دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: آمریکا و ارتش پاکستان ظاهرا بر سر تدابیری برای حفاظت از تسلیحات اتمی پاکستان به توافق رسیده‌اند.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، آنگونه که سیمور هرش، خبرنگار آمریکایی در تازه‌ترین شماره مجله "نیویورکر" فاش کرده، قرار است واحد‌های ویژه آمریکایی در صورت وقوع بحران برای حفاظت مضاعف از زرادخانه پاکستان وارد عمل شوند.

در همین حال قرار است ارتش پاکستان پول بیشتری برای آموزش، امکانات و خوابگاه سربازانش دریافت کند. هرش این گزارش را بر مبنای گفت‌وگوهایش با مقامات پیشین و کنونی در واشنگتن و پاکستان تهیه کرده است.

بر اساس این گزارش، کارشناسان منع اشاعه تسلیحات اتمی در وزارت امور خارجه آمریکا اطلاعاتی درباره فرماندهی زرادخانه پاکستان و سیستم امنیتی آن به دست آورده‌اند. دلیل این امر نگرانی از آن است که افراطیون عضو ارتش پاکستان کودتا کرده و کنترل تاسیسات تسلیحاتی را به دست آورده یا این تسلیحات را به دست آورند. مدت‌ها بود که درباره اقدامات آمریکا برای تضمین تسلیحات اتمی پاکستان گمانه‌زنی‌هایی مطرح می‌شد.

ماه مه لئون پانتا، رییس سیا گفته بود آمریکا در این باره که همه تسلیحات اتمی پاکستان کجا نگهداری می‌شوند، آگاهی ندارد.

وی در مصاحبه‌ای با ولت در پاسخ به اینکه آیا جای تسلیحات اتمی پاکستان را امن می‌داند، گفته بود: "آنچه نمی‌دانیم این است که همه مکان‌های نگهداری این تسلیحات کجا هستند. ما تلاش‌ داریم این محل‌ها را مشخص کنیم."

پس از آنکه در ماه اکتبر یک فرمانده طالبان به مقر پر از نیروی ارتش در راولپندی حمله کرد، دوباره توجهات به امنیت زرادخانه اتمی پاکستان جلب شد. افراطیون توانستند در این حمله به ساختمان ارتش ده‌ها نفر را گروگان بگیرند. یگان‌های ویژه تازه پس از 22 ساعت توانستند گروگان‌ها را آزاد کنند.

پاکستانی‌ها بهت‌زده بودند که چگونه شورشیان توانستند تا قلب قدرتمندترین دستگاه امنیتی این قدرت اتمی نفوذ کنند. در خارج از این کشور هم پس از این حمله نگرانی‌هایی درباره امنیت تسلیحات اتمی پاکستان مطرح شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در آن زمان به صورت رسمی دلیل برای آشفتگی نمی‌دید. با این حال به گفته وی، افراطیون تهدیدی فزاینده برای اقتدار دولت اسلام‌آباد هستند.

وی گفت: "اما ما به دولت پاکستان و کنترل ارتش این کشور بر تسلیحات اتمی‌اش اطمینان داریم."

اما اکنون گویا نظر آمریکا تغییر کرده است.

کد خبر 94768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز