شنبه ۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

نیروهای ارتش پاکستان موفق شدند شهر کوتکای را که یکی از مهم‌ترین مناطق استقرار شبه نظامیان طالبان به حساب می‌آید تصرف کنند.

نیروهای ارتش پاکستان پس از 3 روز بمباران، شبانه به این شهر که زادگاه حکیم‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان است حمله کردند. یک مقام امنیتی پاکستان در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه با اعلام این خبر تاکید کرد که عملیات پاکسازی این شهر از نیروهای طالبان ادامه دارد.

این مقام‌ امنیتی اعلام کرد که با توجه به اینکه این شهر زادگاه حکیم‌الله محسود و قاری حسین است این تصرف یک دستاورد بسیار مهم محسوب می‌شود. دولت پاکستان قاری حسین را یکی از مهم‌ترین آموزش‌دهندگان بمب‌گذاران انتحاری می‌داند.

نیروهای زمینی ارتش پاکستان طی 3 روز گذشته کوتکای را محاصره کرده بودند و جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهای پاکستانی مواضع طالبان را در این شهر هدف حمله قرار دادند. پس از این حملات، نظامیان پاکستان جمعه شب پس از پشت سر گذاشتن و تصرف برخی ارتفاعات بسیار مهم وارد کوتکای شدند.

این در حالی است که به خبرنگاران اجازه ورود به این منطقه داده نمی‌شود و امکان تایید خبر منتشر شده از سوی دولت پاکستان وجود ندارد. ژنرال اطهر عباس، سخنگوی ارتش پاکستان هم روز گذشته در نشستی خبری با اعلام این مسئله گفت: در این عملیات ارتش، 4 نفر از شبه نظامیان و 3نظامی پاکستان کشته شدند.

ارتش پاکستان در این عملیات توانست شماری از شبه نظامیان طالبان را نیز دستگیر کند اما گفته می‌شود که به احتمال زیاد حکیم‌الله محسود به افغانستان گریخته است.

وزیرستان جنوبی یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های طالبان در پاکستان به حساب می‌آید و ارتش پاکستان عملیات خود در این منطقه را با بیش از 30 هزار نیرو پس از مجموعه‌ای از حملات و بمب‌گذاری‌ها توسط شبه نظامیان آغاز کرد.

مقام‌های دولت پاکستان اعلام کرده‌اند که این درگیری‌ها تاکنون باعث فرار بیش از 100 هزار غیرنظامی از این منطقه شده است. ژنرال اشفق پرویز کیانی، فرمانده ارتش پاکستان هم روز گذشته اعلام کرد که حمله ارتش پاکستان با موفقیت در حال پیشرفت است و ارتش سعی دارد تلفات غیرنظامیان را در پایین‌ترین سطح نگه دارد.

روز گذشته همچنین حمله یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در منطقه باجور در شمال غربی پاکستان باعث کشته شدن حداقل 14 نفر شد. گفته می‌شود هدف این حمله خانه مولوی فقیر یکی از رهبران طالبان بوده است.

عملیات ارتش پاکستان در وزیرستان جنوبی در حالی ادامه می‌یابد که شبه‌نظامیان طالبان در روزهای گذشته تمام تلاش خود را برای تلافی این حملات کرده‌اند. روز جمعه حمله یک عامل انتحاری به مجتمع نیروی هوایی پاکستان باعث کشته شدن 8 نفر شد.

آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری و یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان با محکوم کردن این حمله تاکید کردند که این نوع حملات باعث توقف عملیات مقابله با تروریسم نخواهد شد. با تصرف شهر کوتکای، اکنون بسیاری عقیده دارند از این پس درگیری میان ارتش و شبه نظامیان به مناطق کوهستانی و دورافتاده‌تر کشیده خواهد شد.

کلینتون به پاکستان می‌رود

مقام‌های آمریکا روز گذشته از سفر قریب‌الوقوع هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه این کشور به پاکستان خبر دادند. به گزارش سی‌ان‌ان، ریچارد هالبروک، فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان و پاکستان با اعلام این خبر تاکید کرد: جزئیات و تاریخ دقیق این سفر به خاطر مسائل امنیتی اعلام نخواهد شد.

این نخستین سفر کلینتون به پاکستان به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا به حساب می‌آید و وی قرار است طی آن با مقام‌های ارشد این کشور دیدار کند و به احتمال زیاد عملیات گسترده ارتش پاکستان در وزیرستان جنوبی یکی از محورهای مهم گفت‌وگوهای  دو طرف خواهد بود.

کد خبر 93580

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز