مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

شاهین تهرانی: زمانی که بزرگ‌ترین و حساس‌ترین مسابقات ورزشی، بالاخص فوتبال-ملی و باشگاهی- در ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) تهران برگزار می‌شد، به سرعت برق و باد گذشت

افزایش جمعیت و به‌تبع آن افزایش شگفت‌انگیز هواداران و علاقه‌مندان فوتبال، کورتر شدن گره ترافیک کلان‌شهر تهران و... دست در دست یکدیگر گذاشتند تا استادیوم اصلی پایتخت از مرکزشهر، به بزرگراه تهران-کرج انتقال پیدا کند.

در مکان جدید، استادیومی بزرگ با گنجایش یک‌صدهزار نفر آماده سرویس‌دهی به هواداران فوتبال بود. ورزشگاه جدید تهران برای اکثر رشته‌های ورزشی فضا دارد و این زمینه را برای برانگیختگی احساس لزوم هرچه سریع‌تر سامان‌دهی به وضع نقل‌و انتقال تماشاگران از اقصی نقاط شهر به این استادیوم و بالعکس فراهم می‌کند.

امری که شاید در ابتدای ساخته‌شدن این ورزشگاه زیاد به آن توجه نشده بود! استادیوم آزادی که در زمان احداث کاملا خارج از شهر تهران بود، بعد از گسترش شگفت‌انگیزجمعیت تهرانی‌ها و شهرک‌های اقماری پایتخت، اکنون تبدیل به ورزشگاهی در کنار دست شهر شده و هنوز هم به‌رغم گذشت بیش از 30سال از عمر این ورزشگاه عنوان استادیوم ملی و ورزشگاه اصلی تیم‌ملی را یدک می‌کشد!

 در تمام این سال‌ها، ورزش دوستان-بالاخص جماعت فوتبالی- برای رساندن خودشان به این مکان از انواع و اقسام وسایل نقلیه استفاده کرده‌اند؛ اتوبوس‌های گازوئیل‌سوز قدیمی و دوطبقه، مینی‌بوس‌های رنگارنگی که زمانی سلطان بی‌رقیب خیابان‌های پایتخت بودند(در روزهای بازی، بارها مسیر استادیوم تا میادین اصلی شهر را طی می‌کردند)،

 تاکسی، اتومبیل‌های شخصی، موتورسیکلت، دوچرخه و پای پیاده انواع  روش‌هایی بودند که مورداستفاده فوتبال‌دوستان قرار می‌گرفتند. اگرچه گذشت زمان اتوبوس‌های گازوئیلی را به اتوبوس‌های گازسوز و مینی‌بوس‌ها را به ون‌های راحت و نرم امروزی تبدیل کرده، اما هنوز هم شور و شوق مردم همان شوق قدیمی و همیشگی است!

هنوز هم در روزهایی که تیم‌های پرهوادار پایتخت یا تیم‌ملی در استادیوم آزادی بازی دارند، رقص پرچم‌های رنگی در بزرگراه تهران- کرج صحنه‌های زیبایی را می‌سازد. اگرچه گاهی شکسته‌شدن شیشه بزرگراه‌ها و هتاکی تماشاگرنماها از این زیبایی‌ها می‌کاهد!

  اختلاف مترو و استادیوم به ضرر تماشاگران!

تماشاگران فوتبال آن‌هایی که به اعتراف و اقرار همه مدیران و مسئولان فوتبالی کشورمان، اصلی‌ترین سرمایه‌های فوتبال ما هستند، در تمام این سال‌ها رنج سفر درون‌شهری‌شان به استادیوم آزادی را برخود هموار کرده‌اند تا بتوانند بازی‌های مورد علاقه‌شان را از نزدیک نظاره کنند. رنجی که زمانی بزرگ‌ترین مشکل فوتبال دوستان بود! اما این رنج به‌زودی قرار است پایان یابد و راه جدیدی برای سفر هواداران به ورزشگاه باز شود. مسیری که قرار بود از داربی تهران در فصل قبل باز شود و در اختیار فوتبال‌دوستان قرار بگیرد.

 خبر افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه مترو استادیوم آزادی از فصل گذشته به گوش هواداران فوتبال رسید. خبر حکایت از آن داشت که مترو می‌تواند هواداران باشگاه‌های سرخابی را برای تماشای داربی دور رفت به ورزشگاه آزادی برساند، اما همان‌گونه که می‌دانید نه در آن مسابقه چنین اتفاقی رخ داد و نه در بازی‌های بعدی این 2تیم! حتی داربی شصت‌وهفتم که چند روز پیش برگزار شد هم، مترو نداشت و تماشاگران باز هم از وسایل نقلیه سنتی استفاده کردند، اما علت چیست؟

 خبرهای شنیده ما حکایت از آن دارند که شرکت مترو با مسئولان استادیوم آزادی بر سر زمینی که قرار است از آن تحت عنوان ایستگاه مترو استفاده شود، اختلاف داشتند. مدیران استادیوم آزادی در پی آن بودند تا زمینی معادل با میزان زمینی که صرف ساخت این ایستگاه می‌شود را از شهرداری بگیرند و شرکت‌مترو هم طبعا به دنبال یافتن راهی است که خلاصه این ایستگاه زودتر به شبکه بپیوندد.

 مدیران استادیوم آزادی:
از دید ما کار تمام است، از مترویی‌ها بپرسید!

ضیا‌آذری مدت‌هاست که مدیریت استادیوم آزادی را برعهده دارد. برای شنیدن حرف‌های آذری در این زمینه با او تماس گرفتیم: «6ماه پیش اختلافی که با مترو داشتیم حل شد و ما زمینی که باید برای ساخت ایستگاه مترو اختصاص پیدا کند را 6ماه قبل در اختیار این شرکت گذاشتیم»! آذری در پاسخ به ما که علل به تعویق افتادن افتتاح این ایستگاه را جویا بودیم، چنین گفت:

«در این زمینه ما نباید پاسخگو باشیم و مدیران شرکت مترو باید پاسخ شما را بدهند. ما آن‌چه که نامش وظیفه یا به قولی تعامل است را انجام داده‌ایم. 6ماه پیش در جلسه‌ای که بین آقایان علی‌آبادی(رییس وقت سازمان ورزش)ومهندس هادیانی(از طرف مترو) و شهردار منطقه برگزار شد، زمین موردنظر شرکت‌مترو را رسما و قانونا به آن‌ها منتقل کردیم تا آن‌چه که سهم خودمان است را انجام داده باشیم. هم‌اکنون از دید ما مساله پایان یافته است و بقیه مسایل به شرکت مترو بستگی دارد».

مدیران مترو:
فقط منتظر موافقت مدیریت ورزشگاه هستیم!

اما وقتی در همین ارتباط با مهندس ربیعی، معاونت بهره‌برداری مترو صحبت کردیم، سخنانی شنیدیم که مغایرت زیادی با حرف‌های آذری در زمینه «تعامل» داشت: «واقعیت این است که ایستگاه مترو ورزشگاه آزادی از یک‌سال‌‌ونیم پیش آماده بهره‌برداری بوده! به همین دلیل ما نوید افتتاح آن را از داربی 65 به هوادارانی که با هزار سختی و مشقت خودشان را به استادیوم می‌رسانند، داده بودیم، اما از طرف مدیریت ورزشگاه ایرادی به محل احداث ایستگاه وارد شد.

آن‌ها معتقد بودند که تماشاگران بعد از خروج از ایستگاه به جای آن‌که به سمت ورزشگاه هدایت شوند، به دلیل محل قرار گرفتن ایستگاه در جنوب استادیوم در فضای سبزی که در محدوده ورزشگاه است، پراکنده می‌شوند. این امر باعث شد که شرکت مترو با هزینه خودش، مسیر حرکت تماشاگران از ایستگاه تا استادیوم را نرده‌کشی و مهیای برگزاری کند»!

مهندس ربیعی که براساس کارشناسی‌های صورت گرفته مطمئن است  ایستگاه مترو استادیوم آزادی در زمان برگزاری شهرآورد و بازی‌های ملی می‌تواند حداقل نیمی از یک‌صدهزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه را از سطح خیابان‌ها جمع کرده و به زیرزمین بکشاند، توقع دارد این اتفاق بزرگ که می‌تواند انقلابی در نحوه سفر هواداران به استادیوم ایجاد کند! از سوی مدیران مجموعه ورزشی آزادی هم با استقبال مواجه شود:

«ایستگاه ورزشگاه تفاوت عمده‌ای با سایر ایستگاه‌های ما دارد. چون ما در این ایستگاه برخلاف تمام ایستگاه‌های دیگر مورد استقبال اهالی محلی(که در این مورد خاص مدیران استادیوم هستند قرار نگرفتیم! راستش به‌‌رغم این‌که بارها برای پذیرایی از هواداران فوتبال اعلام آمادگی کردیم، اما هنوز هیچ«پالس مثبتی» از طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم!اصلا انگار مسئولان ورزشگاه آزادی تمایلی به افتتاح این ایستگاه ندارند»!

  مترو هیچ مشکلی با تماشاگران ندارد!

فکر می‌کنید برای ساخت ایستگاه آزادی که باید توانایی پذیرش ده‌هاهزار مسافر را همزمان داشته باشد، چه‌قدر هزینه شده است؟ مهندس ربیعی به این سوال پاسخ می‌دهد: «بدون احتساب هزینه قطارها، ریل‌کشی و تجهیزات عادی، ایستگاه مجموعه ورزشی آزادی برای ما 10میلیارد تومان هزینه دربرداشته، اما این هزینه کلان یک‌سال‌ونیم است که بلااستفاده افتاده و مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد.

 من هر وقت می‌بینم علاقه‌مندان به فوتبال برای استفاده از ایستگاه چیتگر مجبور به پیاده‌روی طولانی و سخت هستند، در حالی‌که ایستگاه اصلی آزادی در 500متری ورزشگاه قرار دارد. واقعا دلم می‌شکند»! شاید شرکت‌ مترو تنها نهادی باشد که از پدیده هولیگانیسم و تماشاگرنماها ترسی ندارد:

«‌تمام مواردی که لازم است در ایستگاه مربوط به استادیوم‌ها لحاظ شوند، در ایستگاه مجموعه ورزشی آزادی در نظر گرفته شده است. مثل ورودی و خروجی‌های وسیع، شیشه‌های نشکن و...! از طرف من با حروف درشت بنویسید که شرکت‌مترو هیچ‌گونه نگرانی برای پذیرایی از فوتبال‌دوستان احساس نمی‌کند و برای بروز هر مساله‌ای آماده است.

 چون ما همه‌چیز را در نظر گرفته‌ایم و می‌دانیم تماشاگری که از مترو استفاده می‌کند، از فرهنگ پایینی برخوردار نیست و استفاده صحیح از مترو را بلد است»! ربیعی در پایان گفت‌وگو با ما اظهار امیدواری کرد که این مصاحبه، زمینه را برای افتتاح ایستگاهی که مدت‌هاست آماده بهره‌برداری شده و با وجود تمام هزینه‌های خاصی که برای آن صورت گرفته، هنوز به بهره‌برداری نرسیده، مهیا کند.البته ما هم امیدواریم!

همشهری مسافر

کد خبر 92503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز