مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

اعظم نوانکش: مدت‌ها بود که مسافران و مسئولان متروی تهران به‌خصوص در خط‌5 با مشکلات زیادی مواجه بودند که کمبود قطار و عدم‌امکان خدمات‌رسانی‌ بهتر، فرسودگی قطارها و بالطبع ازدحام بیش از حد در داخل واگن‌ها مهم‌ترین آن‌ها بود.

مسافران این خط برای رسیدن به تهران باید سختی‌ها و مشقات زیادی را تحمل می‌کردند و ازدحام بیش از حد نیز‌ سبب می‌شد گاه مسافران مجبور شوند برای سوار شدن،مدت‌ها منتظر شوند و در‌نهایت به‌سختی و با تحمل فشارهای بسیار به مقصد برسند. خوشبختانه گویا کلید حل مشکلات مسافران متروی کرج که ماه‌ها در گمرک بندرعباس خاک می‌خورد، پیدا شده و به‌زودی شاهد تغییری نسبی در خدمت‌رسانی به مسافران این خط خواهیم بود.

قرار بود امسال حداقل 80واگن و 12(لکوموتیو) جدید وارد ناوگان مترو شود که به دلیل مشکلات بانکی این برنامه به شدت دچار بحران شد؛ به‌طوری که ماه‌ها تجهیزات ساخت واگن‌های مترو در گمرک ماند و امکان استفاده از آن‌ها فراهم نبود.

  به‌طور دقیق‌تر باید گفت، بیش از 4ماه بود که قطعات 32واگن 2طبقه خط تهران-کرج و برخی از قطعات واگن‌های خطوط داخلی که باید در کارخانجات واگن‌سازی ساخته شوند و هم‌چنین‌‌یک‌قطار خطوط درون‌شهری در گمرک‌، به‌دلیل عدم‌تامین اعتبارات اسنادی متوقف شده بود، اما با تلاش شهرداری تهران این مشکل رفع شده و واگن‌های جدید به‌زودی از گمرک ترخیص خواهند‌شد.

انتظارات مردم برآورده می‌شود

«تامین واگن‌ها و لکوموتیو‌های مورد‌نیاز مترو از توسعه خطوط ضروری‌‌تر و با اهمیت‌تر است و مسئولان باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته‌باشند تا به‌دلیل کمبود ناوگان و فرسودگی آن شاهد سطح پایین خدمات‌رسانی و نارضایتی شهروندان نباشیم.‌ مخاطبین مترو انتظار خدمات‌رسانی‌ مطلوب دارند که این انتظار آن‌ها به حق نیز هست؛

 حال اگر قرار باشد تاخیر و خدمات‌رسانی‌ نا‌مطلوبی داشته باشیم، اصلا خدمات‌رسانی‌ نکنیم، بهتر است»؛ این‌ها گوشه‌ای از صحبت‌ها و درد و دل مسئولان متروی تهران پیش از حل مشکل گمرک و ترخیص واگن‌ها بود که مطمئناً به‌زودی بخشی از این دغدغه‌ها رفع خواهد‌شد.

ورود واگن‌های جدید تا زمستان

همان‌گونه که اعلام شد، سیستم بانکی چون اطمینان نداشت درصورت ورود واگن‌ها به ناوگان، هزینه خرید آن‌ها از سوی مترو تامین شود، از تمدید LC و تامین اعتبارات اسنادی خودداری می‌کرد که انتظار می‌رفت با حمایت دولت این مشکل سریعا رفع شود، اما سرانجام با توجه به فرسودگی ناوگان و مشکلات عدیده مترو 70درصد از اعتبارات توسط شهرداری و 30‌درصد توسط شرکت مترو تامین شد.

با تلاش شهرداری تهران و مذاکرات صورت‌گرفته با سیستم بانکی، مشکل تامین اعتبارات اسنادی برای ورود واگن‌های جدید مترو رفع شده و تا زمستان واگن‌های جدید مترو وارد ناوگان می‌شوند.

مترو، هم‌چنان چشم‌انتظارحمایت دولت

گرچه ورود این تعداد واگن مشکل خط‌5 را به‌طور کامل رفع نخواهد کرد، اما مطمئنا تاثیر خوبی در خدمت‌رسانی مترو به اهالی تهران و کرج خواهد‌داشت. مطمئنا تزریق این 15‌واگن ‌2طبقه ازدحام و شلوغی این خط را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد.

 به‌هر‌حال مردم و مسئولان مترو امیدوارند ورود سری جدید واگن‌ها با مشکلات این‌چنینی مواجه نشود و برای تامین اعتبارات مورد‌نیاز همکاری لازم از سوی دولت صورت گیرد تا بازهم شاهد توقف سری جدید واگن‌ها در گمرک نباشیم.

مونتاژ قطعات و تبدیل آن‌ها به واگن

پیش از این نیز بارها اعلام شده بود که تجهیزات بلوکه‌شده در انبار گمرک قطعاتی هستند که باید به واگن و لکوموتیو تبدیل شوند؛ حال مونتاژ قطعات واگن‌های جدید مترو در کارخانه واگن‌سازی‌ 2 تا 3‌ماه زمان می‌برد که مسئولان مترو سخت در تلاشند تا این واگن‌ها را پیش از زمستان و همزمان با افزایش مسافران مترو وارد ناوگان کنند.

 از سوی دیگر قطارهای خط تهران-‌گلشهر به‌شدت فرسوده‌ شده‌اند و به‌دلیل کمبود ناوگان، تا پیش از این، امکان تعمیرات اساسی آن‌ها نیز وجود نداشت که قطعا با تزریق واگن‌های جدید این امکان نیز به وجود خواهد آمد تا واگن‌های فرسوده مورد‌تعمیر و بازسازی اساسی قرار گیرند.

حل مشکلات مترو با تعیین ردیف بودجه

منابع مالی مترو علاوه‌بر بانک‌ها، تعهدات مالی دولت و شهرداری تهران، باید با استفاده از فاینانس و هم‌چنین حساب ذخیره ارزی تامین شود که عدم پرداخت تعهدات این بخش‌ها سبب شده تا متروی تهران در طول فعالیت خود به‌خصوص در سال‌ها و ماه‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای از جمله عدم‌توان برای خرید تجهیزات و قطعات مواجه شود.

اگر ردیفی برای یارانه مترو با ذکر نام تهران در بودجه سالانه مشخص شود، هم تکلیف مترو به عنوان بهره‌بردار و هم تکلیف شهرداری و دولت مشخص می‌شود و همه می‌دانند که باید چه توقعی از هم داشته باشند.این موضوع در حال بررسی توسط مجلس شورای اسلامی ‌است که قطعا تصویب آن بزرگ‌ترین خدمت به مترو و بالطبع شهروندان خواهد بود.

با مترو، مشکل ترافیک تهران حل‌شدنی است

مسئولان مترو بارها اعلام کرده و قول داده‌اند که با حمایتی ویژه می‌توانند مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران را حل کنند. آن‌ها بار دیگر با اعلام مشکلات مترو ابراز امیدواری کرده‌اند که اگر دولت و مجلس در کنار شورای شهر و شهرداری که حمایت ویژه از مترو داشته‌اند، مترو را پشتیبانی کنند، 5‌ساله کمر غول ترافیک تهران را خواهند شکست. 

برنامه‌ریزی‌های لازم برای رسیدن به این مهم در مجموعه متروی تهران به‌عنوان متولی شبکه حمل‌ونقل ریلی که جابه‌جایی انبوه مسافران را بر‌عهده دارد، انجام‌شده‌ است. هم‌چنین برنامه 5‌ساله و حتی طرح جامع حمل‌ونقل ریلی با افق سال‌1404 که کل تهران و حومه را دربرمی‌گیرد نیز تهیه و ارایه شده که اجرای آن مستلزم تامین اعتبار و تخصیص بودجه‌های عمرانی، ارزی و یارانه‌ای است.

همشهری مسافر

کد خبر 93567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز