همشهزی آنلاین: یک گزارش جدید سازمان ملل می‌گوید بیش از 4 میلیون از نفر در کشورهای فقیر و با درآمد متوسط در سال 2008 درمان‌های لازم را برای ایدز دریافت کرده‌اند

که نسبت به پنج سال پیش آن ده برابر افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این گزارش که روز چهارشنبه 30 سپتامبر (8 مهر) منتشر شد، می‌گوید: "دسترسی به درمان‌های ضدویروسی به سرعت در حال گسترش‌یافتن است."

از 9.5 میلیون نفر افرادی که در در این کشورها به درمان‌های مورد نیاز دسترسی پیدا کردند،‌ 42 درصد یا 4.03 میلیون نفر داروهای ضدویروسی دریافت کردند. بر اساس این گزارش این در سال 2007 تنها 2.97 میلیون نفر درمان دریافت می‌کردند.

در آفریقای زیرصحرا حدود 2.9 میلیون بیمار درمان دریافت کردند، در حالیکه این رقم در سال 2007 تقریبا 2.1 میلیون نفر بود که افزایشی 39 درصدی را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود افزایش شمار افرادی که درمان ضدایدز دریافت می‌کنند، با همین سرعت ادامه یابد.
 
میکل سیدیبی رئیس برنامه ایدز سازمان ملل (UNAIDS) به گزارشگران در یک کنفرانس خبری گفت انتظار می‌‌رود تا سال 2010 حدود 7 میلیون نفر درمان دریافت کنند، که معادل سه میلیون نفر افزایش در طول دو سال است.

او گفت: "این میزان شامل نیازهای درمانی، حمایت برای مراقبت از یتیمان، ظرفیت‌سازی و ساختن سیستم‌ها،‌ در مادران و کودکان است."

تگوست گورما، که رئیس برنامه ایدز در سازمان جهان بهداشت است گفت داروهای ارزان‌تر دلیل اصلی بهبودی به قابل‌توجهی در دسترسی به درمان در سال‌های اخیر بوده است.
 او توضیح داد که قیمت‌های پایه‌ای ترین شکل این داروها از بین سال‌های 2006 تا 2008 10 تا 40 درصد کاهش یافته است.

 این داروها را درمان‌ خط اول می‌گویند، و این داروها با این که ارزان‌تر هستند،‌ نسبت به درمان‌های خط دوم و خط سوم کارآیی‌شان کمتر است.
 
با این حال گزارش سازمان ملل همچنین هشدار می‌دهد که دسترسی به سرویس‌های درمانی هنوز "کمتر از نیازهای موجود است و بحران اقتصادی جهانی نگرانی‌ها درباره تداوم کمک‌ها در این مورد را برانگیخته است."

مارگرت چان، رئیس سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت: "این گزراش نشاندهنده پیشرفت قابل‌توجهی در واکنش جهانی نسبت به HIV/ایدز است."

"اما ما نیاز داریم که کارهای بیشتری انجام دهیم. دست کم پنج میلیون نفر که با HIV زندگی می‌کنند، هنوز به درمان‌ها و مراقبت‌های افزاینده طول عمر دسترسی ندارند."

افزایش عفونت‌ها همچنین چالش بیشتری در تضمین کردن دسترسی مداوم و عادلانه بیماران به درمان‌ها را ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، شماره موارد عفونت‌های جدید در با سرعتی بیشتر ار شمار افرادی که درمان دریافت می‌کنند، در حال افزایش است.

سیدیبی گفت‌:" تمام شواهد بیانگر آن است که شمار افرادی که نیاز به درمان دارند در طول چند سال آینده به شدت افزایش خواهند یافت."

"تضمین دسترسی عادلانه یکی از نگرانی عمده ما در برنامه ایدز سازمان ملل است. هدف ما این است که صدایی برای بی‌صدایان باشیم،‌ و ترتیبی دهیم که گروه‌های حاشیه‌ای و افرادی که بیش از همه در معرض عفونت با HIV هستند، به سرویس‌هایی دسترسی یابند که برای بهبودی آنها و رفاه خانواده‌ها و جوامع‌شان بسیار حیاتی است."

کد خبر 91723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز