دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۲

همشهری آنلاین: محققان با کشف ذراتی در سیستم ایمنی بدن انسان به روشی بالقوه برای تولید واکسن ایدز دست یافته‌اند.

سالهاست که پژوهشگران مختلف در صدد یافتن درمانی برای ایدز و همچنین تولید واکسنی برای جلوگیری از ابتلای افراد به این بیماری دارند، اما تا کنون تحقیقات انجام شده در این زمینه به نتیجه قطعی نرسیده است.

به تازگی پژوهشگران در آمریکا ذراتی را در سیستم ایمنی بدن انسان شناسایی کرده‌اند که به ویروس ایدز حمله می‌کنند. دانشمندان امیدوارند که در نهایت از این ذرات برای تولید واکسنی برای مقابله با این عفونت علاج ناپذیر و مرگبار بهره بگیرند.

این محققان با استفاده از یک فناوری جدید روی 1800 فرد آلوده به ویروس ایدز آزمایش کرده و دو آنتی‌بادی‌ را در سیستم ایمنی بدن شناسایی کرده‌اند که می‌توانند ویروس ایدز را خنثی کنند.

این محققان هم چنین بخش جدیدی را در ویروس کشف کرده‌اند که این آنتی بادی‌ها به سمت آنها حمله می‌کنند. بر اساس گزارش مجله ساینس این کشف می‌تواند به روشی جدید برای تولید واکسن موثر برای مقابله با ایدز منتهی شود.

دکتر دنیس بورتون پژوهشگر انستیتو تحقیقاتی اسکریپز در کالیفرنیا در این باره می‌گوید: ما اکنون فرصت بهتری برای تولید واکسن ایدز پیدا کرده‌ایم و تصور می‌کنیم که کلید موفقیت ما برای تولید این واکسن باشد.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت؛ از زمان ظهور این ویروس در دهه 1980 تاکنون بیش از 25 میلیون نفر در جهان بر اثر ایدز جان خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر 33 میلیون نفر در جهان به این عفونت مبتلا هستند.

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی