جمعه ۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۹
۰ نفر

گروه اقتصادی استان‌ها- نگار صادقی: خشکسالی 2 سال اخیر و بالا رفتن قیمت جو در سال گذشته، کشتار وسیع دام‌های مولد و مازاد دامدارانی که قادر به تامین هزینه‌های جاری خود نبودند را به‌دنبال داشت

اما در سال 88 ورق برگشت و قیمت علوفه به‌دنبال حمایت‌های دولت کاهش یافت، در نتیجه تولید گوشت قرمز در اکثر استان‌ها با سیر صعودی مواجه شد. این در حالی است که قیمت‌ها همچنان روند صعودی را طی می‌کنند.

عدنان نقش‌بندی، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کردستان با اشاره به کشتار وسیع دام‌های شیرده در استان کردستان به‌دلیل خشکسالی در سال گذشته به همشهری می‌گوید: با اینکه امسال قیمت علوفه خوب بود، اما تعداد دام‌های استان به‌دلیل کشتار سال 87 کاهش قابل توجهی یافته است.

عرضه دام‌های مولد در حالی در سال 88 نسبت به سال 87 کاهش نشان می‌دهد که سالانه 10 درصد دام‌های مولد نیز به‌صورت طبیعی حذف می‌شوند.

علی زمانی، مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی کردستان می‌گوید: پرورش دام و عرضه آن در استان نسبت به سال 87 بین 20 تا 50 درصد کاهش یافته و همین امر روی قیمت گوشت اثر گذاشته به‌طوری که منجر به کم شدن عرضه گوشت شده است.

اگرچه تولید گوشت قرمز در استان کردستان افزایش یافته، اما به‌دلیل افزایش قیمت آن تقاضای آن هم در سطح استان کاهش یافته است. یکی از شهروندان کردستانی در این ارتباط می‌گوید: پیش از این مصرف ماهانه گوشت قرمز ما 10 کیلو بود اما به‌دلیل افزایش قیمت‌ها هم‌اکنون ماهانه 5 کیلو گوشت قرمز مصرف می‌کنیم.

هم‌اکنون گوشت گوسفندی مرغوب کیلویی 12 هزار تومان در سنندج به فروش می‌رسد که به گفته نقش‌بندی سود افزایش قیمت گوشت نصیب دامداران نمی‌شود و دلالان این سود را از آن خود می‌کنند.

وی که معتقد است؛ قیمت فعلی عرضه گوشت قرمز در سطح استان برای مصرف‌کنندگان واقعا بالا است، می‌گوید: دامداران هم 2 سال گذشته در شرایط بسیار سختی بودند و خسارت فراوانی دیدند و ناچار به کشتار دام‌هایشان شدند.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی کردستان تصریح می‌کند: وقتی که تعداد دام کم می‌شود، عرضه آن هم برای کشتار کاهش می‌یابد؛ در نتیجه تقاضا برای خرید افزایش یافته و قیمت‌ها هم بالا می‌رود.

وی عدم‌توزیع گوشت قرمز وارداتی به اندازه نیاز بازار را از دیگر دلایل بالا رفتن قیمت گوشت قرمز به‌رغم افزایش تولید آن می‌داند و می‌گوید:  در حال حاضر توانسته‌ایم 80 درصد نیازمان در بخش واردات گوشت را تامین کنیم؛ اما نگران تامین 20 درصد باقی مانده هستیم.

اگرچه آمارهای وزارت جهادکشاورزی حاکی از افزایش تولید گوشت قرمز در سطح کشور است؛ اما واقعیت این است که به‌دلیل افزایش قیمت گوشت و کاهش قدرت خرید عملا تولید و مصرف با یکدیگر همخوانی دارند که به گفته زمانی این امر منطبق بر استانداردهای جهانی نیست.

وی می‌گوید: اگر شهروندان کرد براساس استانداردهای موجود گوشت مصرف کنند؛ قطعا تولید موجود پاسخگوی نیاز استان نیست؛ چرا که هم‌اکنون نیز به‌دلیل خشکسالی سال گذشته شاهد افزایش تولید گوشت قرمز نیستیم.

زمانی ادامه می‌دهد: سال گذشته اکثر دامداران استان کردستان 20 تا 30 درصد دام‌های خود را به‌دلیل نداشتن علوفه فروختند به همین دلیل امسال تعداد دام‌های آنها کاهش یافته است.

وی با اشاره به قیمت مناسب علوفه در سال‌جاری می‌گوید: اگر اوضاع به همین منوال پیش رود، پیش‌بینی می‌کنیم روند تولید گوشت قرمز در کردستان سال آینده به روال طبیعی خود بازگردد.

کلنگ احداث تنها کشتارگاه صنعتی استان کردستان 7 سال پیش به زمین زده شد؛ اما به‌دلیل عدم‌تامین اعتبار هنوز افتتاح نشده است. در سفر اخیر مقام معظم رهبری به استان بودجه یک‌میلیارد و 300 میلیون تومانی برای تکمیل و افتتاح کشتارگاه اختصاص یافت و بر این اساس مسئولان استان قول داده‌اند که نخستین کشتارگاه صنعتی کردستان در اسفندماه به بهره‌برداری برسد.

نقش‌بندی نبود کشتارگاه صنعتی در کردستان را مهم‌ترین علت پایین بودن کیفیت گوشت
 کشتار شده در استان می‌داند و می‌گوید: این امر باعث شده است تا دامداران گوشت‌های باکیفیت خود را به استان‌های دیگر بفروشند و سهم اهالی کردستان گوشت‌هایی با کیفیت پایین باشد.

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان کردستان با بیان اینکه مردم نیز از کیفیت گوشت‌های
عرضه شده ناراضی هستند، می‌گوید: چنانچه کشتارگاه صنعتی استان به بهره‌برداری برسد این مشکل نیز حل می‌شود.

اما مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی کردستان با بیان اینکه کردستان سالانه 8 هزار تن دام سبک به سایر استان‌ها صادر می‌کند، می‌گوید: 50 سال است که دامداران استان دام‌های جوانشان را که از کیفیت بالایی برخوردار است به‌دلیل دریافت پول بیشتر به استان‌های تهران، قم و اصفهان می‌فروشند.

کد خبر 93457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز