گروه سیاسی: وزیر امور خارجه روسیه گفت که بسته پیشنهادی ایران به قدرت‌های جهانی می‌تواند مبنایی برای مذاکرات باشد

در حالی که آمریکا دیگر دریافت‌کننده بسته پیشنهادی ایران، اعلام کرد که پیشنهاد جدید ایران به نگرانی‌هایی که درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای‌ تهران وجود دارد پاسخی نمی‌دهد.

روسیه و آمریکا به همراه چین، انگلیس، فرانسه و آلمان 6 کشور موسوم به 1+5 هستند که روز چهارشنبه گذشته بسته پیشنهادی جدید ایران را دریافت کردند. پس از آنکه بسته ایرانی به مسکو رسید، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران گفت: نظر من براساس یک بررسی اجمالی از اسناد ایران این است که ما از این بسته می‌توانیم استفاده کنیم.

به گزارش رویترز، لاوروف ادامه داد: مهم‌ترین چیز آن است که ایران برای گفت‌وگوی جامع درباره اینکه چه نقش مثبتی می‌تواند در عراق ، افغانستان و منطقه داشته باشد، آماده است.

از نفت نه

لاوروف همچنین تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل از تحریم‌ها علیه نفت ایران حمایت نخواهد کرد. وزیر امور خارجه‌ روسیه گفت که قدرت‌های جهانی توافق کرده‌اند که از تحریم‌ها تنها به‌عنوان ابزاری برای متقاعد کردن ایران به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه‌ نظارت بر فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران استفاده کنند.

لاوروف گفت: برخی از تحریم‌هایی که تحت بررسی قرار دارد از جمله تحریم علیه نفت و محصولات نفتی، مکانیسمی برای مجبور کردن ایران به همکاری نیست، بلکه گامی برای تحریم کامل ایران است و من فکر نمی‌کنم شورای امنیت سازمان ملل از آن حمایت کند.

لاوروف تاکید کرد که با دادن ضرب‌الاجل مخالف است. وزیر امور خارجه روسیه گفت: چنین رویکرد جامعی از جانب قدرت‌های جهانی و تمایل ایران برای مذاکره، چیز مهمی است اما مذاکرات نمی‌تواند تا یک تاریخ ثابت به پایان برسد.

نگرانی‌ها را رفع نمی‌کند

اظهارات لاوروف که نخستین واکنش روسیه به بسته‌ پیشنهادی ایران است موضعی کاملا متفاوت با اظهارات مقامات آمریکایی است. آمریکا یک روز پس از دریافت بسته اعلام کرد که پیشنهاد جدید ایران به نگرانی‌هایی که درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای تهران وجود دارد پاسخی نمی‌دهد.

فیلیپ کراولی معاون وزیر خارجه آمریکا در مسائل عمومی روز پنجشنبه با اشاره به بسته پیشنهادی ایران که روز چهارشنبه به آمریکا، چین، روسیه، انگلیس، ‌فرانسه و آلمان ارائه شد، گفت: این بسته پاسخی به بزرگ‌ترین نگرانی ما یعنی برنامه هسته‌ای ایران نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفت: در واقع چیز جدیدی در این بسته وجود ندارد. کراولی گفت که آمریکا روز جمعه بار دیگر با سایر کشورهای عضو گروه 1+5 صحبت خواهد کرد.

وی گفت: ما بررسی خواهیم کرد که ایران برای تعامل واقعی، تا چه اندازه آماده است. ما علاوه بر آن در چند هفته آینده این تمایل به تعامل را به آزمایش خواهیم گذاشت. کشورهای عضو گروه 1+5 تا اواخر ماه سپتامبر به ایران فرصت داده‌اند تا مذاکرات با آنها را درباره برنامه هسته‌‌ای‌اش آغاز کند و در غیراین صورت با تحریم‌های جدید مواجه شود.

تأکید پکن بر ازسرگیری مذاکرات

چین روز چهارشنبه از همه کشورهای دخیل در گروه‌ 1+5 خواست تلاش‌ها برای حل مسئله هسته‌‌ای ایران را افزایش دهند.

جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه‌ چین در جمع خبرنگاران در پکن گفت: ما معتقدیم که تحت شرایط کنونی کشورهای مربوطه باید تلاش‌های دیپلماتیک را افزایش داده و هرچه زودتر مذاکرات را از سر بگیرند تا به یک راه‌حل جامع و درازمدت برای این مسئله دست یابیم.

کد خبر 90198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز