همشهری آنلاین: معاون اجرایی رئیس جمهور و رئیس ستاد مقابله با آنفلوانزای آ دستورالعمل پیشگیری از این بیماری را به ادارات، شرکتها و سازمانهای دولتی ابلاغ کرد.

به گزارش، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت در دستورالعمل پیشگیری از آنفلوانزا در ادارات و سازمانهای دولتی با بر شمردن علائم و ویژگیهای این بیماری، وظایف دستگاههای اجرایی در برابر اثرات سوء احتمالی آنفلوانزا و آنچه که کارکنان برای سلامت و حفاظت خود در مقابل این بیماری باید انجام دهند به تفصیل بیان شده است.

در این دستورالعمل ستاد مقابله با آنفولانزای جدید نوع A  در این دستور العمل با بر شمردن ویژگیهای این بیماری آنچه که  کارکنان برای سلامت و حفاظت خود در مقابل این بیماری باید انجام دهند را به تفصیل بیان کرده است.

این ستاد اجرای این دستورالعمل را باعث کاهش تعداد بیماران هر سازمان دانسته و تاکید کرده است که دستیابی به این هدف بهداشتی مهم با مشارکت همه افراد سازمان قابل تحقق است.

شناخت بیماری

در این دستورالعمل که با هدف آماده سازی ادارات و سازمانها تدوین و ابلاغ شده است با اشاره به اینکه  چند ماهی است که همه گیری آنفولانزا در جهان شروع شده و تا کنون صدها هزار از مردم 200 کشور جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند آمده است: هر چند تا کنون این بیماری از نظر بالینی کاملا شبیه آنفولانزای معمولی است و خیلی شدید نبوده و حتی بدون داروی خاصی هم در اغلب موارد به طور کامل بهبود می‌یابد ولی در بعضی از افراد که بیماری زمینه‌ای خاصی داشته و در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برند ممکن است شدیدتر باشد و حتی منجر به تهدید جان آنها ‌شود.

خانمهای باردار، افراد خیلی چاق، کسانی که دخانیات و سیگار خیلی زیاد مصرف می‌کند. مبتلایان به بیماریهای قلبی و ریوی مزمن، (به خصوص مبتلایان به آسم)، بیماریهای کلیوی و کبدی پیشرفته، ‌سرطانهای فعال، کسانی که داروهای سرکوبگر سیستم ایمنی مصرف می‌کنند نیز ممکن است مبتلا به انواع شدید و خطرناک بیماری شوند.

علائم آنفلوانزای A

براساس این دستور العمل، علائم این بیماری عبارتند از تب و لرز، گلودرد، سرفه،‌ سردرد، بدن درد، احساس خستگی، آبریزش بینی و گرفتگی بینی، همچنین درصد قابل توجهی از بیماران همراه علائم یاد شده علائم اسهال و استفراغ را بروز ‌داده‌ اند.

آنچه کارکنان برای حفاظت خود باید انجام دهند

ستاد مقابله با آنفلوانزای جدید در این دستور العمل با تاکید بر اینکه این ویروس بر روی سطوح، بین 8-2 ساعت زنده می‌ماند توصیه کرده است سطوحی که در معرض تماس فراوان با دست افراد است به طور مکرر باید شسته و تمیز شوند مثلاً سطوح سفت در تماس یا دستها (صفحه کلید کامپیوتر، میزها، پیشخوان ها) دستگیره‌ دربها، توالت‌ و دستشوییها. برای این منظور می‌توان از محلولهای ضدعفونی کننده خانگی استفاده کرد.

براساس این دستورالعمل وقتی ابتلای به آنفلوانزا در فردی تشخیص داده می‌شود لازم است تا مدت زمانی که پزشک برای فرد در نظر گرفته (حداقل 24 ساعت پس از قطع تب ) در منزل استراحت کند. در چنین مواردی سازمان مربوطه لازم است نهایت انعطاف پذیری را در مورد مرخصی کارکنان بیمار لحاظ کند. توصیه می‌شود در طی مدت استراحت مبتلایان از منزل جز برای مراجعه به پزشک (آنهم در صورت لزوم) خارج نشوند.

همچنین کارکنانی که سالم بوده اما عضوی از خانواده آنها بیمار است می‌توانند به سر کار بروند. چنین افرادی لازم است هر روز خود را از لحاظ علائم آنفولانزا مراقبت نمایند و در صورت بروز علائم به پزشک مراجعه کنند.

کارکنانی که مبتلا به یک بیماری مزمن زمینه‌ای بوده یا باردار هستند لازم است در صورت بروز علائم بیماری بلافاصله به پزشک مراجعه کنند آنها باید تحت مراقبت ویژه باشند.

ستاد مقابله با آنفلوانزا در این دستورالعمل تاکید کرده است که کارکنان باید بدانند تماس دستهای آلوده با چشم و دهان و بینی ممکن است باعث انتقال شود. کارکنان باید بدانند از فاصله کمتر از یک متر با افراد بیمار (دارای علائم) پرهیز کنند. چنانچه فردی از کارکنان در تماس با فرد بیمار بوده ولی خود علائمی ندارد باید سرکار خود حضور یابد ولی هر روز خود را از لحاظ بروز علائم مراقبت کند. چنانچه دچار علائم بیماری شد به پزشک مراجعه کند.

همچنین در بخش آنچه که کارکنان برای حفاظت خود باید انجام دهند آمده است گاهی اوقات علائم بیماری به صورت حاد ظاهر می‌شود (تب و سرفه و تنگی نفس) دراین شرایط درنگ جایز نبوده و بیمار باید به یک مرکز بهداشتی درمانی هدایت شود و تا 24 ساعت پس از قطع تب نباید در محل کار خود حاضر شود. همچنین همکاران فرد بیمار باید از ابتلای او به بیماری آگاه بوده و تا یک هفته از خود مراقبت نمودهد و در صورت شروع علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

بر اساس این دستورالعمل به کارمندان توصیه می‌شود در صورت حاملگی یا ابتلا به بیماری مزمن نظیر دیابت، بیماری قلبی، بیماری‌های تنفسی مزمن بخصوص بیماری (آسم، آمفیزم) و چنانچه علائم بیماری را در خود مشاهده کردند (تب، سرفه، گلودرد، سردرد) بدون فوت وقت به پزشک مراجعه کنند.

فرد شاغل مورد قطعی آنفلوانزای نوپدید در سفر یا ماموریت اداری

در صورتی که فرد شاغل قطعا دارای آنفلوانزای نوپدید A بوده و در سفر یا ماموریت اداری است، بایستی به ریاست اداره یا حداقل رئیس قسمت خود اطلاع دهد و در صورتی که کارمند در سفر یا ماموریت کوتاه مدت خارج از کشور است باید با پزشک مقیم خارج از کشور وابسته به سازمان خود یا کمپانی های مسئول ارائه خدمات پزشکی به کارمندان خارج از کشور تماس بگیرد. بایستی توجه داشت که در صورت نیاز کنسولگریهای کشور می‌توانند در خصوص دستیابی به خدمات پزشکی راهنمایی نمایند.

وظایف دستگاههای اجرایی در برابر اثرات سوء احتمالی آنفلوانزا

بر اساس دستور العمل ستاد پیشگیری این بیماری، هر سازمان لازم است یک نفر از کارکنان خود را به عنوان رابط امور آنفلوانزا تعیین کند چنانچه این فرد از روابط عمومی سازمان ارجح است. این شخص به حسن اجرای این دستور‌العمل با افراد بیمار در سازمان خواهد پرداخت. شخص یاد شده باید با مرکز بهداشتی درمانی که نزدیک محل کار است در ارتباط باشد. دستور العمل‌ها و مطالب آموزشی مربوط به آنفلوانزا را از مرکز بهداشت تحویل گرفته و در محل کار توزیع نماید. همچنین برای غیبت کارکنان برنامه ‌ریزی گردد. در زمان اوج همه گیری ممکن است تا 30 درصد کارکنان به علت بیماری غیبت کنند باید به فکر افراد جانشین بوده تا کارها دچار وقفه نگردند.

نحوه مرخصی‌ بیماران مبتلا به آنفلوانزای نوع A

همچنین طبق این دستور العمل، سازمان‌ها بایستی برای مرخصی‌های هماهنگی نشده با روسا آماده باشند تا کارمندان بیمار به ماندن در منزل تشویق شوند و از خود مراقبت نمایند همچنین تسهیل چنین مرخصی‌هایی به والدین کمک می‌کند تا به کودکانی که مدارس آنها تعطیل نشده نظارت کرده و مانع سرازیر شدن آنها به کوچه و خیابان و افزایش تماس‌های بین کودکان شوند. سازمان‌ها بایستی مرخصی‌های استحقاقی را تا حد امکان در زمان اوج همه گیری تسهیل کنید. همچنین سیاستهای جهت تسهیل دسترسی کارکنان به خدمات بهداشتی درمانی، خدمات بهداشت روان و خدمات مددکاری اجتماعی اتخاذ گردیده و مراتب را به کارکنان اطلاع داده شود.

کد خبر 91457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز