گروه بین‌الملل: آمریکا و رژیم صهیونیستی روز گذشته برای گسترش همکاری‌های نظامی بزرگ‌ترین رزمایش مشترک هوایی خود را در سرزمین‌های اشغالی آغاز کردند.

به گزارش رویترز، در این رزمایش گسترده موسوم به «جونیپر کبری» که 2 هفته طول خواهد کشید، حدود هزار نظامی آمریکایی شرکت کرده‌اند و هدف اصلی آن آزمایش سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی اعلام شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که واشنگتن 17 ناو جنگی به این رزمایش اعزام کرده است که با وجود اختلافات دوطرف درباره صلح خاورمیانه نشان‌دهنده حمایت کامل و همکاری همه جانبه آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

آمریکا در سال‌های گذشته برای تکمیل و بهبود سامانه چند لایه دفاع موشکی اسرائیل تلاش فراوانی کرده و بسیاری از تجهیزات پیشرفته خود را در اختیار این رژیم قرار داده است.

در این تمرین نظامی که بزرگ‌ترین رزمایش مشترک هوایی دوطرف به حساب می‌آید قرار است با شبیه‌سازی‌ یک وضعیت جنگی سامانه‌های آرو، دفاع منطقه‌ای ارتفاع بالا (THAAD) و سامانه دفاع موشکی دریایی( Aegis) مورد آزمایش قرار گیرد.

این رزمایش گسترده در حالی برگزار می‌شود که به تازگی ترکیه در اعتراض به جنایات اسرائیل در نوار غزه رزمایش هوایی در خاک خود با حضور رژیم صهیونیستی را لغو کرد. این رزمایش موسوم به عقاب آناتولی قرار بود با حضور آمریکا، ایتالیا و رژیم صهیونیستی برگزار شود که آمریکا در حمایت از اسرائیل اعلام کرد که با این کشور در این رزمایش حاضر نخواهد شد.

رژیم صهیونیستی روز گذشته با آغاز این رزمایش وسیع با پیش‌بینی اعتراض کشورهای منطقه ادعا کرد که این تمرین نظامی با اهداف دفاعی صورت می‌گیرد و برگزاری آن ارتباطی با وقایع جهانی ندارد.

رزمایش نظامی اسرائیل تا 5 نوامبر در حالی ادامه دارد که بنیامین نتانیاهو به هیات‌های ویژه این رژیم دستور داد که در مذاکره با مقام‌های کشورهای مختلف برای تغییر قوانین بین‌المللی جنگ تلاش کنند.

این مسئله پس از جلسه ویژه کابینه رژیم صهیونیستی برای تصمیم‌گیری درباره نحوه واکنش به گزارش گلدستون درباره جنایات جنگی این رژیم در حملات 22روزه به نوار غزه اعلام شد. ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل خواستار آزادی عمل کامل ارتش خود شد.

بسیاری عقیده دارند رژیم صهیونیستی در تلاش است با تغییر قوانین بین‌المللی در جنگ طلبی‌های آینده خود با مشکلاتی مانند گزارش کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد مواجه نشود.

در این نشست همچنین کابینه رژیم صهیونیستی تشیکل کمیته‌ ویژه مبارزه با گزارش ریچارد گلدستون و پیامدهای قضایی و بین‌المللی آن علیه این رژیم را تصویب کرد. با نگرانی مقام‌های اسرائیل از تصویب گزارش گلدستون در شورای امنیت، نتانیاهو به مسئولان این رژیم اعلام کرد که وعده‌هایی در زمینه استفاده از حق وتو در شورای امنیت دریافت کرده است.

اسرائیل درحالی در تلاش برای فرار از مجازات کشتار بیش از 1400 فلسطینی در نوار غزه است که همچنان حاضر به پذیرفتن ابتدایی‌ترین شرط جامعه بین‌المللی برای از سرگیری مذاکرات صلح نیست.

درحالی‌که فلسطینی‌ها و مقام‌های بسیاری از کشورهای جهان خواستار توقف کامل شهرک‌سازی‌‌های رژیم صهیونیستی هستند روز گذشته مقام‌های این رژیم اعلام کردند که در حال رسیدن به توافق در این مورد با آمریکا هستند که در آن اجازه «رشد طبیعی» شهرک‌های صهیونیستی تایید شده است.

سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن تاکید کرد که در مذاکره با مقام‌های آمریکا توقف موقت شهرک‌سازی‌ها به شرطی قبول شده است که از رشد معمول شهرک‌ها جلوگیری نشود. این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این خواستار توقف کامل شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی برای امکان از سرگیری مذاکرات صلح شده بود.

صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطین که در راس هیات مذاکره‌کننده فلسطینی به واشنگتن سفر کرده است به‌دنبال این مسئله روز گذشته تاکید کرد که آمریکا باید به‌طور صریح اعلام کند این اسرائیل است که در فرایند صلح مانع تراشی می‌کند.

لغو سفر کوشنر به سرزمین‌های اشغالی

سفر برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه به سرزمین‌های اشغالی به‌دنبال مخالفت رژیم صهیونیستی با دیدار وی از غزه لغو شد. به گزارش جروزالم پست، کوشنر در سفری که قرار بود هفته آینده صورت گیرد خواستار دیدار از غزه شده بود که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با این درخواست مخالفت کرد.

همچنین گفته می‌شود نتانیاهو ملاقات با کوشنر را طی سفر او به بیت‌المقدس نپذیرفته است. نتانیاهو هفته گذشته از اینکه فرانسه علیه گزارش گلدستون رای نداده است،  ابراز ناخرسندی کرده بود.

کد خبر 93405

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز