پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

علی کهن‌‌نسب: از روزی که اولین دوره رقابت‌های جام جهانی نوجوانان در کشور چین برگزار شد، ستاره‌های بزرگی از میان این رقابت‌ها به دنیای فوتبال معرفی شده‌اند

ستارگان نوجوانی که در دهه اخیر سرنوشت تیم‌های باشگاهی و ملی فوتبال خود را رقم زده‌اند. بازیکنانی مثل خوان سباستین ورون، امانوئل پتی، کامبیاسو، لوئیز فیگو، آدریانو، دل‌پیه‌رو، جیان لوئیجی بوفون، رونالدینیو، فابرگاس و... برای نخستین بار از همین مسابقه‌ها به دنیای فوتبال معرفی شدند. اکنون برگزاری دو ساله این مسابقه‌ها فرصت مناسبی نیز برای باشگاه‌های بزرگ اروپایی است تا ستارگان سال‌های آینده باشگاه  را از میان ده‌ها فوتبالیست نوجوان حاضر در این رقابت‌ها انتخاب کنند. مرور دوره‌های مختلف برگزاری این رقابت‌ها می‌تواند ضمن معرفی ستاره‌های نوجوان، خواندنی نیز باشد.

1985، چین

اولین دوره این رقابت‌ها به میزبانی یک کشور آسیایی برگزار شد. در این دوره نیجریه، آلمان و برزیل عناوین اول تا سوم را کسب کردند. از اولین دوره این بازی‌ها یک میلیون و 231 هزار نفر تماشاگر دیدن کردند که تاکنون این رکورد برای این جام پابرجا مانده است . 91 گل در این بازی‌ها به ثمر رسید که میانگین 7/2 را در هر بازی به جای گذاشت. توپ طلا به ویلیام از برزیل و کفش طلا به وتسیزک از آلمان رسید. فرناندو ردوندو (آرژانتین)، اولیویرا (برزیل) و هرنان مدفورد (کاستاریکا) از ستارگان نوجوانی بودند که توانستند در سال‌های بعد در رده باشگاهی و ملی نیز بدرخشند.

جیوانی دوسانتوس

 

1987، کانادا

از دومین دوره این رقابت‌ها استقبال بسیار کمی شد و  فقط 169160 تماشاگر برای تماشای مسابقه‌ها به ورزشگاه‌ها رفتند. اتحاد جماهیر شوروی سابق، نیجریه و ساحل عاج عناوین اول تا سوم را کسب کردند و توپ طلا و کفش طلا نیز به ترتیب به فیلیپ اسوساندو از نیجریه و ترائوره از ساحل عاج رسید.

امانوئل پتی از فرانسه و میرجلال کاسیموف از ازبکستان نوجوانانی بودند که در این دوره از رقابت‌ها خوش درخشیدند.

1989، اسکاتلند

این سال را باید سال شگفتی در جام‌جهانی نوجوانان نام نهاد. برای اولین بار یک تیم آسیایی به نام عربستان سعودی قهرمان جام شد. اتفاقی که برای آسیایی‌ها تاکنون تکرار نشده است. بحرین دیگر نماینده قاره آسیا نیز چهارم شد. در این سال 256هزار نفر از بازی‌ها دیدن کردند و 77 گل در طول بازی‌ها به ثمر رسید. در این دوره برای اولین بار توپ طلا به یک دروازه‌بان به نام جیمز ویل از اسکاتلند رسید و بازیکنان نوجوانی چون لوئیز فیگو از پرتغال، کلودیورینا از آمریکا و سرجینیوی برزیلی از همین مسابقات به دنیای فوتبال معرفی شدند.

1991، ایتالیا

در این دوره نیجریه‌ای‌ها برای دومین بار قهرمان جام شدند و کشورهای اسپانیا، آرژانتین و قطر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. از این دوره از رقابت‌ها در ایتالیا استقبال چندانی نشد و تنها 37هزار نفر تماشاگر از مسابقه‌ها دیدن کردند. توپ طلا به لامپتی از غنا و کفش طلا هم به آدریانوی برزیلی از ستارگان بزرگ فوتبال در سال‌های اخیر رسید. خوان سباستین ورون  از آرژانتین، آدریانو از برزیل و الساندرو دل‌‌پیه‌رو از ایتالیا ، نوجوانی بودند که از همین مسابقات درخشش خود را در دنیای فوتبال آغاز کردند.

1993، ژاپن

برای دومین بار میزبانی رقابت‌ها به یک کشور آسیایی رسید. این دوره از رقابت‌ها به آفریقایی‌ها تعلق داشت چرا که نیجریه و غنا فینال رقابت‌ها را برگزار کردند و برای اولین بار در این جام توپ طلا به بازیکنی غیر از تیم قهرمان، به نام دانیل آدو از کشور غنا رسید.                         آدریانو

جیان لوئیجی بوفون دروازه‌بان مشهور کنونی تیم ملی ایتالیا،‌فرانچسکو توتی (ایتالیا) و هیده توشی ناکاتا (ژاپن)، بابایارو و فرانکو کانو از نیجریه و دانیل آدو از غنا پدیده‌های  این دوره از رقابت‌ها بودند.

1995، اکوادور

در این دوره از مسابقه‌ها برای اولین بار یک بازیکن از قاره آسیا به نام محمدالخطیری از عمان به عنوان بهترین بازیکن مسابقات معرفی شد.

غنا، برزیل، آرژانتین و عمان عناوین اول تا چهارم را کسب کردند.

اشتفان کامبیاسو، پابلوم آیمار از آرژانتین، ژولیو سزار از برزیل، شینجی اونو و جویئچی ایناموتو و تاکاها را از ژاپن و نونو گومز پرتغالی نوجوانانی بودند که به عنوان پدیده به دنیای فوتبال معرفی شدند.

1997، مصر

در این دوره برزیلی‌ها به لطف درخشش پدیده نوظهور خود رونالدینیو و فابیو پینتو قهرمان جام شدند و غنایی‌ها برای دومین بار نایب قهرمان جام شدند و اسپانیا نیز سوم شد. در این دوره 117 گل ردوبدل شد و 633 هزار نفر از بازی‌ها دیدن کردند.

توپ طلا به سرجیو از اسپانیا و کفش طلا نیز به هم تیمی او دیوید رسید. سباستین دایسلر آلمانی و ژاوی وکاسیاس اسپانیایی و رونالدینیوی برزیلی از این جام در دنیای فوتبال مطرح شدند و خط حمله اسپانیا با 22 گل زده یکی از قدرتمندترین خطوط حمله فوتبال در جام‌جهانی نوجوانان را به نمایش گذاشت.

1999، نیوزیلند

برزیلی‌ها پس از قهرمانی در جام‌جهانی بار دیگر و این بار در نیوزیلند قهرمان جام شدند و استرالیایی‌ها و غنایی‌ها به عناوین دوم تا سوم قناعت کردند.

لاندن دوناوان نوجوان آمریکایی را باید پدیده این دوره از مسابقه‌ها نامید که توپ طلا نیز به همین بازیکن اختصاص یافت و کفش طلا به اسماعیل آدو از کشور غنا رسید.

 

کارلوس ولا

 

 

2001، ترینیدادوتوباگو

فرانسوی‌ها در این جام خوش درخشیدند و برای اولین بار در این رده با غلبه بر نیجریه قدرتمند قهرمان جام جهانی شدند. فرانسوی‌ها قهرمانی خود را بیشتر مدیون بازیکنی به نام سیناما پانگوله بودند که توانست هم توپ طلا و هم کفش طلا را به دست آورد. سیناما به تنهایی نه گل برای فرانسوی‌ها به ثمر رساند.2003 ، فنلاند جام جهانی این بار نیز شاهد درخشش برزیلی‌ها بود. با این حال بسیاری اسپانیا را شایسته‌ترین تیم برای قهرمانی می‌دانستند که این تیم به عنوان نایب‌قهرمانی دست یافت. در فنلاند 117 گل بین تیم‌ها ردوبدل شد و 183616 نفر از مسابقه‌ها دیدن کردند. زسکه  فابرگاس ستاره حاضر فوتبال اسپانیا به عنوان یک نوجوان در این جام هم توپ طلا و هم کفش طلا را از آن خود کرد. تیم‌های آفریقایی در این دوره برخلاف دوره‌های گذشته عملکرد خوبی نداشتند.

2005، پرو

تا قبل از آغاز رقابت‌ها کارشناسان از برزیل، اروگوئه، غنا و هلند به عنوان  مدعی  جام سخن می‌گفتند ولی این نوجوان‌های مکزیکی بودند که قهرمان جام‌جهانی شدند. در این دوره برزیلی‌ها پنجمین فینال خود را در شش دوره حضور تجربه کردند ولی مکزیک توانست با نوجوانانی چون کارلوس ولا و جیووانی دوسانتوس قهرمان جام شود. گامبیا حریف فعلی ایران، در این دوره از تیم‌های بدشانس بود و کره شمالی نیز با غلبه بر ساحل عاج و تساوی با ایتالیا یکی از تیم‌های شگفتی‌ساز جام نام گرفت. در این دوره 111 گل به ثمر رسید و 551817 تماشاگر از مسابقه‌ها دیدن کردند، توپ طلا به آندرسون برزیلی و کفش طلا به کارلوس ولا  رسید.

                               فابرگاس

2007، کره جنوبی

در این جام نیجریه‌ای‌ها برای سومین بار قهرمان جام‌جهانی شدند. آلمان‌ها هر چند به عنوان سومی دست یافتند ولی از تیم‌های پرقدرت این دوره از رقابت‌ها بودند. کره جنوبی به عنوان میزبان رقابت‌ها کارنامه ضعیفی از خود برجای گذاشت. توپ طلای جام به تونی کراس از آلمان رسید و کریسانتوس از نیجریه نیز کفش طلای مسابقه‌ها را از آن خود کرد.

کد خبر 93188

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز