پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۰
۰ نفر

علی کهن‌نسب: بازیکنان فوتبال به ندرت افرادی روشنفکر تلقی می‌شوند، اما «تیه‌ری هانری» در سال 2005 گفت: برای ورود به ورزش و به خصوص فوتبال باید باهوش باشید

ورزشکاران زیادی هستند که ثابت کرده‌اند فوتبال و هوش می‌توانند رابطه بسیار نزدیکی با هم داشته باشند. برخی مثل «رومارین بلانگ» کامرونی دارای مدرک استادی در اقتصاد و «ژان آلن بومسانگ» فرانسوی دارای مدرک دانشگاهی در رشته ریاضیات‌اند . بازیکنان دیگری مثل «اوتورهاگل» مربی آلمانی تیم ملی یونان یا «دیوید جیمز» دروازه‌بان انگلیسی هم بخشی از شهرت خود را به خاطر علاقه زیاد به هنر یا سیاست به دست آورده‌اند.

کارلوس بیلاردو

قشرخاکستری برای سفید پوشان

در فصل جدید نگاه‌ها باردیگر متوجه رئال مادرید در اسپانیا شده است اما «فلورنتینو پرز» رئیس باشگاه با به خدمت گرفتن دو چهره شاخص در کادر فنی باشگاه کار اصلی را انجام داد؛ «خورخه والدانو» به عنوان مدیر و «مانوئل پلگرینی» به عنوان سرمربی تیم. پلگرینی مدرک مهندسی عمران از دانشگاه کاتولیک سنتیاگو دارد و والدانو هم فارغ‌التحصیل رشته فلسفه است که آثار زیادی درباره ورزش نوشته است و علاقه زیادی به مطالعه دارد. والدانو که قهرمان جام جهانی 1986است، می‌گوید:« خیلی مطالعه می‌کنم. شاید به این خاطرباشد که به تنهایی عادت دارم. شما زمانی که کسی را برای صحبت کردن نداشته باشید، بهترین همراه یک کتاب خوب است.»

استبان جرانرو

در رختکن رئال مادرید «کریستوف متزلدر» حضور دارد که زبان اسپانیایی را بهتر از بسیاری از اسپانیایی‌ها صحبت می‌کند. مدافع آلمانی بی شک از مسابقه هوش با رقیب جدیدش یعنی «استبان جرانرو» که یک متخصص روان شناسی است، لذت خواهد برد. در تاریخ رئال مادرید بازیکنان تحصیل کرده زیادی هستند که برای این تیم بازی کرده اند. «خوزه مارتینز سانچز» معروف به «پیری» با کسب 10 عنوان قهرمانی در لیگ و سه قهرمانی در جام حذفی باشگاه‌های اسپانیا از سال 1964 تا 1980، به رشته پزشکی روی آورد و در دهه 80 عضو کادر پزشکی باشگاه شد.

دکترها و سیاستمدارها

پیری اولین نفری نبود که پایش را توی کفش جراح ها کرد. «کارلوس بیلاردو» سرمربی تیم ملی آرژانتین طی سال‌های 1983 تا 1990 و قهرمان جام جهانی مکزیک نیز در طی دوران فوتبال خود در رشته پزشکی تحصیل کرد. یکی دیگر از بازیکنان اهل امریکای جنوبی «سوکراتس» برزیلی یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال این کشور است که 22 گل در 60 بازی ملی خود به عنوان کاپیتان تیم به ثمر رسانده است. امروز نیز او از شخصیت‌های با نفوذ فوتبال برزیل است  . او  زمان خداحافظی از فوتبال، پزشک شد و در حال حاضر نیز به‌طور مرتب در مسائل مختلف از فوتبال گرفته تا سیاست اظهار عقیده می‌کند.

ژرژ وه‌آ

سخن گفتن در مورد سیاست نیز به عنوان مشغله دوم، در بین فوتبالیست‌‌ها رواج دارد و «پائول بریتنر» آلمانی در این زمینه پیشتاز است. بازیکن سابق بایرن مونیخ دو بار در سال‌های 1974 و 1982 در مسابقات فینال جام جهانی گل زد و از آن به بعد به عنوان کسی که بی پرده و صریح صحبت می کند و ترسی از اعلام مواضع خود ندارد، شهرت پیدا کرده است. «ژرژ وه‌آ» بازیکن دیگری است که به سیاست روی آورد. این بازیکن لیبریایی در فرانسه و ایتالیا به عناوین قهرمانی در مسابقات لیگ رسید و در سال ‌١٩٩٥ مرد سال اروپا شد، در سال ‌٢٠٠٥ نامزد ریاست جمهوری کشورش شد و ‌٤/٤٠ درصد آرا را به دست آورد. «پله» افسانه‌ای نیز که در سال‌های 1958، 1962 و 1970 قهرمان جام جهانی شد از سال ‌١٩٩٤ تا ‌١٩٩٨، وزیر ورزش برزیل بود و در سال ‌١٩٩٢ به عنوان سفیر حفاظت از محیط زیست سازمان ملل نیز انتخاب شد.

فوتبال یک حرفه است 

برخی از بازیکنان دیگر، اقتصاد را به سیاست ترجیح دادند. از جمله «پل لی گوئن» که در سال ‌١٩٨٤ گفت: «می‌خواهم در رشته اقتصاد تحصیل کنم.  اگر به بازی در دسته یک ادامه بدهم، ممکن است مشکلاتی برایم پیش بیاید. تحصیل را به اندازه فوتبال دوست دارم.» سرمربی سابق پاری‌سن‌ژرمن و رنجرز نه تنها مدرک دانشگاهی خود را گرفت، که در سال ‌١٩٩٦ به همراه پاری سن ژرمن به قهرمانی جام در جام برندگان اروپا رسید و به کمتر از چهارعنوان قهرمانی در لیگ فرانسه هم رضایت نداد. «الیور بیرهوف» مهاجم سابق تیم ملی فوتبال آلمان و «آرسن ونگر» سرمربی اسطوره‌ای آرسنال هم در زمینه اقتصاد مدرک دارند. اما کسی که از این بابت گوی سبقت را از هر دوی آنها ربوده، «حسن حرمت الله» است. این فرانسوی مراکشی تبار  در دهه ‌١٩٧٠ به عضویت تیم فوتبال لانس فرانسه درآمد و سپس در دو باشگاه«تی اس سی»( TSC) کازابلانکا و ویداد کازابلانکا مربی شد.او علاوه بر دکترای اقتصاد، دکترای اقتصاد سیاسی و تحلیلی هم دارد و در رشته توسعه اجتماعی نیز تحصیل کرده است. «خوآن پابلو سورین» ملی پوش آرژانتینی را هم که در ‌٢٨ ژوئیه امسال کفش‌هایش را آویزان کرد، می‌توان از نوابغ فوتبال بر شمرد. او در مصاحبه‌ای گفته بود، هم‌زمان با اولین بازی ملی‌اش، هنگام بازگشت به خانه در اتوبوس توانست خواندن کتابی را به پایان برساند.

بعد از او «ایوان هاسک» است که به زبان‌های چک، آلمانی، انگلیسی، فرانسه، عربی و ژاپنی مسلط است و همچنین در دانشگاه پراگ حقوق خوانده است و از همان‌جا دانشنامه وکالت دارد. او اکنون به‌عنوان مربی تیم چک و رئیس اتحادیه فوتبال کشور خود مشغول فعالیت است.

بازیکنان بسیار دیگری هم هستند که علاوه بر زمین فوتبال، در خارج از زمین نیز موفق بوده‌اند از جمله «ژان لوک ساسوس» شیمی‌دان از فرانسه، «روبن باراخا» فیزیوتراپ و «خوآن مانوئل ماتا» فارغ التحصیل تربیت بدنی از اسپانیا، «گرنوت روهر» زبان‌شناس از آلمان، «ژرارد هولیه» معلم انگلیسی از فرانسه و «گودنی برگسان» حقوق‌دان ایسلندی. «شاکا هیسلاپ» نیز که دوران موفق بازیکنی را از سال ‌١٩٩٢ تا ‌٢٠٠٧ سپری کرد، پیش از این کارمند ناسا بود. البته همیشه لازم نیست درس بخوانید تا از سوی هم تیمی ها به عنوان یک فرد باهوش شناخته شوید. «ویکاش دهوراسو» می‌گوید: «رسانه‌ها همیشه نیاز دارند تا برچسبی به شما بزنند.» بازیکن سابق تیم ملی فرانسه به سایت اینترنتی فیفا گفته است:« صفات مختلفی مثل با مزه، با انگیزه، خجالتی و باهوش وجود دارد و به نظر دیگران من از دسته آخری هستم. این موضوع هرگز هنگامی که در زمین بودم، به من کمک نکرد اما در اواخر دوران بازیگری‌ام به کمکم آمد. فکر می‌کنم دوران بعد از فوتبال طولانی‌تر از دوران درون زمین است.» دهوراسو بعد از خداحافظی از فوتبال در برنامه‌های اجتماعی و سیاسی بسیاری شرکت کرده و بارها در برنامه‌های تلویزیونی ظاهر شده است.

کد خبر 95384

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز