مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۰۸:۲۰
۰ نفر

گروه شهری: توسعه‌ روزافزون‌ شهرها، گرایش به سمت شهرنشینی‌ و رشد بی‌رویه جمعیت ساکن و متغیر شهرها از عواملی به‌شمار می‌روند که‌ دامنه‌ شهرها را بیش‌ از پیش‌ گسترش‌ داده‌ است.

و مشکلی با عنوان شهرهای‌ بزرگ‌ با جمعیت‌ زیاد را پیش‌ پای اداره‌کنندگان شهر قرار داده‌ است‌، مشکلی که سرمنشأ تمامی معضلاتی است که گریبان‌گیر شهرهای بزرگ ‌شده است.

این موضوع این روزها در مورد بیشتر شهرهای جهان مصداق پیدا می‌کند و در این میان نحوه برخورد با این مشکلات است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود.تهران نیز به عنوان یک پایتخت که از اهمیت منطقه‌ای، ملی و فراملی برخوردار است، از این اصل  مستثنی نیست.


استانداردهای ‌مطلوب‌ برای‌ شهرنشینی‌، تغییرات‌ سریع‌ در علایق‌ و رفتارهای‌ اجتماعی‌ به‌ دلیل‌ توسعه‌ ارتباطات‌، پدید آمدن‌ الگوهای‌ رفتاری‌ مختلف‌ در زمینه‌های‌ مصرف‌، تهاجم‌ فرهنگی‌، امکان‌ جابه‌‌جایی‌ سریع‌ و ... همگی‌ از عواملی‌ هستند که‌ شهرها را به‌ پدیده‌هایی‌  مرکب‌ از عوامل‌ مختلف‌ جامعه‌شناختی‌، اقتصادی‌ و ... بدل‌ کرده‌ است.


شهرداری‌ها به عنوان بازوی اصلی در برنامه‌ریزی شهری و همین‌طور اجرایی این موضوعات در حوزه فعالیتی‌ خود هستند، در کنار آنها شورای شهر و شهرداری نقش کلیدی و اساسی در تصویب و هدایت مسائل مربوط به شهر به عهده دارند از این رو هماهنگی بین این دو نهاد در برنامه‌ریزی‌های شهری و همین‌طور تعدیل معضلات زندگی شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 بنا بر آنچه که در نظام مدیریت مردمی هدف است باید در اداره یک شهر تمامی عوامل حضور داشته باشند تا هدف نهایی از اداره یک شهر به‌دست بیاید، یعنی همه عناصری که در مدیریت شهری موثر هستند باید بتوانند به سهم خود در این امر مشارکت کنند.

با نزدیک شدن به انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاها یکی از مهمترین اتفاقات در حوزه مدیریت شهری در حال روی دادن است از این رو علاوه بر مشارکت در این زمینه که حق فردی تمامی افراد است، نباید از این موضوع غافل شد که باید نوعی هماهنگی بین گروه‌های درگیر نیز پیش‌بینی شود.

یکی از دلایل به تاخیر افتادن تصویب موضوعات مطرح شده در شورای شهر ناهماهنگی ناشی از ورود انتخاب‌شدگان جدید و همچنین مدیریت شهری است، در صورتی که اگر میان این دو گروه هماهنگی لازم صورت بگیرد کمی از این بی‌نظمی کاسته‌ خواهد شد.

پیش‌بینی نقش افراد مختلف در حل و فصل موضوعات شهری اعم از اعضای شورای شهر، شهردار، کارشناسان و افراد ساکن در شهرها در کنار هماهنگی میان ‌آنها موضوعی است که باید در زمان رقابت‌های انتخاباتی شورای شهر و همین‌طور برگزاری به آن ‌توجه ویژه کرد. 

کد خبر 9395

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز