گروه شهری: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت از شست‌وشوی روزانه وسایل نقلیه عمومی در جهت پیشگیری و مبارزه با آنفلوانزای نوع A خبر داد.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌های مشترک این مرکز با شهرداری تهران عنوان کرد: از ابتدای همه‌گیری آنفلوانزای نوع A جلسات منظمی با مسئولان سلامت شهرداری تهران برگزار و برنامه‌هایی در این راستا تهیه و اجرا شد.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران در زمینه حمل‌ونقل عمومی اقدامات مناسبی برای پیشگیری از آنفلوانزای نوع A ترتیب داده است، ادامه داد: شست‌وشوی روزانه وسایل نقلیه عمومی و بهسازی ایستگاه‌ها برای برخورداری از تهویه مطبوع در جهت کاهش انتقال موارد بیماری در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت عنوان کرد: تلاش می‌کنیم این بیماری به‌گونه‌ای مدیریت شود تا خسارات به حداقل برسد و کمتر شاهد ابتلای افراد به بیماری آنفلوانزای نوع A باشیم.

گویا با اشاره به ظرفیت شهریاران جوان برای آموزش و اطلاع رسانی شهروندان جهت پیشگیری و کاهش ابتلا به بیماری آنفلوانزای نوع A تصریح کرد: شهرداری تهران اقدامات درخور توجه و قابل تقدیری را در این زمینه به‌ویژه با همکاری آموزش و پرورش درخصوص آموزش به دانش‌آموزان انجام داده است.

وی فرهنگسازی در مساجد را جهت پیشگیری و کاهش ابتلای شهروندان به آنفلوانزای نوع A حائز اهمیت دانست و افزود: با توجه به اهمیت مسائل بهداشت در محیط مساجد، آموزش به ائمه جماعات و خدام مساجد در دستور کار قرار دارد.

همچنین به نمازگزاران توصیه می‌شود تا برای اقامه نماز از سجاده و جانمازهای شخصی استفاده کنند.رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده از ماسک‌های بهداشتی برای پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به بیماری مؤثر نیست، خاطرنشان کرد: ماسک‌های بهداشتی برای استفاده پرستاران و پزشکان و کسانی که در مراکز بهداشتی و درمانی ارائه خدمت می‌کنند، استفاده می‌شود.

گویا با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای نوع A بیماری خفیفی است، تصریح کرد: این بیماری حتی بدون داروهای ضد‌ویروسی تا 98 درصد خودبه‌خود بهبود می‌یابد اما ممکن است در برخی از افرادی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند به‌صورت شدید و خطرناک بروز کند.

وی تاکید کرد: بروز آنفلوانزای نوع A در زنان باردار و افرادی که مبتلا به بیماری قلبی، ریوی، کبدی، دیابتی و سرطانی هستند بسیار خطرناک است.گویا سرعت انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر را بالا عنوان کرد و افزود: علائم بالینی این بیماری کاملا مشابه آنفلوانزای معمولی است و استفاده از یک مسکن ساده مثل استامینوفن و استراحت در منزل برای بهبودی بیماری کفایت می‌کند.

وی رعایت توصیه‌های بهداشتی برای کاهش ابتلای شهروندان به آنفلوانزای نوع A را ضروری دانست و تصریح کرد: افراد مبتلا می‌توانند پس از اتمام دوره درمان که پزشک به آنها توصیه کرده است یعنی 24ساعت بعد از قطع تب و ضمن رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و رعایت حدفاصل یک یا 2‌متری از فرد مبتلا به بیماری در اماکن عمومی حضور پیدا کنند.

کد خبر 94496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز