شود با این حساب میزان منوریل در جهان کمتر از 100 کیلومتر است هم‌چنین ظرفیت منوریل نسبت به متروی تهران بسیار کم است و فقط 3/1 ظرفیت متروی تهران را دارد.

وی با اشاره به معایب منو‌ریل گفت: اگر بخواهیم مترو را هوایی بسازیم با توجه به اینکه هر 2 دقیقه یک قطار رد می‌شود سر و صدای زیادی ایجاد می‌کند که مزاحم مردم و ساکنین می‌شود و به همین دلیل انجام چنین کاری غیر ممکن است.

مدیر عامل شرکت مترو خاطر نشان کرد: در زمان شهردار سابق تهران و رییس جمهور کنونی کشور قطار دیزلی راه آهن کشور در منطقه 17 و 18 برای ساکنین به دلیل پر سر و صدا بودنش مشکلی بود که احمدی نژاد دستور داد که در این مقطع قطار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به میزان بیش از 7 کیلومتر به زیر زمین برود که برای این اقدام نیز هزینه بسیار کرده‌اند و حالا می‌خواهیم مترو را بیاوریم از روی هوا و از کنار خانه مردم رد کنیم که این مساله مطمئنا برای ساکنین آزاردهنده است و اعتراض آن‌ها را به دنبال دارد.

وی در خصوص خاک تهران گفت: در خاک تهران می‌توان به راحتی تونل بسازیم . سرعت تونل‌سازی را در حال حاضر بالا رفته به نحوی که سالی بیش از 15 کیلومتر تونل ساخته می‌شودو با دستگاه‌های تونل‌کن که وارد کرده‌ایم می‌توانیم در روز از یک جبهه 15 متر تونل بسازیم . البته 4 دستگاه دیگر نیز از این مدل خریداری کرده‌ایم و قصد داریم در آینده این میزان تونل سازی را در سال به 22 کیلومتر برسانیم.

هاشمی در این مراسم با اشاره به بومی شدن تکنولوژی مترو در ایران گفت: در حال حاضر برای ساخت زیرساخت‌های مترو احتیاج به کمک‌های خارجی نداریم و در زمینه تجهیزات نیز زمانی که فاینانس دریافت می‌کردیم کشوری که این فاینانس را در اختیارمان گذاشت ما را مجبور می‌کرد که از کشورش خرید کنیم اما در 4 سال گذشته که امکان تهیه وام خارجی نبوده است با بخش‌های داخلی قرارداد بسته‌ایم و در حال حاضر تجهیزات بسیار کمی را وارد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه مترو بیش از صدهزار شغل ایجاد می‌کند و به صورت غیرمستقیم نیز 60 هزار شغل به وجود می‌آورد ، گفت: قصد داریم از حساب ذخیره ارزی استفاده کنیم و خواست ما این است که در حال حاضر که امکان فاینانس نیست از این حساب که با افزایش قیمت نفت پول زیادی در آن است استفاده کنیم و با  توسعه مترو شغل‌های زیربنایی ایجاد می‌شود و حمل و نقل عمومی ساماندهی پیدا می‌کند.

مدیر عامل شرکت مترو با بیان اینکه هیچ پارامتر منفی در توسعه مترو وجود ندارد و در حال حاضر سرعت کار به قدری بالا رفته است که نگران تهیه واگن هستیم، در مورد وضعیت واگن‌سازی در ایران گفت: هم ‌اکنون 4 شرکت واگن‌ساز منتظر هستند که به آن‌ها پول بدهیم تا برای ما واگن بسازند و ما می‌توانیم با استفاده از این شرکت‌ها و دادن پول به آن‌ها این وضعیت را سامان دهیم.

وی ادامه داد. دولت امروز که شعارش عدالت است باید توجه داشته باشد که مترو در میان دیگر پروژه‌ها بالاترین عدالت‌محوری را دارد و کسی نمی‌تواند این موضوع را انکار کند و در حال حاضر مردم با هزینه بسیار کم با مترو سفر می‌کنند و از تسهیلات این وسیله حمل و نقل عمومی برخوردار می‌شوند.

محسن هاشمی ادامه داد: بهتر است  به جای اظهار نظرهای لفظی و رسانه‌ای در این خصوص به فکر توسعه این صنعت باشیم و همه دستگاه‌ها در این زمینه کمک کنند.

وی افزود: در 10 سال گذشته 2 و نیم میلیارد سفر بدون کشته داشته‌ایم و این نشان می‌دهد که چقدر مترو قابل اتکا است و برنامه‌ریزی است.

کد خبر 95457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز