مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

محمود عبداللهی: هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم روزهایی را که در چهارراه تهرانپارس و در ترمینال شرق باید ساعت‌ها و دقیقه‌ها منتظر هم‌دانشگاهی‌هایم که از کرج به سمت این منطقه در راه بودند، می‌ماندم

هیچ‌وقت هم نشد که آن‌ها به‌موقع سر قرار برسند تا بتوانیم خودمان را سروقت به دانشگاه برسانیم. البته این مشکل فقط مشکل من و همکلاسی‌هایم نبود بلکه اکثر اهالی منطقه شرق تهران و شهروندانی که به هر دلیل باید به این منطقه می‌آمدند با ترافیک وحشتناک این محدوده دست به‌گریبان بودند.


 درست همان سال‌های76 و 77 بود که اتوبوس‌های برقی و تندرو در خطوط ویژه خیابان تهران‌نو شروع به حرکت کردند تا گامی ‌اساسی برای رفع این مشکل و رفاه حال مسافران این محدوده برداشته شود، اما باور کنید هیچکس فکر این را هم نمی‌کرد که روزی فرا برسد که اهالی مناطق غربی تهران و حتی کرج بتوانند در کمتر از یک ساعت، بدون دیدن ترافیک، آلودگی‌های هوا و سمعی و بصری، درنهایت ایمنی و با ارزان‌ترین قیمت به شرقی‌ترین نقطه تهران یعنی تهرانپارس برسند.

مناطق شرقی تهران مناطق پرجمعیتی هستند که با توسعه مترو در این محدوده بسیاری از سفرهای شرق تهران به زیر زمین منتقل شد و ترافیک در این محدوده‌ها تا حد زیادی کاهش یافت. این نگاه توسعه‌ای مترو باعث شده تا روزبه‌روز شاهد افزایش خدمت‌رسانی به آحاد تهرانی‌هایی باشیم که از دست ترافیک و آلودگی هوا کلافه شده‌اند.

هفته گذشته بود که مهندس‌هاشمی، ‌مدیرعامل شرکت مترو تهران از آماده‌سازی ایستگاه جشنواره در فرهنگسرای اشراق برای افتتاح خبر داد تا اهالی منطقه تهرانپارس به‌خصوص محله‌هایی هم‌چون حکیمیه و جشنواره نیز با شنیدن این خبر به جمع شهروندانی بپیوندند که امروزه نیازی نمی‌بینند با وضعیت ترافیک سطح شهر و سهمیه‌بندی بنزین اتومبیل‌های شخصی خود را از پارکینگ خارج کنند.

در این مطلب گزارشی کامل از ایستگاه آماده بهره‌برداری مترو را می‌خوانید که مهندس سعید جلال، مدیرفنی اجرایی خط2 آن را در اختیارمان قرار داده است.

 سال86 شروع کار

قرار بود استارت کار برای احداث این ایستگاه تیرماه سال1386 زده شود، اما تغییر طرح وقفه‌ای 6ماه را به‌وجود آورد تا اواخر آذر‌ماه عملیات حفاری شروع شود. ابتدا قرار بود به دلیل عمق نسبتا زیاد پروژه، عملیات حفاری به‌صورت ترانشه باز انجام شود، اما با بررسی وضعیت ترافیکی منطقه و توجه به این مورد که عملیات باز باعث مسدود شدن خیابان و بالطبع گره ترافیکی خواهد شد، مهندسان طرح در نظر گرفتند عملیات حفاری را از زیرزمین شروع کنند. همین تغییر طرح و آماده‌سازی نقشه‌های جدید باعث شد تا یک وقفه 6ماهه در کار ایجاد شود.

 موقعیت طرح

این مسیر به طول 5/2کیلومتر یکی از ایستگاه‌های مهم و شلوغ مترو در شرق تهران خواهد بود که ضمن ایجاد دسترسی آسان به فرهنگسرای اشراق، امکان استفاده از مترو و دسترسی به نقاط مختلف شهر را برای ساکنان شرقی‌ترین محلات تهران فراهم می‌سازد. ایستگاه مترو جشنواره واقع در خیابان جشنواره امکان دسترسی ساکنان محلات تهرانپارس و حکیمیه که از محلات پرجمعیت شرق تهران محسوب می‌شود را به شبکه مترو فراهم کرده و پیش‌بینی می‌شود روزانه بیش از 50هزار مسافر از طریق این ایستگاه با مترو سفر کنند.

 ایستگاه جشنواره و امکانات ویژه

ایستگاه جشنواره ازجمله ایستگاه‌هایی است که با تکمیل فازهای گوناگون آن شاهد فعالیت یکی از پیشرفته‌ترین مجتمع‌های ایستگاهی خواهیم بود. از این حیث به این مجموعه مجتمع ایستگاهی گفته می‌شود  که به‌زودی عملیات احداث و تاسیس پارکینگی با گنجایش بالا و مجتمعی فرهنگی-تجاری در آن زده خواهد شد تا مسافران این ایستگاه بتوانند کلیه نیازها و درخواست‌های خود را در همین مجموعه تامین نمایند.

البته با توجه به بافت محدوده و تاسیس ایستگاه در داخل فرهنگسرای اشراق عمده فعالیت مجتمع، فرهنگی خواهد بود که حال باید دید دست‌اندرکاران مترو برای آن ‌چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام خواهند داد. فضای ایستگاهی این ایستگاه شامل سکو، سالن فروش بلیت، فضای تاسیساتی، ورودی و پله فعلا حدود 10هزار مترمربع است که مطمئنا با ایجاد پارکینگ و مجتمع فرهنگی افزایش خواهد یافت.

 رضایت شهروندان شرق تهرانی

روزی که ایستگاه دردشت به‌عنوان شرقی‌ترین پایانه مترو برای ساکنان منطقه شرق تهران افتتاح شد، به‌رغم این‌که ساکنان محله‌های شرقی‌تر هم‌چون فلکه چهارم، حکیمیه و جوادیه باید مسیر نسبتا طولانی را طی می‌کردند تا به این پایانه برسند، اما افراد منطقه رضایت‌خاطر یافتند و شهروندان این محدوده ‌توانستند با رساندن خود به پایانه دردشت در عرض کمتر از یک ساعت حتی تا مهرشهر کرج نیز بروند، اما رفته‌رفته با سیاست توسعه‌ای و خدماتی مسئولان مترو 2ایستگاه شهیدباقری و تهرانپارس نیز تاسیس شد تا اهالی منطقه با طی کمترین مسافت روی زمین بتوانند به این وسیله ایمن، سریع و ارزان زیرزمینی دسترسی داشته باشند.

 جشنواره‌ شرقی‌ترین ایستگاه مترو

تا کمتر از چند ماه دیگر با افتتاح ایستگاه جشنواره، این ایستگاه به پایانه اصلی و به‌عبارتی شرقی‌ترین ایستگاه مترو تبدیل خواهد شد تا بیش از پیش شاهد خدمت‌رسانی به شهروندان به‌خصوص شرقی‌ها باشیم. همان‌طور که عنوان شد  این ایستگاه بیشتر به ساکنان محلات جوادیه، تهرانپارس و حکیمیه سرویس‌دهی خواهد کرد، البته تا پیش از امتداد این خط به سمت شرق و راه‌اندازی ایستگاه‌های سرخه‌حصار و شهر جدید پردیس این ایستگاه شرقی‌ترین ایستگاه است و ساکنان شهرهای اقماری هم‌چون بومهن، رودهن، پردیس و... می‌توانند با رساندن خود به آن سفر زیرزمینی و صدالبته آسان، سریع و ایمن خود را  آغاز نمایند.

 پله‌برقی ایستگاه در راه است

لازم است بدانید، 2ایستگاهی که قبل از این ایستگاه افتتاح و به بهره‌برداری رسیده‌اند نیز هم‌اکنون پله‌برقی ندارند، اما اقدامات لازم برای نصب آن‌ها صورت گرفته است. یعنی مطالعات مهندسی انجام شده، سکو و محل لازم برای نصب آن‌ها شناسایی و آماده شده و مطمئنا به‌زودی در این 2ایستگاه شاهد نصب پله‌برقی و  آسانسور برای سرویس‌دهی مطلوب و ایده‌آل‌تر خواهیم‌بود. نصب پله‌برقی در ایستگاه جشنواره نیز بالطبع بعد از انجام این پروژه در 2ایستگاه قبلی است که به محض اتمام، مراحل نصب در این ایستگاه جدید نیز آغاز خواهد شد.

 درخواست همکاری از شهرداری

مهم‌ترین موردی که در حال حاضر مسئولان مترو تهران با آن روبه‌رو هستند و جزو اولویت‌های کاری خود قرار داده‌اند، رایزنی با مسئولان شهرداری منطقه برای تاسیس ایستگاه‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی در محدوده این ایستگاه است تا مسافران محترم بتوانند بعد از خروج از ایستگاه با استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی ‌هم‌چون اتوبوس، تاکسی و سواری‌های خطی و شخصی به مناطق و محل کار خود عزیمت نمایند. در این خصوص تعاملات لازم صورت پذیرفته و شهرداری تا پیش از افتتاح ایستگاه هماهنگی‌های لازم را به‌عمل خواهد آورد.

 تشکر در تشکر

مسئولان و دست‌اندرکاران فرهنگسرای اشراق برای احداث ایستگاه جشنواره نهایت همکاری را با شرکت مترو به‌عمل آوردند. کارگاه ساخت این ایستگاه مترو در داخل محدوده این فرهنگسرا تجهیز شد و برای آن‌که مراجعان به فرهنگسرای اشراق به‌راحتی بتوانند از مترو استفاده کنند، در داخل محوطه فرهنگسرا ورودی و خروجی‌هایی برای آن ایجاد خواهد شد.

 مسئولان شرکت مترو تهران از این همکاری و اقدام ارزشمند دست‌اندرکاران فرهنگسرای اشراق نهایت تقدیر و تشکر را دارند و بارها اعلام کرده‌اند که بدون همکاری آن‌ها به هیچ عنوان امکان نداشت به این سرعت و با این کیفیت بتوان ایستگاه را آماده افتتاح و بهره‌برداری کرد.

همشهری مسافر

کد خبر 93206

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز