چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

ترجمه احسان تقدسی: ایالات متحده در ادامه تمرکز سیاست خارجی خود بر جنگ افغانستان، بودجه‌ای یک میلیارد دلاری برای گسترش سفارتخانه‌های خود در افغانستان و پاکستان در نظر گرفته است

در همین راستا کاخ سفید از کنگره درخواست بودجه‌ای معادل 736 میلیون دلار برای ساخت سفارت جدید آمریکا در اسلام آباد کرده است. بخشی از این بودجه جهت ساخت محلی برای غیرنظامیان آمریکا در پاکستان و ساخت ساختمان‌های جدید در اسلام‌آباد صرف خواهد شد.

طرح جدید آمریکا شبیه ساخت سفارت جدید این کشور در عراق است که سال گذشته میلادی به پایان رسید و هزینه‌ای معادل 740 میلیون دلار داشت. آنگونه که برخی مقامات وزارت خارجه آمریکا گفته‌اند گسترش این مراکز دیپلماتیک و جایگزین کردن آنها با تاسیسات سابق بسیار ضروری است.

این اقدام در راستای افزایش حضور غیرنظامی ایالات متحده در پاکستان و افغانستان و براساس سیاست‌های اعلامی از سوی باراک اوباما ریاست‌جمهوری و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه این کشور است.

پروژه‌های بزرگ دیگری هم برای شهر کابل پایتخت افغانستان و برای شهرهای لاهور و پیشاور پاکستان در نظر گرفته شده است. در پیشاور دولت آمریکا سرگرم گفت‌وگو برای خرید هتلی 5 ستاره برای تبدیل آن به کنسولگری جدید آمریکاست.

پول لازم برای اجرای این پروژه‌ها از طرق گوناگون توسط سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار دولت این کشور قرار خواهد گرفت. اوباما تاکنون بارها تاکید کرده است که ثبات افغانستان و پاکستان نسبت مستقیمی با امنیت ملی آمریکا دارد به‌خصوص آنکه این دو کشور به‌عنوان مهد القاعده و جریان طالبان هم محسوب می‌شوند.

اوباما همچنین اخیرا اعلام کرده است که سربازان جدیدی را به افغانستان می‌فرستد و کمک‌های مالی آمریکا به هر دو کشور را هم افزایش خواهد داد.  در پاکستان درصد بالایی از مردم این کشور مخالف سرسخت حضور آمریکا در کشورشان هستند.

این درحالی است که پاکستانی‌ها پس از 11سپتامبر میلیون‌ها دلار کمک مالی از آمریکایی‌ها دریافت کرده‌اند و اینک بسیاری از گروه‌های مخالف آمریکا، حضور ایالات متحده در کشورشان را به‌عنوان بخشی از طراحی امپریالیسم می‌شمارند.

خورشید احمد، عضو مجلس علیای نمایندگان پاکستان که عضو حزب جماعت اسلامی پاکستان هم هست در این باره می‌گوید: این سناریو تکرار آنچه در بغداد اتفاق افتاده است، می‌باشد.

وی تاکید می‌کند: سفارت فعلی آمریکا در اسلام آباد بسیار بیشتر از نیاز آمریکایی‌ها فضا دارد. پس تنها نتیجه‌ای که می‌توان از این اقدام آمریکا گرفت این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند کنترل پاکستان را دردست خود بگیرند و از سویی پایگاه مناسبی برای دسترسی بیشتر به آسیای میانه در اختیار داشته باشند.

در بغداد و بسیاری از مکان‌های پرخطر دیگر، دیپلمات‌های آمریکا به‌دلیل مجهز بودن سفارتخانه‌های آمریکا عملا با مردم این کشورها کوچک‌ترین ارتباطی ندارند و سفارتخانه‌ها هم توسط دیوارهای بتنی بسیار ضخیم و سربازان گارد ویژه آمریکا محافظت می‌شوند.

براساس سند بودجه وزارت خارجه آمریکا، 111 میلیون دلار صرف ساخت ساختمان جدید سفارت این کشور در اسلام‌آباد و استقرار 330 کارمند جدید در آن می‌شود. 197 میلیون دلار هم صرف ساخت 156 واحد دائمی و 80 واحد موقت مسکونی می‌شود. در نهایت 405 میلیون دلار هم صرف جابه‌جایی محل سفارت آمریکا در پاکستان خواهد شد.

آمریکایی‌ها معتقدند محل سفارتشان در اسلام آباد که در محله دیپلماتیک این شهر قرار دارد در پی چندین حمله به آن تا حدود زیادی آسیب دیده است. دولت آمریکا همچنین برنامه‌هایی برای ساختمان‌های کنسولی خود در شرق لاهور و پیشاور به‌عنوان مرکز وزیرستان شمالی دارد.

پیشاور از نگاه آمریکا می‌تواند مرکز خوبی برای جمع‌آوری اطلاعات از طالبان و القاعده باشد؛ چه آنکه سراسر این منطقه را قبایل پاکستان تشکیل می‌دهند. 

کریستین ساینس مانیتور

کد خبر 93403

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز