گروه بین‌الملل: طالبان بار دیگر در 2 جولانگاه بزرگ خود یعنی پاکستان و افغانستان قدرت‌نمایی کرد و صدها نفر را به خاک و خون کشید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سحرگاه چهارشنبه شبه‌نظامیان طالبان در اقدامی کم‌سابقه به مهمانسرای کارکنان سازمان ملل در قلب کابل حمله کردند و درحالی‌که حاضران در این ساختمان هنوز از خواب بیدار نشده ‌بودند، چندساعتی را به تیراندازی سنگین پرداختند. در این حمله 12 نفر از جمله 6 کارمند سازمان ملل و یک آمریکایی کشته شدند.

ساعاتی بعد از این حمله، رسانه‌های جهان خبر انفجار مهیبی در بازار شلوغ شهر پیشاور پاکستان را مخابره کردند. این انفجار در شلوغ‌ترین ساعات حضور مردم در این بازار روی داد و به همین دلیل فعلا 90 کشته و ده‌ها مجروح برجا گذاشته ‌است.

انفجار بازار پیشاور ساعاتی قبل از ورود هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا به پاکستان صورت گرفت.اتفاقات دیروز در افغانستان و پاکستان نشان داد که شبه‌نظامیان طالبان در این دو کشور برای حمله و خونریزی با هم رقابت می‌کنند.

نیروهای طالبان در حمله سحرگاه روز چهارشنبه ‌خود به مهمانسرای سازمان ملل در کابل نزدیک به 2ساعت با نیروهای امنیتی درگیر بودند.مهاجــمــان کـه تعدادشان زیاد هم نبود، پس از چندین ساعت درگیری با پلیس کشته شدند. کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان هم ساعتی پس از این حمله هدف موشک قرار گرفت.

طالبان ساعتی پس از این حمله بزرگ مسئولیت آن را برعهده گرفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نخستین مرحله از رشته حملاتی است که برای اخلال در روند برگزاری انتخابات افغانستان طراحی شده‌است.

با آغاز حملات، صدای انفجار شدید و پس از آن تبادل آتش در مهمانخانه سازمان ملل متحد به گوش رسید و سپس دود ناشی از وقوع انفجار فضای محل حمله را فرا گرفت.

مهمانخانه‌هایی که از سوی خارجی‌ها در کابل استفاده می‌شود، عمدتا تدابیر امنیتی ویژه ای دارند اما به‌نظر می‌رسد حمله مردان مسلح به این مهمانخانه در صبح زود، نیروهای امنیتی را غافلگیر کرده بود. با این حال هنوز معلوم نیست که افراد مسلح چگونه توانستند وارد مهمانخانه شوند.

گزارش‌ها حاکی است که برخی از قربانیان این حمله، کارمندان امور انتخاباتی بوده‌اند که برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در ماه آینده کار می‌کردند.
قرار است دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان تا 9 روز دیگر برگزار شود و به همین دلیل، تدابیر امنیتی گسترده‌تری در کابل و سایر شهرهای افغانستان به اجرا گذاشته شده است.

سخنگوی دفتر سازمان ملل در افغانستان دیروز با محکوم کردن این حمله گفت: این حملات مانع از ادامه کار سازمان ملل در افغانستان نخواهد شد. دیروز همچنین هتل 5 ستاره سرینا در کابل مورد حمله راکتی قرار گرفت.

این هتل محل اقامت دیپلمات‌های خارجی و کارمندان بین‌المللی است. گزارش‌ها حاکی است که حدود 100 نفر از افرادی که در زمان حمله در این هتل حضور داشتند، به محل امنی درون هتل منتقل شدند.

حملات یک ماه اخیر طالبان در پاکستان بیش از 200 کشته بر جا گذاشته‌است. همزمان با این حملات، ارتش پاکستان مشغول جنگ با طالبان در مناطق مرزی این کشور با افغانستان است.

این انفجار در آستانه ورود کلینتون به پاکستان به او یادآوری کرد که چه ماموریت دشواری در سفر 3 روزه‌اش به این کشور دارد. او به کشوری وارد می‌شود که احساسات ضدآمریکایی در آن، این روزها بیش از هر زمان دیگری است و پاکستانی‌ها ، آمریکا را مسئول حوادث خونین و ناآرامی‌های اخیر کشورشان می‌دانند.

وزیر خارجه آمریکا قرار است در این سفر درباره چگونگی همکاری با ارتش پاکستان در برخورد و سرکوب طالبان گفت‌وگو کند.

برنامه جدید پنتاگون برای طالبان

وزارت دفاع آمریکا دیروز پیش‌نویس طرحی را برای تصویب و تبدیل شدن به قانون به باراک اوباما رئیس‌جمهوری این کشور ارائه داد که براساس آن، اعضای طالبان که اقدام به کنار گذاشتن خشونت‌طلبی و جنگ با نیروهای دولتی و ناتو کنند، ماهانه مبلغی را به‌عنوان حقوق از آمریکا دریافت خواهند کرد.

این طرح تکرار برنامه‌ای است که آمریکا در عراق و برای عوامل ناآرامی در آن کشور اجرا کرد. در عراق عوامل ناآرامی‌ها که بیشتر هم سنی بودند جذب نیروی پلیس و ارتش شدند. جنگجویان طالبان هم قرار است به دفاع از محله‌ها و روستاهای خود بپردازند و به همین مناسبت هم حقوق دریافت کنند. 

این طرح پس از آن ارائه می‌شود که مشخص شد طیف گسترده‌ای از نیروهای فعال طالبان بیکار یا فاقد شغل دائمی هستند. ناگفته پیداست که مشخص نیست باتوجه به اینکه بسیاری از چریک‌های طالبان افراد نام و نشان‌دار نیستند، ارتش آمریکا چگونه می تواند برای پرداخت حقوق افراد عادی را از آنها تشخیص دهد.

کد خبر 93973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز